Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi v Paříži 2004

Libor Zezulka
Prezentace automobilky z Ingolstadtu se v Paříži nesla v duchu plastické operace důležitého modelu střední třídy Audi A4, nafouknutého bratříčka Avant a sportovce S4.

Přestože se výrobce snažil vybudovat kolem faceliftovaného modelu auru nového vozu, zůstává A4 automobilem se čtyřletou technickou (byť stále špičkovou) a novou vnější tváří. Vedle nové A4 stanul už prodávaný Sportback a Audi A6 s novým dieselovým motorem 2.7 TDI.

Audi A4 a Audi A4 Avant

Upravenou A4 na ulici bezpečně poznáte. Kromě spojené mřížky chladiče, jež doposud dráždila řidiče z modelů A8, A6, A3 Sportback, se přepracovaná A4 vyznačuje ostřejšími linkami zadní části a novými světlomety ve stylu Sportbacku. Ke změnám, ovšem nikoliv dramatickým, došlo rovněž v interiéru. Jako první upoutá pozornost tříramenný volant známý např. z modelu A6, jenž připomíná svým středem masivní mřížku chladiče. Všechny verze nové A4/A4 Avant mají interiér přizdobený řadou prvků z leštěného hliníku.

Zákazníci mohou vybírat ze třech druhů textilního čalounění, v nabídce jsou i dva druhy koženého čalounění a čalounění v kombinaci kůže/Alcantara. Vnitřní prostor zůstal faceliftem de facto nedotčen, na zadních sedadlech místo stále nepřebývá ani neschází, pro zavazadla zůstává k dispozici 460 litrů u sedanu a 1184 litrů u kombi při sklopených sedadlech. Jako pohonné jednotky jsou pro Audi A4/A4 Avant připraveny známé motory a mezi nimi i dvě novinky. Nově se pod kapotou objeví zážehové motory s přímým vstřikováním paliva FSI.

Konkrétně se jedná o podélně uložený šestiválec 3.2 FSI s výkonem 188 kW/255 k a přeplňovaný čtyřválec 2.0 T FSI s výkonem 147 kW/200 k. S šestiválcem 3.2 V6 FSI dosahuje Audi A4 rychlosti až 250 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí za 6,4 s. Přeplňovaný 2.0 T FSI dokáže Audi A4 udělit rychlost až 241 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,3 s. Ostatní motory nejsou překvapením. Mezi zážehovými jednotkami nechybí přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.8 T s výkonem 120 kW/163 k či osvědčená 1.6 s výkonem 75 kW/102 k.

Na vrcholu výkonové škály stojí zážehový vidlicový osmiválec V8, který bude pohánět výhradně sportovní verzi Audi S4. Jednotka s objemem 4.2 l poskytuje výkon 252 kW/344 k. Nabídka naftovým motorů obsahuje např. 2.0 TDI se systémem čerpadlo-tryska s výkonem 103 kW/140 k, zdařilý šestiválec 3.0 TDI se systémem „common-rail“ o výkonu 150 kW/204 k, šestiválec 2.5 TDI s výkonem 120 kW/163 k a čtyřválec 1.9 TDI s výkonem 85 kW/115 k. Všechny motory přenášejí výkon na přední nebo na všechna čtyři kola prostřednictvím pěti nebo šestistupňové převodovky.

U modelů s pohonem předních kol se nabízí také automatická převodovka multitronic. Modely s pohonem všech kol mohou být vybaveny šestistupňovou automatickou převodovkou tiptronic se sportovním programem. Podvozkové komponenty zůstávají u faceliftovaného modelu stejné, podle výrobce však byly pružiny, stabilizátory a tlumiče nově odladěny. Standardní výbava nyní obsahuje např. tříbodové bezpečnostní pásy u všech pěti sedadel, aktivní opěrky u předních sedadel, dvoustupňové čelní airbagy, boční airbagy vpředu a průběžné hlavové airbagy.

Všechny verze mají elektricky ovládaná přední i zadní okna a zpětná zrcátka nebo dálkově ovládané centrální zamykání. Na přání jsou dostupné např. adaptivní světlomety s technologií xenon plus, dešťový senzor, systém samočinné aktivace světel nebo audiosystém BOSE.

Audi S4 a Audi S4 Avant

Faceliftovaný model v Paříži následovala i nabroušená verze s označením S4 a S4 Avant. Ta si vydobyla už minulých letech velmi dobré jméno, na něhož chce Audi navázat. K charakteristickým rysům nových modelů Audi S4/S4 Avant patří kromě výkonného zážehového motoru 4.2 V8/253 kW/344 k také stálý pohon všech kol quattro a podvozek snížený o 20 mm. Na pohled se novinka odlišuje jednodílnou maskou chladiče v provedení používaném výhradně pro modely řady „S“.

Zezadu prozradí sportovní ambice vozu čtveřice oválných koncovek výfuku a decentní spoiler. Výrazným prvkem designu jsou i 18palcová litá kola Avus o rozměru 8J x 18“ obutá do nízkoprofilových pneumatik 235/40. Dominantním prvkem interiéru jsou sportovní sedadla Recaro vpředu i vzadu. Pod kapotou pracuje osmiválec s objemem 4.2 l a výkonem 253 kW/344 k při 7000 ot./min. a točivým momentem 410 Nm při 3500 ot./min.

Výkon přenáší na vozovku šestistupňová manuální převodovka nebo šestistupňová automatická převodovka tiptronic s možnosti volby sportovního režimu. Standardní výbava modelů Audi S4/S4 Avant obsahuje čelní, boční i průběžné hlavové airbagy, aktivní opěrky u předních sedadel či elektronický stabilizační systém ESP.

Nový motor pro Audi A6 - 2.7 TDI

Na autosalonu v Paříži se poprvé objevila A6 vybavená novým dieselovým motorem s objemem 2.7 litru. Konstrukčně vychází vznětová jednotka z dříve představeného třílitrového šestiválce s přímým vstřikováním paliva common rail s piezoelektrickými vstřikovači. Celkem 2698 cm3 objemu konstruktéři získali jinou klikovou hřídelí, nižším zdvihem a novými písty. Agregát poskytuje výkon 132 kW mezi 3.300 - 4.250 otáčkami, kroutící moment 380 Nm se udržuje v rozsahu 1.400 - 3.300 ot./min. S tímto motorem zrychlí Audi A6 z 0 na 100 km/h za 8,9 s a dosáhne maximální rychlosti 227 km/h. Potencionální klienty bude jistě zajímat dostatečná síla prakticky v celém spektru otáček a schopnost dobře si poradit se zátěží bez častého řazení. Velmi významnou položkou bude rovněž spotřeba, která činí v kombinovaném cyklu 6,8 l na 100 km. Novinka samozřejmě plní s dostatečnou rezervou emisní limity Euro IV.


Libor Zezulka