Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi S4 – první jízdní dojmy

Ondřej Šuch
Diskuze (19)
Tak prý si mám vyzkoušet, že S4 snese i řazení z 1 na 6. To snad zákazník nepožaduje, namítám. Ale ano, ve městě to oceníte, říkají zástupci automobilky. Takže jsem začal trápit osmiválec, který při 1100 otáčkách dosahuje 300 Nm. A jelo to!

První, čeho si na nabroušené čtyřce všimnete, je její decentní, od sériové A4 jen málo odlišný vzhled. Výrobce říká, že „vnějším utajením“ vychází vstříc zákazníkům, kteří nechtějí potenciál auta dávat najevo okolí, o to více si pak potrpí na jeho vnitřní komfort a dynamické vlastnosti. Zvenčí je vůz nápadný především masivnějšími nárazníky, zvětšenými otvory pro přívod vzduchu k motoru a zpětnými zrcátky v barvě leštěného hliníku. Dalšími „drobnostmi“ jsou pak xenonové světlomety, osmnáctipalcová kola či malý spoiler na víku zavazadlového prostoru.

Uvnitř sklouzne první pohled na sportovní sedačky Recaro, které jsou teď (v méně brutálním provedení) také na dvou místech vzadu. Pod tříramenným volantem najdeme budíky s šedými číslicemi a přidáme-li možnost volby obložení interiéru a čalounění, je jasné, co myslí Audi pojmem „sportovní vůz pro každý den“.

Pod kapotou duní osmiválec 4,2 litru, který za neuvěřitelného zvukového doprovodu poskytuje až 254 kW. Zástavba do poměrně malého vozu se povedla i díky přemístění rozvodového řetězu na stranu spojky a převodovky, takže celý agregát je nyní dlouhý jen 464 mm. Motor váží 195 kg, což je na gram stejně jako jeho předchůdce 2.7 biturbo v předchozí generaci S4. Malé Audi zrychlí s tímto motorem na stovku za 5,6 s, na 200 km/h pak za 20,6 s., omezovač utíná legraci při klasických 250 km/h. Z čísel je zajímavá také maximální hodnota kroutícího momentu, která vrcholí 410 Nm při 3500 otáčkách. Ještě zajímavější je to, že už při 1100 otáčkách dosahuje motor 300 Nm a mezi 3000-4500 otáčkami neklesá tato hodnota pod 400 Nm. Kromě takřka neuvěřitelné pružnosti (kterou lze opravdu ocenit asi hlavně ve městě) je hlavní výhoda jasná: Ať se snažíte jak chcete, vždy půjde ještě zrychlit.

Kromě testovaného provedení s manuální šestistupňovou převodovkou bude možno koupit S4 samozřejmě i se šestistupňovým Tiptronicem a pádly pod volantem. Průměrná spotřeba 13,3 l/100 km je údaj pro ty, kteří jej potřebují.

Ještě jedno o zastavení před vyjetím: oproti A4 je podvozek snížen o 20 mm, průměr narostl brzdovým kotoučům vpředu i vzadu a pohon quattro snad ani nemusíme zmiňovat.

Hurá do vozu! Sportovně tvarovaná, ale přesto dostatečně komfortní sedačka pohltila i mou nekonfekční postavu, a po celou dobu jízdy mě nepustila. Jestli se něco Audi povedlo, pak je to právě tato možnost splynutí s vozem. Po otročení klíčkem se zepředu ozve cosi neuvěřitelně hlubokého, nicméně kultivovaného. Nijak přehnaně ostrá spojka umožní hladký start bez přípravy a první desítky metrů (kdy si užívám řazení) nechává S4 zažít pocit doslova zpívajícího motoru. Odolám vábení řízeného smyku a dvousetkilometrová rychlost hlásí pokořeno za malou chvíli. Zrychlování vozu není tak výbušné, jako u předchozí S4 s biturbem, osmiválec dává najevo spíše dobře rozloženou sílu. Téměř v každé chvíli lze ještě zrychlit, a zátah od zhruba 1300 do 5000 otáček je poctivý a absence turboefektu dovoluje spolehnout se na pružnost motoru v celém tomto spektru otáček. Po nezbytném slalomu a cestě zpět mě instruktor vybízí k „týrání“ motoru: V rychlosti cca 30km/h řadím šestý stupeň a Audi bez zaváhání začíná zrychlovat…..a vydrží mu to až do dvousetkilometrové rychlosti, takže kdyby polygon neměl plot, zcela jistě bychom potrápili omezovač.

S4 stojí 1.750.000,- Kč, kombi Avant pak 1.818.500 Kč. Hezkou zábavu.

Ondřej Šuch
Diskuze (19)