Audi: 25 let slavného Sport quattro
Na počátku vývoje Audi Sport quattro stojí model Quattro, dnes označovaný také Ur-Quattro, který se vyráběl v letech 1980 až 1991 jako vrcholná verze Audi Coupé. Quattro bylo prvním masově vyráběným osobním automobilem se stálým pohonem všech kol – Jensen FF z přelomu 60. a 70. let se vyráběl pouze v omezeném množství a další průkopník této koncepce Subaru představil svoji první permanentní „čtyřkolku“ rok po Audi.
Audi Quattro bylo úspěšné i na závodních tratích, což vedlo k rozhodnutí postavit na jeho základě pro právě vznikající skupinu B speciál s rozvorem zkráceným o 32 cm – odtud přezdívka der Kurze, česky „kraťas“. Pro homologaci bylo potřeba vyrobit 200 kusů silničních vozů. Nakonec v Ingolstadtu vzniklo 214 Audi Sport quattro, Audi odhaduje, že se z nich dodnes zachovalo asi 140. Při debutu na autosalonu ve Frankfurtu byla oznámena cena – tehdy závratných téměř 200 tisíc německých marek. To ze Sport quattra učinilo na dlouhou dobu nejdražší model Audi (pro srovnání Porsche 944 v roce 1982 stálo pětkrát méně – 39 tisíc marek).
Objem přeplňovaného pětiválcového motoru byl proti běžnému Quattru nepatrně snížen z 2144 na 2133 cm³. Tuto úpravu si vyžádala pravidla skupiny B, protože objem přeplňovaných motorů se násobil koeficientem 1,4 a povolené maximum byly 3 litry. Motor Sport quattra měl na rozdíl od Ur-Quattra čtyři ventily na válec a byl přeplňován turbodmychadlem KKK K-27, které mělo nejvyšší plnící tlak 2,04 bar. Silniční verze dosahovala maximálního výkonu 225 kW a točivého momentu 350 Nm. Celá karoserie byla vyrobena z plastických hmot, kevlaru a karbonových kompozitů.
Závodní Sport quattro Group B se svým působením v sezónách 1984 a 1985 nesmazatelně zapsalo do historie rally. Přesto nenaplnilo očekávání technického pokroku, který si Audi od celého programu slibovalo. V závislosti na nastavení dosahoval rallyový speciál výkonu od 331 kW (450 koní) po více než 441 kW (600 koní) ve verzi, se kterou roku 1987 Walter Röhrl zajel rekordní čas v závodu do vrchu Pikes Peak. Speciálů pro skupinu B bylo vyrobeno 22, zachovalo se pouze pět kusů.
Na výstavě Techno Classica, která se koná 26.-30. března v Essenu, Audi vystaví pět produkčních Sport quattro. Zastoupeny budou všechny čtyři tehdy nabízené odstíny karoserie (tornado red, copenhagen blue, malachite green, alpine white) a speciální černě lakované Sport quattro. Kromě toho bude součástí expozice speciál skupiny B včetně repliky dobového stanoviště servisního týmu.
U příležitosti 25. výročí vznikne sběratelsky atraktivní limitovaná edice 333 oficiálních modelů oranžového Sport quattro v měřítku 1:43.