Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi online traffic information: Zobrazení hustoty provozu poprvé v Q3

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Audi uvádí na trh systém vyhodnocování hustoty provozu v reálném čase. Je určen zatím pro malé SUV Q3.

Dopravním informacím přes RDS zvoní pomalu hrana. Na scénu vstupují systémy, které informují o provozu ve skutečně reálném čase. Jeden takový představila automobilka Audi a nabízí jej do řady Q3. Jeho srdcem je řídicí jednotka, která zpracovává přijatá data do barevných linií a ukazuje je na mapě vedle příslušných silnic.

Pochopitelně, přejímá je z navigace nebo chytrého telefonu, které jsou v autě nainstalovány. Tato zařízení cyklicky přenášejí aktuální polohu vozidla a jeho aktuální rychlost. Informace, které se řidiči zobrazují, jsou tak skutečně v reálném čase s minimální prodlevou. Pro výpočet trasy je vytvořeno datové připojení k serveru prostřednictvím interního telefonního modulu, příslušná data se přenášejí z Internetu v zašifrované formě.

Systém tak dokáže aktivně reagovat na různá dopravní omezení a zácpy, které se objeví během cesty. A pochopitelně navrhne vhodnější (a co nejrychlejší) cestu. Data poskytuje společnost INRIX, která je sbírá z různých zdrojů. Pokud se automobil vzdaluje od příslušného místa, ze kterého do něj proudí informace, objem přenášených dat se zmenšuje. Tento tok je rozdělen celkem do tří okruhů.

Ve vnitřním jsou k dispozici všechny dostupné údaje, ve středním data o dálnicích a hlavních silnicích a ve vnějším je zobrazováno pouze nebezpečí a případné uzavírky. Zobrazují se také informace ohledně trasy ve směru jízdy a v protisměru a konečně se lze leccos dozvědět o o cílové destinaci.

V úvodu zmíněné barvy, které se objevují na displeji navigace, jsou celkem čtyři - podle hustoty provozu. Průjezdné silnice mají zelenou, dále škála barev logicky sahá od žluté až k červené. Dojde-li navíc k nějakému problému (nehoda, stojící kolona), zobrazí se příslušné upozornění formou symbolu a takový úsek je kromě barvy též vyšrafován.

Na českém trhu zatím není tato funkce k dispozici, ale probíhají jednání mezi Audi a INRIX na jedné straně a mobilními operátory na straně druhé. Služba je předplacená na 3 roky, při uvedení na evropské trhy Audi nabídne zákazníkům první rok zdarma.

V současné době nabízí podobný systém RTTI (Real Time Traffic Information) i mnichovský konkurent BMW.

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
15. 10. 2011 22:22
Systém
Nevím, kde berou informace, ale asi jediný systém, který by byl opravdu online, by byl ten, který by přenášel data o své poloze na nějaký server a nazpět by dostával právě data o počtu a rychlosti aut na naplánované trase. Musela by to dělat všechna auta nebo aspoň nějaké významná část, aby to mělo smysl a spolehlivost. Jendo auto by asi nestačilo, protože by někdo někde zastavil a systém by to vyhodnotil jako zácpu a poslal by řidiče jinam.

Jak ale znám tento společenský systém, tak by se to zase zneužilo, protože to má velmi blízko k online sledování lidí za různými účely. Sice by to šlo udělat tak, že by to ke špiclování použít nešlo (navigace se bude hlásit anonymně a vždy pod jinou identifikací/náhodně generovaným ID), ale příslušná norma by určitě definovala stálý "IMEI", navíc povinně registrovaný na jméno majitele vozidla. To se radši obejdu bez této vymoženosti.