Audi Training 2005
Český importér Audi pozval redakci Auto.cz na druhý ročník tradiční akce s názvem Audi Training, pořádané na okruhu v Sosnové. Pozvánku jsme přijali hned ze dvou dobrých důvodů - zaprvé možnost bez rizika sáhnout systému quattro až na dno a zadruhé zkouška ohněm nového agregátu pod kapotou nejmenší čtyřdveřové Audi - 2,0 TFSI, přirozeně v kombinaci s trvalým pohonem všech kol.
Dorazili jsme v ranních hodinách do Sosnové u České Lípy a počasí nám připravilo ideální podmínky - mírný deštík sliboval a také přinesl hojné smyky, ať už řízené či neřízené. Po krátkém teoretickém úvodu jsme usedli do čtyř identických sedanů, obutých do sedmnáctipalcových dunlopek, a vydali se hledat hranice adheze i vlastního pudu sebezáchovy. Vyzkoušeli jsme suchou (v rámci možností zapršené tratě) i mokrou variantu vyhýbacích manévrů a zkonstatovali, že quattro v dnešní sofistikované podobě má smysl; hranice nedotáčivého smyku při záběru se posouvá o desítky procent a ve spolupráci s příjemně tolerantním ESP se dá s chladnou hlavou vyřešit i zdánlivě fatální situace a auto, opouštějící po tečně oblouk, může opět začít zatáčet. Stačí pustit nohu z plynového pedálu a záď se při dostatečné rychlosti s příjemnou kontrolovatelností plynule přehoupne do přetáčivého smyku.
S přeplňovaným přímovstřikovým dvoulitrem TFSI jsme se již seznámili v testu Golfa GTI, zde se však činil při pohonu všech kol a nutno poznamenat, že technologie 21. století se postarala o neuvěřitelnou kultivovanost. Prakticky vyhlazený turboefekt vedl až k dojmu nedostatečného výkonu, ovšem lineárně (a pěkně svižně) stoupající ručka rychloměru uváděla věci na pravou míru a přeplňování poskytlo dostatek kroutícího momentu k vykružování táhlých řízených smyků. Uvěřit, že pod kapotou pracuje dvoulitrový čtyřválec, šlo při řízení jen těžko. Paket sportovních úprav S-line se sníženým podvozkem, výbornými anatomickými sedačkami a aerodynamickým kitem pak doladil sportovní fleur původně zcela civilní cestovní limuzíny a my jsme prohlásili faceliftovanou Audi A4 s pohonem všech kol, pečlivě vyladěným podvozkem a výkonným motorem za velmi dobrou volbu, poněkud pokaženou jen nemalou pořizovací cenou.