Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi A2 3L

Tomáš Zajíček
Další "třílitrový" automobil z chovu koncernu Volkswagen.

Letos v září to byly právě dva roky, kdy automobilka Audi představila na frankfurtském autosalonu studii malého vozu Al2 s prostorovým rámem ASF a celohliníkovou karoserií. Konstruktéři Audi na tomto projektu nepřestali pracovat a před několika dny se v Neckarsulmu slavnostně rozjela sériová výroba modelu Audi A2, který koncepčně vychází ze studie Al2.

Prostorný kompakt

I přes kompaktní vnější rozměry (délka 3,82 m, šířka 1,67 m a výška 1,55 metru) nabízí propracovaný interiér Audi A2 dostatek prostoru. Díky speciální konstrukci podlahy, která je v zadní části vozu položena o něco níže než v přední, mají zejména cestující na zadních sedadlech mnohem více místa, než je obvyklé, a sedí v příjemně ergonomických pozicích.

Interiér vyniká možnostmi variabilního uspořádání. Zadní sedadla tohoto čtyřsedadlového vozu lze překlápět zvlášť nebo dohromady. V případě potřeby je lze dokonce snadno úplně vyjmout z vozu, což umožní přepravu neskladných předmětů, jako jsou například jízdní kola.

Tříválec 1.2 TDI - "třílitrová" spotřeba, špičkové technologie

Zvlášť odlehčený je tzv. třílitrový model s aerodynamicky optimalizovanou karoserií, poháněný vznětovým tříválcem 1.2 TDI o výkonu 45 kW. Tato verze se v průměru spokojí jenom s 2,99 l nafty na 100 km jízdy - díky tomu se tedy Audi stává první automobilkou světa, která svým zákazníkům nabízí čtyřdveřový osobní vůz "třílitrové" kategorie. Při objemu palivové nádrže pouhých 20 l činí tedy teoretický akční rádius vozu Audi A2 1.2 TDI 669 km.

Tříválec 1.2 TDI je prvním vznětovým motorem s přímým vstřikováním, který má hlavu válců vyrobenou z lehkých slitin. Také blok motoru je odlitý z hliníku, což v porovnání s obvykle využívanou šedou litinou snížilo hmotnost motoru o 16 kg. Hmotnost tříválce 1.2 TDI činí pouze 100 kg, což je jedna z nejnižších hodnot u sériově vyráběného vznětového motoru pro osobní automobily.

Extrémně úsporný tříválec 1.2 TDI se chlubí velmi vyspělými technologiemi, jako je např. vstřikovací systém koncepce "čerpadlo-tryska" nebo turbodmychadlo s měnitelnou geometrií lopatek. Vstřikovací jednotky systému "čerpadlo-tryska" jsou umístěny přímo do hlav jednotlivých válců a nepotřebují tedy dlouhé vedení tlakové nafty. Díky tomu mohou pracovat s extrémně vysokými vstřikovacími tlaky přes 2000 barů. Palivo, vstřikované pod mimořádně vysokým tlakem do válců, se dokonale rozprašuje a díky tomu pak také beze zbytku a efektivně vyhoří. To se odráží nejenom ve vysoké účinnosti motoru, ale i v nízkém obsahu škodlivin v jeho výfukových plynech. Nejvyšší točivý moment tříválce

1.2 TDI činí 140 Nm a je k dispozici v rozmezí otáček 1800 až 2400 min-1. Prakticky už od volnoběžných otáček (od 1300 ot/min) však tříválec nabízí asi 80 procent svého nejvyššího točivého momentu, což se odráží v dobré dynamice jízdy a samozřejmě i v nižší spotřebě. Audi A2 1.2 TDI je v každém ohledu plnohodnotným vozem pro každodenní používání. O tom svědčí jak jeho nejvyšší rychlost 168 km/h, tak i zrychlení z 0 na 100 km/h, které vůz zvládá za 14,8 s.

Pětistupňový (!) automat a automatické vypínání motoru (!)

Výkon tříválcového motoru 1.2 TDI se přenáší na přední kola prostřednictvím samočinné pětistupňové převodovky, která řidiči umožňuje jak využívání výhod plně automatického režimu práce, tak možnost aktivně volit okamžik přeřazení rychlostních stupňů.

Řidič může tlačítkem na palubní desce zapojit také režim "Eco", kdy převodovka řadí rychlostní stupně směrem "nahoru" o něco dříve. "Eco" režim má zabudovanou také funkci "start/stop". Pokud řidič stojí s vozem například u semaforů a má stlačený pedál brzdy, motor se po několika sekundách zastaví. Jakmile řidič uvolní tlak na pedál brzdy, motor se opět okamžitě spustí a vůz se může bez jakékoli prodlevy rozjet. Start/stop systém odpojuje motor od převodovky a zastavuje jej také v případě, že řidič dá nohu z pedály plynu - v tom případě vůz se zastaveným motorem pokračuje v jízdě setrvačností až do momentu, kdy řidič opět sešlápne akcelerátor. Z bezpečnostních důvodů se však motor neodpojuje pokud řidič má řidič nohu na pedálu brzdy, takže např. v táhlých klesáních lze přibrzďovat motorem.

Nízká hmotnost

Audi A2 zúročuje úspěchy, kterých automobilka Audi dosáhla při systematickém využívání hliníku v konstrukci svých modelů. Díky aplikaci prostorového hliníkového rámu ASF, který se poprvé objevil u luxusního Audi A8, a hliníkových panelů i pro stavbu karoserie je nový model A2 o více než 40 procent lehčí, než kdyby byl stavěný konvenčními metodami s využitím oceli. Pohotovostní hmotnost vozů Audi A2 se zážehovým motorem 1.4 činí jenom 895 kg, což jej staví na pozici nejlehčího automobilu této třídy. Verze se vznětovým tříválcem 1.4 TDI je asi o 65 kg těžší. Skutečnou "muší váhou" je však "třílitrová" verze se vznětovým tříválcem 1.2 TDI, jejíž pohotovostní hmotnost činí jenom 825 kg.

Na nízké hmotnosti se vedle prostorového hliníkového rámu podílí také využití hliníku v konstrukci zavěšení kol, brzdových disků, bubnů i třmenů či ráfků kol. Další kilogramy uspořili konstruktéři Audi A2 1.2 TDI promyšlenou konstrukcí řady prvků v interiéru. Například sendvičový skelet zadních sedadel snížil jejich váhu o 19 kg.

Skvělá aerodynamika

Promyšlená konstrukce a design nového modelu Audi A2 přináší řadu výhod. Díky pečlivé práci stylistů činí koeficient aerodynamického odporu vzduchu cx pouze 0,28.

U extrémně úsporné verze s motorem 1.2 TDI se stylistům podařilo stlačit hodnotu cx dokonce na neuvěřitelných cx = 0,25, což je vůbec nejnižší hodnota cx sériově vyráběného osobního automobilu!

Audi A2 definuje nové standardy i pokud jde o servisní péči. Zajímavostí je například zvláštní odklopitelný kryt, pod kterým se ukrývají nalévací otvory oleje pro motor, vody do ostřikovačů a měrka oleje. Díky tomu se kapota motoru otvírá pouze při větších servisních kontrolách.

Špičková bezpečnost

Podvozek Audi A2 je vybavený všemi prvky, které se dnes objevují v moderních automobilových konstrukcích. Nechybí tedy protiblokovací systém brzd ABS, elektronický distributor brzdných sil EBV a elektronický stabilizační systém ESP.

Na bezpečnost mysleli tvůrci nového Audi A2 celou řadou prvků, jako je např. standardně dodávaná dvojice čelních i bočních airabgů. Na přání se do vozů montuje i průběžný hlavový airbag systému SIDEGUARD. Za příplatek nabízí nové Audi A2 také celoprosklenou střechu "Open Sky", která umocní zážitek z cestování v tomto voze.

Na český trh bude Audi A2 uvedeno v druhé polovině roku 2000. Cena zatím nebyla stanovena.

Technické údaje
Motor 1,2 TDI
Druh přeplňovaný vznětový, turbodmychadlo s měnitelnou geometrií lopatek, vysokotlaké vstřikovací čerpadlo "čerpadlo - tryska"
Zdvihový objem (cm3) 1191
Válce/ventily 3/2
Max. výkon (kW/ot) 45/4000
Max. točivý moment (Nm/ot) 140/1800-2400
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost (km/h) 168
Zrychlení 0-100 km/h (s) 14,8
Spotřeba (93/116 EU)
Kombinovaná (l/100 km) 2,99
Objem nádrže (l) 20 (!!)
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm) 3826
Šířka (mm) 1673
Výška (mm) 1553
Rozvor (mm) 2406
Rozchod vpředu (mm) 1470
Rozchod vzadu (mm) 1424
Objem zav. prostoru (l) 350
Pohotovostní hmotnost (kg) 825
Nosnost (kg) 340
Rozměr pneu 145/80 R14
Tomáš Zajíček