Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi Q7 V12 TDI: Nejdražší SUV na českém trhu má cenu 3,265 milionu Kč

Ondřej Láník
Diskuze (19)
Těch nej má toto Audi celou sbírku, což jistě bude zajímat nemalou skupinu zákazníků, kteří již Q7 vlastní resp. o něm vážně uvažují.

Česká cena jediného dvanáctiválcového turbodieselu na českém trhu je stejně jako u ostatních modelů Audi závislá na denním směnném kurzu. Počítáte-li s 25 korunami na euro, vyjde vám částka 3.265.000,- Kč. Za ni dostanete šestilitrový vidlicový dvanáctiválcový turbodiesel – zatím jediný sériový motor této konfigurace. Předsériová verze špičkového modelu řady Q7 byla vystavena na jarním ženevském autosalonu a v říjnu v Paříži mělo světovou premiéru sériové provedení.

Motor 6,0 V12 TDI

Podobně jako další vidlicové šesti-, osmi- a desetiválce použité u Audi, má také nový dvanáctiválec rozteč válců 90 mm, ale místo V svírajícího úhel 90° je použito kompaktnější řešení s 60°, které má optimální vlastnosti i z hlediska vyvážení setrvačných sil a momentů. Zdvih 91,4 mm a vrtání 83 mm jsou stejné jako u šestiválce 3.0 TDI, v případě V12 to znamená objem 5934 cm3. S délkou pouze 684 mm je tento motor velmi kompaktní a pouze o 166 mm delší než motor V8 TDI.

Použitý systém vstřikování common-rail s tlakem čerpadla 2000 bar má piezoelektrické vstřikovače, které vstřikují naftu do válců až pětkrát během jednoho cyklu. Kompresní poměr je 16,0:1. Dvě turbodmychadla s variabilní geometrií lopatek, která jsou umístěna po stranách bloku motoru, celkový plnící tlak až 2,7 bar. Stlačený vzduch je ochlazován dvěma velkými mezichladiči.

Maximální výkon šestilitrového TDI je 368 kW (500 koní) Točivý moment dosahuje nejvyšší hodnoty 1000 Nm ve spektru 1750–3250 ot./min. Rychlost elektronicky omezena na 250 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 5,5 sekundy. I navzdory objemu a vysokému výkonu je kombinovaná spotřeba 11,9 l/100 km. Audi Q7 V12 TDI na jeden ujetý km vypustí 299 g CO2 a splňuje emisní normu Euro 5.

O přenos síly na vozovku se stará šestistupňová automatická převodovka Tiptronic s možností manuálního řazení pádly pod volantem a systém pohonu všech kol Quattro. Rozdělování momentu mezi přední a zadní nápravu je v poměru 40:60, což autu dává mírně přetáčivý sportovní charakter. V případě snížené adheze upravuje přirozeně mezinápravový diferenciál rozdělování sil mezi nápravy podle aktuální situace pod koly. Všechny komponenty pohonného ústrojí byly upraveny s ohledem na maximální točivý moment motoru.

Nepřehlédněte
Audi Q7 V12 TDI: První jízdní dojmy

Adaptivní vzduchové odpružení umožňuje nastavit světlou výšku v pěti stupních, nejvyšší hodnota je 240 mm. Pro lepší nakládání do zavazadlového prostoru lze naopak zadní část vozu snížit o 7 cm. Tlumiče jsou ovládané elektronicky. Za kola o průměru 20 nebo 21 palců se ukrývají keramicko-karbonové brzdy s vnitřně chlazenými 20palcovými kotouči. Brzdiče mají vpředu osm pístků, vzadu čtyři.

Na první pohled rozeznatelné

Zvenku se Q7 V12 TDI od běžných verzí odlišuje mimo jiné světly pro denní svícení. Ty se skládají z 12 diod na každé straně a umístěny jsou místo blikačů nad velkými nasávacími otvory v předním nárazníků. Blikače se přesunuly pod společné krycí sklo s bi-xenonovými světly. Dále na V12 zaujme chromovaná jednodílná maska hladiče single-frame a pod ní umístěný ochranný prvek z ušlechtilé oceli. Blatníky byly kvůli velkým kolům rozšířeny o 26 mm vpředu a 30 mm vzadu, nově tvarované jsou i boční prahy. Zpětná zrcátka, lišty kolem oken a střešní ližiny mají povrchovou úpravu z matného hliníku. Zadní světla mají tmavé pozadí, přepracovaný zadní nárazník zahrnuje dvě oválné koncovky výfuku a podobný ochranný prvek, jako se nachází vpředu.

Q7 V12 TDI má délku 5063 mm, šířku rovných 2000 mm a výšku 1737 mm. Zavazadlový prostor pojme v závislosti na uspořádání sedadel až 2035 litrů.

Luxusní výbava

Doplňky interiéru jsou zhotoveny z hliníku a karbonu, za příplatek je lze nahradit dřevem. Pedály jsou vyrobené z nerez oceli, výdechy klimatizace mají hliníkové rámečky. Přední sportovní sedadla jsou elektricky nastavitelná a mají čalounění kůží Verano, stejně jako dveřní výplně a loketní opěrky. Výbava dále zahrnuje DVD navigaci, audiosystém Bose (za příplatek i Bang & Olufsen) a elektrické otevírání pátých dveří.

Za příplatek je adaptivní tempomat a systémy lane assist a side assist. První pomáhá udržovat řidiči bezpečný odstup, druhý upozorňuje na neúmyslné opuštění jízdního pruhu. Další možnosti nadstandardní výbavy zahrnují parkovací kameru, prosklenou střechu nebo palubní desku a středovou konzolu potažené kůží.

První kusy Audi Q7 V12 TDI budou zákazníkům dodány do konce letošního roku. Jestli to bude také v České republice budeme vědět již brzy.

Audi Q7 V12 TDI - srovnání s konkurencí
MotorAudi Q7 V12 TDIMercedes-Benz GL 420 CDIRange Rover TDV8 Autobiography
Zdvihový objem [cm3]599339963629
Válce/ventily12/48/48/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]368/3750225/3600200/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]1000/1750-3250700/2200640/2000
Max. rychlost [km/h]250230200
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,57,69,2
Komb. spotřeba [l/100 km]11,311,611,3
Délka [mm]506350884972
Šířka [mm]200019202034
Výška [mm]173718401988
Zakladní cena [Kč]3.265.000,-2.169.000,-2.687.000,-

Zájemci o dvanáctiválcová SUV ušetří více než milion korun, když se vydají k prodejcům VW. Ti totiž stále mají v ceníku model Touareg W12 s unikátním motorem jehož válce svírají dvojité W. Jeho maximální parametry jsou 331 kW při 6000 ot./min a 600 Nm při 3250 ot./min.

Ondřej Láník
Diskuze (19)
16. 11. 2008 03:30
Re: Cena
Asi ze nemas rad vemena na kolech? ;-)
15. 11. 2008 18:41
Cena
Stejně mi přijde sranda, že základní cena je ceníkově výš, jak u BMW M6 :-) Jasně, je to jako srovnávat jabka s hruškama, ale doufám že pochopíte, co tím chtěl básník říct.
15. 11. 2008 11:15
Re: Poznamka
I tak si myslím, že bude úspěšná a o zákazníky mít nouzi nebude.
Avatar - Dylan McKay
14. 11. 2008 18:27
Re: Výměna svíček
To znám. Nebo místo nehtů magnety... >:D :yes:
14. 11. 2008 17:35
Re: Výměna svíček
...akorat někdy aby měl člověk holčičí ručku s prstíčky čínskýho dětskýho dělníka :-!