Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi Sport Quattro: Bílá soutěžní ikona na prodej

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 21. 12. 2014
23
8
Zobrazit náhledy (23)
Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro
Audi Sport Quattro bylo evoluční zkrácenou verzí původního Quattra. Silniční verze vznikly pouze pro účely homologace a jsou velmi vzácné. Jedna z nich míří do aukce.

Audi Sport Quattro vlastně představovalo evoluci speciálu skupiny B se čtyřmi kruhy ve verzích A1 a A2. Nová pravidla vstoupila v platnost počínaje sezónou 1982. Dlouhé „Ur-Quattro“, jak mu dodnes říkají Němci, ovšem původně jezdilo v grupě 4. Tajně vyvíjený Sport se ukázal veřejnosti poprvé na frankfurtské IAA v roce 1983, původní model totiž přestával na konkurenci stačit. Zkrácení rozvoru o 320 mm na pouhých 2205 mm bylo důležité kvůli obratnosti na tratích rychlostních zkoušek, zejména těch asfaltových. Tam totiž měly navrch Lancie 037, které byly na rozdíl od Audi postavené vyloženě pro soutěže, ale zase paradoxně postrádaly čtyřkolku!

Krátký speciál z Bavorska poháněl turbodmychadlem KKK K27 přeplňovaný pětiválec 2133 cm3 s výkonem 225 kW a elektronickým vstřikováním paliva od Bosche. Soutěžní stroje byly pochopitelně dále laděny, plnicí tlak zvýšen až na 1,05 baru, takže dávaly i 336 kW. Motor s hliníkovým blokem se nacházel podélně vpředu, měl rozvod DOHC a čtyřventilovou techniku. Pětistupňová manuální převodovka přenášela až 339 N.m točivého momentu na obě nápravy, jak jinak? Quattro přece převrátilo svět rallye naruby, atmosférické vozy se zadním, či předním pohonem byly odsouzeny do role statistů a FIA pro ně vytvořena skupinu A, pro vyloženě produkční pak N.

Nezávislé zavěšení všech kol, vinuté pružiny, příčné zkrutné stabilizátory na obou nápravách i čtveřice vnitřně chlazených kotoučů se čtyřpístkovými třmeny AP Racing se staraly o velmi slušné jízdní vlastnosti. Audi už tehdy nabízelo pro tento model za příplatek i ABS! Vzhledem ke zrychlení z klidu na stovku během necelých 5 s nebylo od věci... Silniční provedení však nepředstavovalo takový extrém jako to soutěžní. Předpisy pro skupinu B vyžadovaly stavbu 200 kusů verze pro běžný provoz, v Ingolstadtu jich nakonec se stylovými bílými koly od Ronalu vzniklo do roku 1987 ještě o čtrnáct více. Ocelový monokok včetně karosářských panelů a kevlarových dílů ovšem kompletovali u Baura. Prodávali je vybraní dealeři Audi a klient musel zaplatit kolem 200 tisíc marek. V MS rallye se Sport Quattro dočkalo paradoxně pouze jediného triumfu. Tovární soutěžní tým měl v sezóně 1984 v řadácha Stiga Blomqvista, Hannu Mikkolu, Michèle Mouton Waltera Röhrla. Blomqvist s Björnem Cederbergem pečetili zisk značkového titulu na Rallye Pobřeží slonoviny 1984 a „ten pravý Stig“ získal pro sebe zároveň i jezdecký.

Představovaný produkční bílý vůz, taktéž ročníku 1984 je po dvou předchozích majitelích v naprosto špičkovém stavu, není divu, má totiž najeto pouhých 8.237 km. Tyto stroje se rozhodně nepoužívaly na denní ježdění Je jedním z mála dodnes přeživších originálů. Většina „Sportů“ totiž byla dále modifikována, nebo se naopak jedná o nepůvodní přestavby z kupé typu 80 či Quattra. Zajímavý je jeho osud. Prvním vlastníkem byl totiž Japonec Yoshikuri Okamoto a nyní má americkou registrační značku. Do USA se přitom tato auta vůbec nevozila. V interiéru najdeme sedačky od Recara čalouněné látkou a kůží i i rádio. Pod dražební kladívko se dostane 16. ledna, akci pořádá společnost RM Auctions.

Auto by se mohlo vydražit za 350-475 tisíc dolarů ((7,9-10,7 milionu korun). Na tom není nic divného, protože je k němu i veškerá dokumentace včetně manuálu, sada nářadí a navíc ještě pár závodních pásů. A za tří dekády nikdy nenavštívilo nezávislý servis, vždy pouze značkový. Druhý vlastník s ním jezdil do Fairfieldu v Connecticutu. Auto je samozřejmě způsobilé k provozu na pozemních komunikacích, jak by řekl náš zákon.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Ba
| 21. 12. 2014
Ba
Avatar - Tiburon
Pěkný zběratelský kousek
| 21. 12. 2014
Ale dlouho jim ten náskok nevydržel....
Pěkný zběratelský kousek
| 21. 12. 2014
Vždyť já s tebou souhlasím. To auto je opravdu krásný kousek.
krasna doba
| 21. 12. 2014
kdy audi bylo audi a ne zku*rvenej folcvagn
Avatar - flyboyeda
Pěkný zběratelský kousek
| 21. 12. 2014
nestojím o tvé uznání ani o uznání ostatních idiotů

jinak to bylo myšleno, že bylo příjmné závodit ve voze Audi quattro s1 v tehdejší době, kdy všichni měly přední, nebo zadní náhon, tehdy to byla revoluce, Audi tehdy přepsalo dějiny a navždy změnilo svět Rally

Audi quattro S1 i po těch letech neztratilo nic ze své krásy a pověsti, má úžasné charisma a fantastický zvuk, tohle auto mě pořád nenechává chladným

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku