Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi Pikes Peak: pouze další studie?

Zdeněk Šolc
Na letošním autosalonu v Detroitu představila německá automobilka studii luxusního vozu SUV - Audi Pikes Peak. Mnohé hlasy a celkové provedení tohoto konceptu pak naznačují, že zřejmě nejde o pouhou koncepční studii, ale o reálný přeobraz sériového...

Dalším faktorem podporujícím tyto spekulace je fakt, že obě hlavní konkurenční automobilky Mercedes a BMW mají podobné modely ve své nabídce již delší dobu. Dalším impulsem pak může být nedávné představení vozů Porsche Cayenne a VW Touareg, které mají svým pojetím k Audi Pikes Peak nejblíže.

Atraktivní prototyp dostal své jméno podle 4300 m vysoké hory Pikes Peak (Colorado, USA), na jejímž úpatí se každoročně konají stejnojmenné automobilové závody v jízdě do vrchu. Značka Audi se díky pilotům Michele Moutonové, Bobby Unserovi a Walteru Röhrlovi zapsala v letech 1985 až 1987 třikrát do listiny vítězů tohoto slavného závodu.

Jako výše popsaní konkurenti také i Audi Pikes Peak nabízí vlastnosti hned několika automobilových kategorií: je vysoce komfortní jako nejluxusnější limuzíny, ale zároveň sportovně laděné. Jeho adaptivní pneumatické pérování a pohon všech kol quattro se zase odvolávají na třídu off-road automobilů, inovativně řešený interiér nabízí prostor a flexibilitu jako některé velkoprostorové modely.

Vůz je koncipován jako pětidveřový 4+2 sedadlový hatchback. Vyhlíží velice dynamickým dojmem, který podtrhuje především protáhlá dynamickým dojmem působící karoserie se vzhledem sportovního kombi. V silném kontrastu s celkovou linií pak působí mohutné lemy blatníků pod kterými se nachází rozměrná pětipaprsková litá kola rozměru 295/770 R 560 A (ekvivalent rozměru 20,6 palce) se speciálními pneumatikami PAX. Tato kola umožňují jízdu i při úplné ztrátě tlaku v pneumatice, a to rychlostí do 80 km/h na vzdálenost až 200 km. Přední část vozu definuje mohutná maska chladiče rozdělená podélným pruhem na dvě části. Jak naznačují některé další zveřejněné fotografie bude toto ztvárnění přídě zřejmě typické i pro další nové modely Audi. Zadní části potom dominují dva páry do nárazníku integrovaných koncovek výfuků. Samozřejmostí jsou přední xenonové světlomety a zadní diodové svítilny, které jsou pro Audi dosti netypicky tvarovány. Manipulaci se zavazadly usnadňují zadní vzhůru se vyklápěcí dveře, které jsou protažené až do boků vozu. Dveře se ovládají a zavírají elektricky dálkovým ovládáním. Drobnější předměty lze do zavazadlového prostoru ukládat samostatně vyklápěcím oknem zadních dveří. Zajímavostí jsou vnější kličky dveří, které jsou zcela zapuštěny v karosérii. V případě, že senzory detekují poblíž vozu "ty správné klíčky" dojde k nasvětlení a zároveň k vyklopení kliček dveří. Další zajímavostí jsou vnější zpětná zrcátka, která nejenže osvětlují nástupní prostor, ale navíc mají v pravém z nich zabudovanou kameru, která po aktivaci snímá a následně na obrazovce systému MMI (Multi Media Interface) zobrazuje prostor v oblasti pravého předního kola a usnadňuje tak průjezd některými obtížnými místy.

Celkové koncepci vozu odpovídá i interiér. Uvnitř nalezneme snad téměř všechny prvky komfortní výbavy, které jsou dnes k dispozici. Exkluzivitu interiéru dokresluje dvoubarevné kožené čalounění sedadel, prvky z matného leštěného hliníku a jasanového dřeva. O luxusním zaměření vozu svědčí i koncepce uspořádání sedadel, která nepřipouští žádné kompromisy v podobě stísněného prostředního sedadla. Každé ze šesti sedadel, uspořádaných po dvou ve třech řadách, má vlastní elektrické nastavování. Pro snazší přístup k sedadlům ve třetí řadě jsou sedadla v druhé řadě vybavena elektricky ovládaným systémem "Easy Entry". Sedadla druhé a třetí řady lze samostatně sklápět, přičemž jejich překlopená opěradla vytvářejí ložnou plochu. Nákladový prostor má po sklopení dvou zadních párů sedadel objem 1950 l. Systém MMI je připraven nejen pro cestující na předních, ale i zadních sedadlech, kde jsou ve dvou příčných stropních lištách umístěny dva výklopné LCD monitory. Systém MMI pak zahrnuje například přehrávače DVD a MD, přístup na internet a možnost připojení dalších zařízení přes USB port a apod. Panaromatická prosklená střecha dodává cestujícím pocit prostoru a světla.

Audi Pikes Peak je poháněno zážehovým osmiválcem přeplňovaným dvojicí turbodmychadel, který technicky vychází ze známého agregátu V8 modelu Audi RS6. Hlavní rozdílem je použití systému přímého vstřikování benzinu FSI, který má hlavní zásluhu na dosažení vysokého výkonu 366 kW/500 k. Už při dvou tisících otáčkách dosahuje tento vidlicový osmiválec svého maximálního točivého momentu 630 Nm. Ve světle těchto parametrů není divu, že mohutný automobil se svojí dynamikou vyrovná nejlepším ryze sportovním modelům: z klidu na 100 km/h dokáže prototyp Audi Pikes Peak zrychlit během pouhých pěti sekund, jeho nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.

Vysoký výkon motoru se přenáší na všechna čtyři kola prostřednictvím systému "quattro", který za normálních podmínek rozděluje hnací sílu mezi přední a zadní nápravu v poměru 50: 50. Pokud ovšem začne kterékoli z kol prokluzovat, začne se výkon okamžitě přenášet na kola s lepší trakcí.

Další z technických lahůdek prototypu Audi Pikes Peak je jeho adaptivní pneumatické pérování. To udržuje stálou světlou výšku vozu bez ohledu na jeho momentální zatížení. Pro jízdu terénem může řidič zvýšit světlou výšku až na 280 mm. Při jízdě vyššími rychlostmi se naopak světlá výška snižuje, takže těžiště vozu klesá a snižuje se i aerodynamický odpor vzduchu. Se vzrůstající rychlostí se vůz stále více "tiskne" k vozovce a automaticky se mění i tuhost tlumičů, což umožňuje dynamickou jízdu v zatáčkách.

Bezpečnostní výbava prototypu Audi Pikes Peak je mimořádně bohatá a nechybí v ní např. elektronický stabilizační systém ESP nebo adaptivní tempomat, který nejenom drží předem navolenou rychlost, ale dokáže i udržovat předem zvolený odstup od vpředu jedoucích vozidel. Mezi speciality pak lze zařadit optické senzory, které sledují silniční značení a ve spolupráci s palubním počítačem vyhodnocují dráhu vozu, a případě že vůz nechtěně vyjíždí ze svého jízdního pruhu prostřednictvím akustického výstražného systému a vibrací volantu na to upozorňují řidiče (!) Systém airbagů doplňuje dvojice miniaturních kamer zabudovaných do obložení interiéru, která neustále sleduje pozici pasažéra na předním sedadle vedle řidiče. Po jejím vyhodnocení palubním počítačem se pak upravuje program plnění airbagů při případné havárii tak, aby airbagy co nejefektivněji chránily pasažéra před poraněním.

Prototyp Audi Pikes Peak je rozhodně zajímavou studií. V případě jejího dotažení do sériové výroby lze očekávat, že některé z popsaných prvků se v "civilní" verzi neobjeví, ale i tak by se tak na trh dostal automobil, který posune pomyslnou laťku v kategorii SUV opět o kousek výše.



Zdeněk Šolc