Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi RS 6 Avant 4.0 TFSI – Oni tě ještě nestihli zakázat?

Stanislav Kolman
Diskuze (125)

Některé er-esové modely čtyř kruhů se mění k nepoznání (zdravíme bokem jezdící RS 3), u jiných zůstává vše při starém. V případě RS 6 Avant je to zatraceně dobře!

Design, interiér


Současné Audi RS 6 Avant je již čtvrtým pokračovatelem rodu rychlých kombíků z Ingolstadtu. Ta první se v nabídce objevila roku 2002 a první dvě generace doprovázelo ještě karosářské provedení sedan. Avant hrál ale od úvodních let prim (v první generaci dorazil o několik měsíců dříve než sedan) a dnes je na vrcholu „šestky“ osamocený. Že je to škoda? Ale kdepak… v redakci se poslední provedení nezastavuje poprvé a znovu nás přesvědčuje, že je to skvělý produkt. V dnešní náročné době ještě o to víc.

Video se připravuje ...

Široký úsměv, milionové příplatky

Příslušnost k er-esové rodině není z našeho exempláře tak těžké odečíst. Všimněte si rozšířených blatníků (o 40 mm na každé straně), specifické široké masky a nárazníku s velkými otvory, proti standardnímu kombíku snížené světlosti o 20 milimetrů či přepracované zadní partie se dvěma oválnými koncovkami příplatkového RS výfukového systému (+42.200 Kč. Příplatkům bylo ostatně věnováno včerejší video, a pokud jste jej dokoukali celé, už víte, že položky navíc mohou cenu RS 6 Avant vyšroubovat klidně o další milion.

Kromě speciálního modrého laku Ara (+104.900 Kč) stojí za zmínku ještě dvaadvacetipalcová litá kola. Provedení za 69.400 Kč nechává krásně vyniknout červené třmeny brzdového systému. A vůbec nevadí, že obutí je černé, tento design se v karoserii rozhodně neztrácí. Mimochodem, nazlobený kombík může dostat i brzdy karbon-keramické, to se ale bavíme o dalším čtvrtmilionovém příplatku. My tu máme brzdy ocelové, byť s dodatkem RS za příplatek 15.100 Kč. Zatímco před dvěma lety testovaný kousek v šedém lakování působil tak trochu jako sleeper, z této konfigurace sportovní ambice vyloženě stříkají.

Audi RS 6 Avant Audi RS 6 Avant

Pokud něco podobného čekáte v kabině, zůstanete po prvotním usednutí překvapeni. Pokud se tedy bavíme konkrétně o zkoušeném autě. Tam si sportovní snažení vystačí s kontrastním červeným prošíváním, karbonovou ozdobou přístrojové desky, sportovním RS volantem a sedadly. Volant je sice dole zploštělý, pořád ale působí spíše manažersky. Tedy až na magické tlačítko RS vpravo, které vám umožňuje bryskně přepnout do některého z ostrých módů. I sedačky jsou spíše než na ryzí okruhové dovádění vhodnější pro dlouhé dálniční přesuny. Jsou pohodlné, mají nespočet možností nastavení a nechybí jim ventilace.

Záměrně říkám, že jde o „problém“ testovaného kousku. Kdo by snad chtěl atletičtější pojetí i v kabině, může sáhnout třeba po balíčku, který věnec volantu a páku samočinné převodovky zabalí do Alcantary. Co se nemění za žádných okolností, je multimediální prostředí. To je tady po vzoru ostatních A6 složeno z digitálního přístrojového štítu a dvou obrazovek uprostřed – vrchní má 10,1“ a zastupuje tradiční infotainment, spodní 8,6“ slouží primárně pro obsluhu klimatizace. Oběma nechybí haptická zpětná vazba, a byť nejsem fanouškem dotykového nastavení teploty, tady ji mám alespoň neustále při ruce skrz velké ikony.

Pokud snad někoho zajímá praktická stránka věci, sluší se připomenout, že RS 6 Avant pracuje s rozvorem 2930 mm. To znamená, že se s výškou 178 cm posadím sám za sebe s obrovskou rezervou před koleny a dost místa mi zůstává i nad hlavou. Nijak mě neomezuje ani dvoudílné panoramatické střešní okno (+57.000 Kč), naopak potěší komfort v podobě čtyřzónové automatické klimatizace. Výhodou hot-kombíku je obrovský zavazadelník. Pojme 660 litrů, je do něj snadný přístup a pod podlahu se kromě opravné sady vejde i povinná výbava s dalšími drobnostmi.

Motor, jízdní vlastnosti


Vše při starém. Naštěstí

Ačkoli emisní předpisy zaklekávají na automobilky se stále větší intenzitou, RS 6 Avant zatím zůstává věrna původní receptuře. To znamená, že pod kapotou i nadále pracuje dvakrát přeplňovaný vidlicový osmiválec s objemem 3996 cm3, který benzin spaluje za asistence mild-hybridní výpomoci se 48V elektrickou sítí. Tu zastupuje řemenem poháněný generátor s funkcí spouštěče. Při mírném zpomalování lze rekuperovat kinetickou energii a ukládat ji do lithium-iontového akumulátoru, odkud se následně využívá k obsluze vozu. K nižšímu odběru si technici dále pomáhají deaktivací poloviny válců (2, 3, 5 a 8), kdy se vypne vstřikování a zapalování a uzavřou se sací a výfukové ventily.

V praxi (vyjma občasného intenzivnějšího zpomalování) ale o těchto pomocnících nevíte. O čem jste naopak srozuměni více než zřetelně, to jsou parametry pohonného ústrojí. Osmiválec totiž disponuje výkonem 441 kW (600 k) a 800 newtonmetry točivého momentu v pásmu od 2050 do 4500 otáček. A asi vás nepřekvapí, že dynamika kombíku je jedním slovem… zdrcující! Stovka za 3,6 sekundy hovoří za vše, stejně jako maximální rychlost 250 km/h. V našem případě je tedy omezovač posazen ještě o 30 km/h výše, neboť se připlácelo za RS Dynamik paket, který kromě vyšší maximálky dodává sportovní diferenciál na zadní nápravu a dynamické řízení kol.

Audi RS 6 Avant Audi RS 6 Avant

Ale zpátky k reálné zkušenosti. Jen těžko se dostanete do situace, kde by už motor neměl kde brát. Ochotně se zvedá i z nižších otáček, to pravé ořechové ale přichází kolem dvou tisíc, odkud agregát nekompromisně táhne až k červeným číslům. Je úplně jedno, jestli zrychlujete z místa, za cedulí značící konec obce či při výjezdu na cílovou rovinku mosteckého autodromu. Osmiválec má síly na rozdávání, jede jako zběsilý a všechno kolem vás umí rozmazat zatraceně rychle. Nevím, koho napadlo naroubovat 600koňovou strojovnu do kombíku, ale nápad to byl naprosto fantastický! A zvuk? Není přehnaně burácející ani pubertálně ztřeštěný. Auto spíše decentně pobrumlává a uvolnění plynového pedálu ve vyšších otáčkách doprovází nenápadný popcorn. Jen škoda umělého dokreslení v kabině. Zvenku je akustika působivá.

RS 6 Avant je vždy čtyřkolkou se samosvorným mezinápravovým diferenciálem, přičemž motor spolupracuje s osmistupňovou samočinnou převodovkou Tiptronic s kapalinovým měničem momentu. Jde o převodovku ZF 8HP v nejsilnějším a nejrobustnějším provedení 90, jíž dostává třeba i Dodge Challenger SRT Hellcat! A je taktéž výtečná. Ve sportovních módech dává o zařazení kvaltu vědět citelným kopancem a motor nechává ochotně vytáčet. Velké překvapení však přichází i ve chvíli, kdy veškeré atletické ambice vozu utlumíte. Stačí navolit komfortní režim a najednou pochybujete, zdali nesedíte v civilní A6. Převodovka i celý pohon jsou najednou utlumení a pracují sametově a naprosto harmonicky.

Od jízdního stylu se pochopitelně odvíjí i spotřeba paliva. Příznivci ekonomického svezení ji zvládnou stlačit pod deset litrů. Otázkou zůstává, kolik takových asi do vozu této kategorie usedne. Při docela obyčejné, klidnější jízdě můžete počítat s odběrem mezi 10 a 12 litry. Ale nemyslete si, stačí za to pořádně vzít, užívat si schopností superkombíku pár zatáček plnými doušky a rázem palubní počítač indikuje apetit klidně kolem sedmnácti litrů. A to už v kombinaci se 73litrovou nádrží paliva znamená dojezd na úrovni některého z modernějších elektromobilů…

Dokonalý všeuměl

Ostrý avant dostává standardně adaptivní vzduchové odpružení s elektronicky řízenými tlumiči a podvozek samotný tvoří vpředu i vzadu pětiprvkové zavěšení. To pak můžete na auto nazout třeba i dvaadvacetipalcová kola a pořád zůstává příjemně komfortní. Právě pohodlí na dlouhých cestách je velkou výhodou er-esa a značně přispívá k jeho všestrannosti. Až mi svou filozofií trochu připomíná Golf R, jen ve větším, silnějším, luxusnějším… a také dražším balení. Podvozek je z podstaty tužší, přesto se obrovská kola na slupkách s rozměrem 285/30 R22 nenechávají rozhodit ani na výraznějších nedostatcích našich cest. Víte o nich nanejvýš skrz jemňounké bubnování, o nepříjemných rázech nemůže být řeč. Hlavně je ale auto i na nerovném podkladu jisté a čitelné.

Výše popsané berličky, například ona natáčecí zadní náprava, mají nemalý podíl na překvapivé obratnosti auta. O někdejší pověstné nedotáčivosti nemůže být řeč. Nejostřejší šestka poslouchá pokyny volantem na slovo. Někdo si může postesknout nad nedostatkem zpětné vazby v řízení, v kontextu dokonalého všeuměla jde však o víc než dobrý kompromis. Auto ochotně zatáčí a okamžitě reaguje i na potřebu náhlé změny směru. Jen je při průletu okreskami důležité myslet na to, že řidič sedlá pět metrů dlouhý a skoro dva metry široký kombík. Nejsou to malé rozměry a cesta před vámi se v tempu začíná zužovat neskutečně rychle. A limity auta? Daleko, daleko nad mým pudem sebezáchovy.

Závěr


Závěr

Audi RS 6 Avant je fantastická strojovna, která potěší silným agregátem, vytříbenými jízdními vlastnostmi, ale především svou všestranností. Ona totiž skvěle pokryje každodenní rodinné potřeby, aby v rámci pánských víkendových radovánek vyrazila na závodní okruh a zpráskala všechny ostatní účastníky. A nejen na cílovce, kde vás dostane ohromující dynamikou, ale i v zatáčkách, do kterých se vrhá ochotně a ještě svižněji je opouští.

Není divu, že si za něco takového nechají v Ingolstadtu řádně zaplatit. Audi RS 6 Avant startuje na částce 3.350.900 Kč, a slovíčku startuje je v tomto případě namístě. Jak už jsem avizoval, za hromadu příplatkových položek se tady utratil skoro milion, a to se zdaleka nevyčerpaly všechny možnosti. Konfigurace testovaného kousku se zastavila lehce nad hranicí 4,3 milionu korun. Někomu to může připadat hodně, ale jak už jsem zmínil - v dnešní době, která 600koňovým osmiválcům není tak úplně nakloněna, buďme rádi, že to vůbec jde. Brzy to totiž nemusí být samozřejmost.

Nejlevnější verze modelu 3.350.900 Kč (4.0 V8 TFSI/441 kW RS)
Základ s testovaným motorem 3.350.900 Kč (4.0 V8 TFSI/441 kW RS)
Testovaný vůz bez příplatků 3.350.900 Kč (4.0 V8 TFSI/441 kW RS)
Testovaný vůz s výbavou 4.316.600 Kč (4.0 V8 TFSI/441 kW RS)

Plusy

  • Atraktivní vzhled
  • Silný motor
  • Skvělý podvozek
  • Slušná spotřeba
  • Celková všestrannost

Minusy

  • Fádnější interiér
Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (125)

Doporučujeme

Audi RS 6 Avant 4.0 TFSI
Cena základní sestavy 3 350 900 Kč
Výbava základní sestavy 21“ litá kola, LED světlomety, asistent dálkových světel, dvojitá akustická skla, digitální příjem rádia, RS adaptivní pneumatický podvozek, RS sportovní kožený zploštělý volant, elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru, parkovací senzory vpředu a vzadu, vpředu sportovní RS sedadla v kombinaci Alcantara/kůže, pedály a opěrka nohy z ušlechtilé oceli, tempomat vč. omezovače rychlosti atd. Kč
Cena testované sestavy 4 316 600 Kč
Výbava testované sestavy Modré lakování Audi Exclusive Ara (+104.900 Kč), 22“ litá kola (+69.400 Kč), RS Dynamik paket (+120.600 Kč; samosvorný středový diferenciál a sportovní diferenciál na zadní nápravě, dynamické řízení všech kol, zvýšení maximální rychlosti na 280 km/h), sportovní sedadla RS vpředu v perforované kůži Valcona (+52.800 Kč; integrované opěrky hlavy, elektricky nastavitelné, kontrastní prošití), světlomety HD Matrix LED s laserovým světlem (+72.400 Kč), paket parkovacích asistenčních systémů (+48.900 Kč), head-up displej (+42.200 Kč), servomechanické dovírání dveří (+19.300 Kč), audiosystém Bang & Olufsen (+23.300 Kč), dekorace z karbonu (+22.700 Kč), panoramatické dvoudílné střešní okno (+57.000 Kč), tažné zařízení (+29.900 Kč), RS sportovní výfukový systém (+42.200 Kč) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3996
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 441 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 800 / 2050 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 3.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 11.5
Emise CO2: 263
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 660 / 0
Objem nádrže (l): 73
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2150 / 590
Rozměr pneu: 285/30 R22
Audi RS 6 Avant 4.0 TFSI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4995
b) šířka (mm): 1951
c) výška (mm): 1487
d) rozvor (mm): 2930
e) rozchod vpředu (mm): 1668
f) rozchod vzadu (mm): 1650
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 630 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1560
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
16. 6. 2022 08:56
Vykon jakz takz
Co ja vim, tak lidi, kteri tyhle auta testuji od rana do vecera, jako carwow nebo autotopNL - ti rikaji shodne, ze to jede dobre, ale co se motoru tyka, bohuzel v Audi tahaji za slabsi konec.
Jak Mercedes tak BMW ma lepsi a vykonnejsi motory.

Ovsem Audi RS6 je specialni protoze ma podvozek pouzitelny bez kompromisu na kazdy vsedni den.

Jinak podle me tyhle auta jdou kupovat budto jako holatka nebo s vybavou. A pokud s vybavou, tak je spis dost vyjimecne dostat se s priplatky pod milion, a tak to u nemcu bylo vzdy.
16. 6. 2022 08:50
Re: Proč tak hloupý nadpis??
To neprojde. 4,0 TSI nebude dostatečně bio-eko a tím pádem do toho auta nebudeš mít co dát.
Avatar - Ji/Ri
16. 6. 2022 08:49
Re: Slavnosti sněženek
:D :D :D :yes:
Avatar - Ji/Ri
16. 6. 2022 08:49
Re: Proč tak hloupý nadpis??
...ty jsi sice elektropsycho, ale tady máš pravdu.
Avatar - Ji/Ri
16. 6. 2022 08:47
Re: Proč tak hloupý nadpis??
Martine, taky se mi taková diskuze nelíbí. Nicméně, buďme fér... nebýt adorování bolševika jedním diskutujícím tak není štěkání druhým. Pokud bloknete hamunukylibabkutetustrejcedědu tak i barika a podobné nuly, co tu pořád tlačí své proruské žvásty.
Pokud byste usoudili, že nemám právo vám kecat do práce, máte pravdu. Pokud mě budete chtít bannout, tak prosím, stejně to tu poslední roky stojí za kulové a to z důvodu redakčního šlendriánu.
Tak budte fér.