Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi A7 vs. Mercedes-Benz CLS: Designový duel

Diskuze (72)
Luxusní „čtyřdveřová kupé“ prožívají boom. Srovnání druhé generace Mercedesu CLS, který byl průkopníkem této kategorie, a Audi A7 Sportback (ve skutečnosti „pětidveřového kupé“) se proto přímo nabízí.

V první fázi se zaměříme na designové srovnání – ani jedno z aut zatím ještě nejezdí a teprve na pařížském autosalonu mají obě novinky oficiální světovou premiéru.

Začněme tím, co mají obě auta společné. Jsou dlouhá téměř 5 metrů, jen 1,4 metru vysoká a přitom 1,9 metru široká. Konstrukčně vychází z modelů vyšší střední třídy, proti kterým jsou větší, ale zároveň méně praktická a prostorná. Ačkoliv jak A7 Sportback, tak třída CLS svým designem jasně reprezentují svoje značky, jejich vzhled je jasně rozeznatelný od ostatních modelů. Mohou za to specifické detaily i neobvyklá řešení jako bezrámová skla dveří nebo zpětná zrcátka připevněná na stopkách ve dveřích.

Audi A7 Sportback a Mercedes-Benz CLS - srovnání rozměrů
Model Audi A7 Sportback Mercedes-Benz CLS
Délka [mm] 4969 4940
Šířka [mm] 1911 1881
Výška [mm] 1420 1416
Rozvor [mm] 2914 2870

Hlavní rozdíl mezi oběma modely panuje už v základním pojetí karoserie. I přes plynulé linie siluety má Mercedes stále klasickou tříprostorovou karoserii. Pokud tento termín akceptujeme, je tedy právě CLS čtyřdveřovým kupé, čistě technicky se jedná o sedan. Naproti tomu Audi má oblouk střechy protažený až na konec zadního převisu. Navíc jeho karoserie je pětidveřová, běžným slovníkem se tedy jedná o luxusní liftback. Aby ale tato kategorizace nebyla příliš jednoznačná, mnoho moderních kupé má výklopnou celou zadní stěnu. Audi A7 tedy může být kupé, v žádném případě ale není sedanem.

V designu Audi A7 Sportback můžeme vidět syntézu menšího A5 Sportback a nové A8. Základní linie je shodná s menším Sportbackem, střecha je ale protažená ještě více dozadu a z A8 přebírá Á-sedmička rovný prolis pod trojicí bočních oken, který zdůrazňuje plochou masu plechů na bocích.

Čelní pohled je lidově řečeno „A5 jako vyšitá“. A7 je jen více roztažená do šířky a přidává oblouk tvořený pásem diod v příplatkových světlech. Ten rafinovaně navazuje na boční prolisy a zdůrazňuje plastický tvar karoserie.

Opravdovou invenci předvedli designéři až v zadní části karoserie. Zde je podoba s A5 Sportback právě taková, jak jen to vyžadují konvence firemního designu. Svažující se střecha a boky, které plynule přetékají přes zadní čelo, jsou prvkem unikátním v celé současné automobilové produkci. Tyto tvary jsou zakončeny ostrou hranou, na každé straně dvakrát zalomenou. Stejné lomené křivky jsou také základem grafiky a obrysu koncových světel.

Zatímco Audi je důsledně geometrické Mercedes-Benz CLS sází na čisté oblé tvary. Jeho design je také více svébytný – rozvíjí základní pojetí extravagantního předchůdce, který ve své době způsobil revoluci. Novinka je však více konzervativní a věrněji se drží odkazu dalších modelových tříd.

Z profilu, který je v této třídě nejvýraznějším úhlem pohledu, nenajdeme nic, čím by se nové CLS odchýlilo od odkazu předchůdce. Naopak tvar střechy i bočních dveří prošly jen mírnými úpravami. Rozdíl proti Audi A7 tedy nemůže být větší – proti důsledně odděleným jednoduchým linkám v podání Ingolstadtských nasazuje Mercedes koncert oblin, boulí a ostrých hran.

Novinkou je dvojice bočních prolisů. Horní z nich končí v ploše zadních dveří, na jeho tvar nepřímo navazuje oblouk okolo blatníku, který zdůrazňuje bouli nad zadním kolem. Podobný prvek odkazující na sedany 50tých let se poprvé objevil na aktuální třídě E, na CLS je ale mnohem výraznější.

O zádi platí to, co jsme napsali o profilu – spojitost s předchůdcem je jasně rozeznatelná, známé tvary jsou ale okořeněny o zcela nové nebo značně upravené detaily, které novému CLS dodávají na nezaměnitelnosti. Zůstává proto charakteristické víko zavazadlového prostoru zakončené obloukovou hranou, tvar zadních světel a nárazníku je ale zcela nový.

Z čelního pohledu se CLS vzdalo svébytného designu s bumerangovými světly. Místo toho vyznává styl velkého kupé CL s jednoduchou dominantní maskou chladiče, vedle které se ve vyšší pozici nacházejí světlomety. Mercedes navíc na rozdíl od Audi prosazuje světelné diody v samostatných pásech v dolním nárazníku, i zde ale bude existovat možnost příplatkových světlometů složených ze světelných diod.

Zbývá ještě pohled do interiéru. Zde se karta zčásti obrací. Mercedes je stále za konzervativnějšího a solidně vypadajícího, zatímco Audi je technicistní a chladně promyšlené. Právě na interiér si ale designéři u Audi schovali největší překvapení. Při pohledu zevnitř je A7 podobná A8, má dokonce stejný přístrojový štít, vysouvací obrazovku navigace a přední sedadla. Chybí sice pár designových parádiček jako volič převodovky inspirovaný 80tými léty nebo plynulý přechod mezi středovým tunelem a palubní deskou. Zároveň je ale A7 velmi atraktivní a sportovněji střižené. Může se navíc pochlubit velmi zajímavě tvarovaným dekorem na palubní desce.

Mercedes je mnohem více podobný dalším modelům značky. Členění palubní desky věrně kopíruje technicky spřízněnou třídu E, hlavní změnou je větší plocha dekoru a určité zaoblení tvarů. Na větší třídu S pak CLS odkazuje jen v náznacích – středovými výdechy klimatizace a malými hodinami mezi nimi nebo absencí konvenčního voliče převodovky.

Audi A7 Sportback a Mercedes-Benz CLS - srovnání rozměrů
Model Audi A7 Sportback Mercedes-Benz CLS
Základní vznětový 3,0 TDI DPF Multitronic
3,0 l V6 turbo, 150 kW, 400 Nm
CLS 250 CDI BlueEfficiency
2,1 I4 biturbo, 150 kW, 500 Nm
Výkonnější vznětový 3,0 TDI DPF quattro
3,0 l V6 turbo, 180 kW, 500 Nm
CLS 350 CDI BlueEfficiency
3,0 V6 turbo, 195 kW, 600 Nm
Základní zážehový 2,8 FSI quattro
2,8 V6 atm., 150 kW, 280 Nm
-
Výkonnější zážehový 3,0 TFSI quattro
3,0 V6 komp., 220 kW, 440 Nm
CLS 350 BlueEfficiency
3,0 V6 atm., 225 kW, 370 Nm
Zážehový osmiválec - CLS 500 BlueEfficiency
4,7 V8 biturbo, 300 kW, 700 Nm
Nejvýkonnější verze S7 nebo RS7
parametry neznámy
CLS 63 AMG
5,5 V8 biturbo, 400 kW, 800 Nm
Pohon přední, bezestupňová Multitronic
4x4, sedmistupňová dvouspojková
zadní, sedmistupňová automatická
později 4Matic pro V6 CDI a V8

Výše připojená tabulka naznačuje rozmanitost nabízených verzí. V celkové sumě obou modelů budou k dispozici motory od řadového čtyřválce přes V6 až po V8 – od 150 do 400 kW, téměř všechny myslitelné formy přeplňování (jedno turbo, dvě stejně velká turbodmychadla, různě velká turbodmychadla, kompresor a samozřejmě i atmosférické plnění), pohon předních, zadních i všech kol a také různé převodovky: automatická, dvouspojková a bezestupňová. Srovnání technický údajů připravíme poté, co budou zveřejněny kompletní specifikace CLS.

Diskuze (72)
Avatar - deliqent4
28. 8. 2011 22:05
Re: Klam
hele já viděl obě auta na živo a audi právě že tady na těch fotkách klame hodně. Když A7 mičku vidíte na živo působí nevyváženě a mastodontně.
Avatar - Ricardo
6. 10. 2010 16:35
Re: Klam
Mně se nelíbí, jak ten zadek "stíká" dolů. Proti samotné hraně nic nemám, ta je pohledná a originální, ale měla by navazovat na stoupající linie
Avatar - Pekelná Micinka
6. 10. 2010 15:58
Re: Trojice
No živý dojem nenahradíš, nemůžu a ani nechci oponovat. ;-) U mě je to 1:1, dokud to neuvidím na vlastní oči. :-)
Avatar - d0m!n0
6. 10. 2010 15:39
Klam
No jak tak čtu, tak zjišťuji, že se hodně lidí řídí podle fotek, které jak víme někdy dost klamou ... doporučuji zhlédnout tyto videa, kde jsou vidět mnohem hezčí kombinace interiéru a kde více vyniknou křivky karoserie ...

[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]

a po shlednutí těchto videií dávám bod jednoznačně Audi ;-)
Avatar - Ricardo
6. 10. 2010 14:41
Re: Trojice
Jednoznačně nejhezčí zadek vlastní CLS.
Kdyby A7 dostala zadek stejně útlý jako předek (tzn. přístup u CLS), byla by to nejhezčí Audi současnosti. Takhle je to pro mě jako celek jen designová kuriozita s pěknými detaily, tak jako třeba BMW X6.