Audi A4 v USA nedostane 2.0 TDI. Důvodem není Dieselgate. Co tedy?
Nová generace Audi A4 se na evropských trzích prodává už od loňského podzimu, na americké břehy ale zamíří až letos v dubnu. Podle původních plánů se vůz měl ve Spojených státech prodávat i s dvoulitrovým turbodieselem, nakonec tam ale bude k dispozici výhradně s benzinovými agregáty. Ani v minulé generaci A4 na americkém trhu diesel nenabízela.
Každého jistě napadne, že tato změna v nabídce souvisí s loni vypuklou kauzou Dieselgate, americké zastoupení Audi ale vysvětluje celou situaci jinak. „Prodávali bychom ho, kdyby byl dostatečný zájem,“ tvrdí prezident Audi of America Scott Keogh. Audi plánovalo v Americe prodávat 2.0 TDI ve verzi se 140 kW a 400 N.m.
Američtí zákazníci nikdy neměli velký zájem o vznětové motory v osobních vozech, což je vidět i na prodejích. Jen šest až osm procent v USA prodaných modelů A6, A7 a A8 mělo v prvních šesti měsících loňského roku vznětový agregát. Třeba v Česku u těchto vozů turbodiesely v prodejích jasně dominují.
Navzdory malému zájmu se německé automobilky dlouhá léta snažily Američanům turbodiesely nabízet. V poslední době o zvýšení amerických prodejů vznětových agregátů usiloval hlavně koncern VW Group, tyto snahy ale narušila loni vypuklá kauza Dieselgate. Jak známo, Volkswagen podváděl v měření emisí, když jeho vozy dokázaly měřicí cyklus rozeznat a přizpůsobit se mu.
Důvod ale můžeme hledat i jinde. Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagenu a Audi stále nepovolila v modelovém roce 2016 prodávat auta se vznětovým motorem. Keogh je sice přesvědčen, že výrobce povolení dostane, zákazníky ale může tato situace odradit.
Aktuální generace Audi A4 byla v americké verzi představena výhradně s přeplňovaným benzinovým čtyřválcem 2.0 TFSI o výkonu 185 kW a 370 N.m. Motor v USA i Evropě standardně spolupracuje se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, za příplatek je k dispozici i pohon všech kol.
Zatím není jasné, zda se turbodieselu na americkém trhu postupně nevzdají i další modely Audi. Keogh k tomu říká, že minimálně do mezigenerační obměny si stávající vozy nabízený vznětový agregát ponechají. V nastupující generaci ale o něj mohou skutečně přijít…