TEST Audi A4 Cabriolet 3.0 TDI quattro – Nad naftou nebe
Zní to jako protimluv, ale diesel pod kapotou kabrioletu nebo stále populárnější kombinace coupé-cabrio už dávno není tabu. Peugeot, Renault a nejnověji i VW v modelu Eos dokazují, že i u takto stylotvorného modelu je potřeba nabízet dieselové motorizace, tradice netradice.
Omlazené Audi A4 s vysokou čelní maskou získalo na dravosti výrazu i v tradičních variantách sedan a Avant, otevřený model v kombinaci s modrým lakem je ale ještě o poznání atraktivnější. Jde přitom i o drobnosti – například s otevřenou střechou vyniká jinak nenápadný prvek – hliníkové zakončení horní části rámu čelního okna. Řidič tak má před očima konečně něco hodnotnějšího než obligátní kombinaci černých děr a těsnicích manžet.
Třikrát sláva patří ingolstadtským za plnohodnotně čtyřmístný interiér, všichni pasažéři mají dost místa ve všech směrech, místo pro kolena cestujících vzadu odpovídá sedanu stejné řady. Vpředu najde posádka sportovní sedadla s nadstandardně pevným bočním vedením, ani při delších cestách ale posaz neztrácí na komfortu.
Pod kapotou brumlá nadstandardně výkonný šestiválcový turbodiesel se systémem common-rail, kombinovaný s šestistupňovou automatickou převodovkou Tiptronic a systémem pohonu všech kol quattro. Vše dohromady ve spojení s tuhou karoserií umožňuje vychutnat si v případě potřeby i velmi dynamickou jízdu. V námi testované verzi přispíval k příznivému dojmu ještě i příplatkový sportovní podvozek S-line, takže mohutné zátahy motoru od nízkých otáček šlo využívat i na hodně zatáčkovitých tratích bez velkých náklonů. Řazení je přitom nejen téměř bez rázů, ale stěží postřehnutelné i akusticky – v automatickém módu tak připomíná bezstupňový Multitronic.
Při zemi se drží i spotřeba – příjemné letní tempo s polovičním podílem cest v městském provozu zastavilo týdenní test na hodnotě 8,6 l/100 km, což odpovídá údajům výrobce.
V době, kdy ubývá značek bez modelu C+C je třeba ocenit precizní plátěnou střechu – a ta se skutečně povedla. Zkoušku prudkým deštěm jsme vzhledem k počasí neabsolvovali, vůz ale bez problémů vydržel „útoky“ tlakovou mycí pistolí, kterou jsme odstraňovali následky parkování pod rozkvetlým stromem. Výborná je úroveň odhlučnění. Subjektivní dojem z výsledku posouvá kombinaci aerodynamického hluku a zvuku motoru až téměř k modelům s pevnou střechou.
Kupodivu za příplatek je k dispozici skládací síťový deflektor, který po instalaci za přední sedadla umožňuje cestovat s otevřenou střechou i velmi vysokými rychlostmi bez vírů u hlavy. V kabrioletu nezmrznete ani v chladnějších dnech - a pokud si nastavíte maximální účinnost topení při otevřené střeše, bude ji vůz zapínat po každém jejím stažení a po natažení střechy se vždy vrátí k původním hodnotám.
Zavazadelník, který má se složenou střechou objem 245 litrů, nevyniká objemem ani přístupností, je ale přehledný a díky systému varování nehrozí, že byste nechtěně naložili něco, co by velikostí mohlo střechu při složení poškodit.
Vůz s překvapivou kombinací karoserie a pohonné jednotky je ovšem dost drahý, přičemž vzhůru vyhánějí cenu hlavně příplatky. I přes to ale můžeme označit luxusní naftový kabriolet od Audi za zdařilý.
První cena vozu: | 1.115.000,- | 1.8T /120 kW, 5M |
První cena vozu s testovanou motorizací: | 1.415.000,- | 3.0 TDI/ 171 kW, 6M, quattro |
Základní cena testovaného vozu: | 1.447.100,- | 3.0 TDI/ 171 kW, tiptronic, quattro |
Cena testovaného vozu vč. příplatků: | 1.960.537,- | 3.0 TDI/ 171 kW, tiptronic, quattro |