Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi: 25 let slavného Sport quattro

Diskuze (14)
Zvláštní expozicí na výstavě Techno Classica v Essenu připomene Audi historii modelu Sport Quattro. První produkční auto tohoto jména bylo vyrobeno před 25 lety roku 1983.

Na počátku vývoje Audi Sport quattro stojí model Quattro, dnes označovaný také Ur-Quattro, který se vyráběl v letech 1980 až 1991 jako vrcholná verze Audi Coupé. Quattro bylo prvním masově vyráběným osobním automobilem se stálým pohonem všech kol – Jensen FF z přelomu 60. a 70. let se vyráběl pouze v omezeném množství a další průkopník této koncepce Subaru představil svoji první permanentní „čtyřkolku“ rok po Audi.

Audi Quattro bylo úspěšné i na závodních tratích, což vedlo k rozhodnutí postavit na jeho základě pro právě vznikající skupinu B speciál s rozvorem zkráceným o 32 cm – odtud přezdívka der Kurze, česky „kraťas“. Pro homologaci bylo potřeba vyrobit 200 kusů silničních vozů. Nakonec v Ingolstadtu vzniklo 214 Audi Sport quattro, Audi odhaduje, že se z nich dodnes zachovalo asi 140. Při debutu na autosalonu ve Frankfurtu byla oznámena cena – tehdy závratných téměř 200 tisíc německých marek. To ze Sport quattra učinilo na dlouhou dobu nejdražší model Audi (pro srovnání Porsche 944 v roce 1982 stálo pětkrát méně – 39 tisíc marek).

Objem přeplňovaného pětiválcového motoru byl proti běžnému Quattru nepatrně snížen z 2144 na 2133 cm³. Tuto úpravu si vyžádala pravidla skupiny B, protože objem přeplňovaných motorů se násobil koeficientem 1,4 a povolené maximum byly 3 litry. Motor Sport quattra měl na rozdíl od Ur-Quattra čtyři ventily na válec a byl přeplňován turbodmychadlem KKK K-27, které mělo nejvyšší plnící tlak 2,04 bar. Silniční verze dosahovala maximálního výkonu 225 kW a točivého momentu 350 Nm. Celá karoserie byla vyrobena z plastických hmot, kevlaru a karbonových kompozitů.

Závodní Sport quattro Group B se svým působením v sezónách 1984 a 1985 nesmazatelně zapsalo do historie rally. Přesto nenaplnilo očekávání technického pokroku, který si Audi od celého programu slibovalo. V závislosti na nastavení dosahoval rallyový speciál výkonu od 331 kW (450 koní) po více než 441 kW (600 koní) ve verzi, se kterou roku 1987 Walter Röhrl zajel rekordní čas v závodu do vrchu Pikes Peak. Speciálů pro skupinu B bylo vyrobeno 22, zachovalo se pouze pět kusů.

Na výstavě Techno Classica, která se koná 26.-30. března v Essenu, Audi vystaví pět produkčních Sport quattro. Zastoupeny budou všechny čtyři tehdy nabízené odstíny karoserie (tornado red, copenhagen blue, malachite green, alpine white) a speciální černě lakované Sport quattro. Kromě toho bude součástí expozice speciál skupiny B včetně repliky dobového stanoviště servisního týmu.

U příležitosti 25. výročí vznikne sběratelsky atraktivní limitovaná edice 333 oficiálních modelů oranžového Sport quattro v měřítku 1:43.

Diskuze (14)
15. 3. 2008 19:18
Re: .
Sice to není nemožná hodnota, ale nikdy jsem o takovém čísle v souvislosti s S1 neslyšel.
Vím, přeplňované čtyřválcové motory BMW v éře 80.let dávaly v F1 běžně 900-1000koní. Docela lahůdka.
15. 3. 2008 18:59
Audi Coupe
Stare,krasne a v te dobe velmi rychle auto....AUDI COUPE QUATTRO :yes:
15. 3. 2008 14:43
Re: .
A to si vzal kde? Verze S1 Evo2 dávala 630koní ;-)
15. 3. 2008 13:02
Re: Agroteam
Jj, z článku se můžeme dozvědět, že problémy s koncepcí Audi Quattra ingolstadtským inženýrům nedal spát. Byl tedy v plánu vůz s motorem uprostřed. Bohužel už to do sk.B nestihly. Byla zrušena v roce 86. Přesto byla v plánu další skupina S a pro tu mělo Audi vůz připravený [odkaz]
stejně jako Lancia s ECVII [odkaz]
Avatar - T613
15. 3. 2008 12:18
Agroteam
Kdo by si nepamatoval na druhou polovinu osmdesátých let, kdy Quattra byly také závodním vozem slušovického Agroteamu. [odkaz]