Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi Mesarthim F-Tron Quattro: Vize atomového auta. Z Ruska...

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 21. 7. 2016 • 12:06
12
3
Zobrazit náhledy (12)
Audi Audi Audi Audi Audi Audi Audi
Hledáme cestu, jak se zbavit závislosti na fosilních palivech alespoň k pohonu strojů. Ruský designér se zamýšlí nad možností využití jaderné energie v automobilismu.

Všechno už tu jednou bylo, i představy automobilů poháněných atomovou energií. Pochopitelně se takový způsob zvažoval v 50. a 60. letech minulého věku. Kromě zbrojního se hledalo také mírové využití... Nejznámější studií na toto téma byl Ford Nucleon . Realizace funkčního prototypu však v roce 1958 představovala hodně vzdálenou budoucnost a zůstala jí vlastně dodnes. Jak odstínit reaktor, aby radiace nepronikala do těl posádky?

Jenže snílkům vrtá hlavou taková idea stále. Grigorij Gorin, designér z ruské Tuly, představil svůj projekt Mesarthim F-Tron Quattro, názvy kromě části souhvězdí Berana jasně odkazují na Audi a virtuální supersport také nese jejich logo. Nejde tu zdaleka ovšem jen o futuristické tvary někde na pomezí mezi konceptem Birdcage 75th od Pininfariny a Batmobilem. On pojal svůj návrh poměrně komplexně a vysvětluje i techniku.

Základem je fúzní reaktor, jehož vývojem se vědci i inženýři zabývají již desítky let a ještě dlouho budou. Pokud by se totiž podařilo postavit funkční elektrárny, stačilo by jich pouze několik k uspokojení světové poptávky po elektrické energii, a to i za předpokladu stále vzrůstajícího počtu obyvatel. Fúzní reaktory fungují na principu slučování atomů s lehkými jádry, nikoli štěpením těch těžkých. Stejným způsobem se pohybují i hvězdy ve vesmíru.

Reaktor tedy vyžaduje jen malé množství paliva, ale vyrobí naopak obří množství energie Gorin s tím počítá. Základ pohonného systému umístil do středu vozu spolu s plazmovými vstřikovači. Kolem nich se nacházejí zařízení potřebná na výrobu páry, která využívají tepla reaktoru. Pára roztáčí turbínu spojenou s generátorem. Generátor pak dobíjí baterie umístěné vpředu a po stranách vozu, které napájejí elektromotory v kolech. F-Tron je vlastně elektromobilem... Akceleraci napomáhají setrvačníky, které také pohánějí zmiňované injektory. Celý systém je uzavřený, kondenzátory v něm udržují páru, kterou lze poté znovu použít.

Na podvozek (monokok z lehké kovové slitiny a polymerů) navrhuje designér využití moderního 3D tisku. Má odnímatelné části, protože kolem hnacího ústrojí je těsno a nebylo by možné provádět jeho „běžnou“ údržbu. Při případném poškození se pak prostě vytiskne jiný... Šasi využívá MHDS (tzv. Magnetic Hydro-Dynamic System). Ten počítá s magnetickým povrchem vozovky, protože v útrobách proudí stejná kapalina, která s ním reaguje a vytváří přítlak. Nachází se v ploché nádrži na spodku vozu. Samozřejmostí je autonomní řízení, ovládání na dálku a bezdrátové dobíjení akumulátorů.

Náklady na stavbu fúzního reaktoru nejen v takovém „malém měřítku“ by byly enormní.

Celý projekt je tak pochopitelně virtuální fikcí, jenže propracovanou, což působí přinejmenším velmi zajímavě.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly
21. 7. 2016 12:17
Balsaja idea
A potom sa Voloda zobudil a dalsie rano zacal stakanom vodky.
21. 7. 2016 10:15
Re: Namaloval si Rus obrázek
Jo přesně, celé ve stylu Jamalalicha, i paprťála, chánua, chánua, e chánua, e chánu, džalala, džalala-a, a paprťála ...
Avatar - Hammunasakra
21. 7. 2016 09:17
Namaloval si Rus obrázek
Což je důvod napsat o tom článek :-)

Vim že je okurková sezóna = ale takhle si nejlepší jízdu na webu nepředstavuju :-!

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku