Rodí se chrám Renaultu se stovkami aut a obřím archivem. Něco bude i na prodej
Nejen vozy, ale i umění bude součástí připravovaného centra v areálu největší francouzské továrny. Renault tu vystaví stovky vozů, originální koncepty i kuriózní artefakty ze své 125leté historie.
Když navštívíte Mladou Boleslav, je vhodné podívat se do muzea Škoda Auto. Ve Stuttgartu mají muzeum automobilky Porsche i Mercedes-Benz, v Mnichově BMW – a mohli bychom pokračovat. Prakticky každá automobilka má své centrum, kde veřejnosti prostřednictvím aut a interaktivních expozic ukazuje, odkud přišla a kam směřuje. Renault ovšem nic takového zatím nemá.
Je to zvláštní, protože Renault v hlubinných útrobách své továrny ukrývá stovky závodních skvostů – včetně rallyových speciálů, formulí, okruhových lahůdek – a to vše kořeněné vývojovými prototypy a koncepty. Nemluvě o doprovodných archiváliích a memorabiliích. Za 125 let historie se podařilo nasbírat tisíce předmětů a stovky uměleckých děl.
Pravda, v L'Atelier Renault na Champs-Élysées v Paříži automobilka pravidelně vystavuje novinky i historické modely, a část historie lze prozkoumat online, ale plnohodnotné muzeum to nenahradí. Naštěstí bychom se ho měli dočkat v roce 2027.
Vyrůst má v areálu továrny Flins asi 40 kilometrů od Paříže na pozemku o rozloze 2800 m². Ten se nachází před hlavním závodem založeným v roce 1952. Dnes jde o největší fabriku Renaultu ve Francii a z historického hlediska také nejdůležitější. Vyrobilo se zde 18 milionů vozů včetně modelu Dauphine z padesátých let, Renaultu 5, který po padesáti letech zažívá renesanci, stejně tak jako Renaultu 4. Z místních montážních linek sjížděly všechny generace modelu Clio i první elektromobil Zoe. V roce 2021 se továrna stala průkopníkem cirkulární ekonomiky.
Architektonické ztvárnění má na starost Jacob Celnikier z agentury CGA, který budovu vizuálně propojí se stávající stavbou navrženou Bernardem Zehrfussem, držitelem Římské ceny z roku 1939. Ten využíval především horizontální linie, zatímco nová stavba bude protipólem plným vertikálních křivek. Dle návrhu ji tvoří šest rovnoběžných stěn s velkými okny a světlou fasádou. Dominantou interiéru bude obrovský regál se stovkami vozů, který bude viditelný i zvenčí, a velký společenský sál se stupňovitým stropem. Dalším pojítkem s historií bude restaurátorská dílna pro karoserie a motory a sklad náhradních dílů.
Expozice bude pochopitelně postavená především na stovkách původních i špičkově renovovaných automobilů. O jejich stav se stará šestice odborníků a většina vozů je stále pojízdná. Najdete tu vše – od prvního Renaultu Typ A z roku 1898 přes předválečné vozy, závodní speciály, vývojové prototypy až po slavné koncepty.
Renault také zpřístupní předměty ze skoro 2,5 kilometru dlouhého archivu, kde se nacházejí plakáty, designové výkresy, miniatury a hračky, šlapací auta, poháry, medaile a knihy tvořící bibliografii značky. Některé předměty bude možné zakoupit v kopii během aukce Artcurial ve dnech 6. a 7. prosince.
Sekci plnou informací doplní výstava uměleckých děl podpořená Fondem Renault. Ten od června 2024 pečuje o současnou sbírku a podporuje další tvorbu s původní myšlenkou propojit umění s automobilovým průmyslem. V této sekci najdeme fotografie, obrazy a sochy slavných umělců napříč styly i obdobími. Renault podporuje i současné moderní umění, například díla Bourgeon a Accrescent od Dana Rawlingse, vyrobená z historického Renaultu 5 a nového elektrického Renaultu 5 E-Tech.
Samotný název stavby je stále předmětem diskusí. Renault chce moderním způsobem vyjádřit propojení svých modelů s kulturou, uměním a moderním životním stylem, ať už jde o městské prostředí nebo svět mimo něj. Proto označení „muzeum“ už nezapadá do zamýšleného konceptu. Ať už ale Renault svou stavbu nakonec nazve jakkoliv, stovky vozů budou mít po dlouhých letech plnohodnotný domov.

Zdroj: Renault I Video: Renault