Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Auto a zima: Nezávislé topení usnadní život i provoz auta

Aleš Dragoun
Diskuze (37)
Chcete přijít v zimě k vyhřátému autu, které nebude pokryté sněhem a ledem ? Řešení je jednoduché: nezávislé topení.

Jeho instalací odpadá nepříjemné pobíhání se škrabkou a smetáčkem kolem auta, spouštění motoru, aby se vůz zahřál a s tím související oblaka dýmu z

výfuku. Navíc všechny zmiňované činnosti stojí čas, který tímto neztrácíme. Studené starty navíc agregátům vadí, volnoběžné otáčky jsou vyšší a spotřeba paliva letí nahoru.

Pomocné agregáty určené k vytápění pocházejí z nákladních a obytných

aut. Nezávislé topení s palivovými hořáky je nejčastěji teplovodní. To zvládá ohřát nejen motor, ale i interiér. V předchozím odstavci zmíněné studené starty jsou tak minulostí. Vůz také díky tomu vypouští do ovzduší méně exhalací a motor má po startu nižší spotřebu (o zhruba 30 %) než v případě studeného startu. Srdcem systému je spalovací komora vyrobená z ušlechtilé oceli. Do té se ventilátorem vhání vzduch, který se míchá s palivem (benzin, nafta, záleží pochopitelně na tom, co spaluje Vaše auto) přiváděným čerpadlem z nádrže. Spotřeba běžícího systému je kolem 0,5 litru paliva za hodinu.

Zařízení je napojeno na chladicí okruh motoru a ohřívá v něm kapalinu.

Teplý vzduch tedy proudí přes stávající systém vytápění a dá se bez problémů regulovat jeho

intenzita. Systém může být díky vodotěsné konstrukci umístěn prakticky kdekoliv v automobilu.

Mimochodem, pokud si myslíte, že v létě bude zahálet, jste na omylu. Má totiž také funkci

nezávislého větrání. Při stání na slunci můžete pomocí topení zapnout ventilátor vozu a vyfoukat horký vzduch pryč z interiéru.

Jednodušší variantou je teplovzdušné topení rozšířené zejména u kamionů.

Na rozdíl od teplovodního je vyrobeno z hliníkové slitiny, funkčnost je ale obdobná. Jeho montáž je poměrně rychlá, umístit lze ale pouze do kabiny. Je vhodné pro delší dobu topení, proto jej využijí právě dálkoví řidiči při přestávkách. Vzduch lze rozvádět po vnitřním prostoru individuálně, ohřátý začne proudit ihned po startu.

Oba systémy se dají regulovat předvolbovými hodinami, čas spuštění tedy

lze naprogramovat. Dálkové ovládání až na 1 kilometr nebo pomocí mobilního telefonu je rovněž samozřejmostí. Jejich nespornou výhodou je i to, že můžeme v zimě s vozem i delší dobu stát, aniž bychom zapínali motor.

Nezávislé topení vyrábějí například firmy Eberspächer, Webasto, Truma či Ateso. V současnosti se levnější varianty pohybují nejčastěji kolem 18 tisíc korun, pro majitele starších automobilů nejsou tedy předmětem zájmu, byť se dnes dají instalovat prakticky do každého. Několikahodinová montáž přijde minimálně na dalších 3.000 korun. Nabízejí je také někteří výrobci jako příplatkovou výbavu, částky, které musí zájemce vynaložit, jsou ale vyšší. U německých značek dosahují i dvojnásobku.

V tomto ohledu existují ovšem i další volby. Elektrické topení je populární

zejména ve Skandinávii a lze jej nabíjet také z domácí sítě. Právě nutná přítomnost zásuvky na 220 V je jeho hlavní nevýhodou. Výhodou jsou naopak příznivější ceny. Užitkové automobily a autobusy využívají topení vzduchového.

Na závěr pár rad. Vytápění by nikdy nemělo trvat déle než samotná jízda,

jinak se palubní akumulátor nestačí dobít a následují další problémy - nehnete se z místa. Topení se doporučuje zapnout jednou za měsíc naprázdno, a to i v létě. Prověří se jeho funkčnost a autu to rozhodně neublíží. Moderní zařízení mají také paměť chyb.

Zapomněli jsme na něco? Jaký je váš názor na nezávislé topení? Doplňte nás prosím v diskusi.

Aleš Dragoun
Diskuze (37)
9. 12. 2011 22:12
Re: REGISTROVANÁ GARÁŽ
:-) :yes:
9. 12. 2011 19:19
Re: REGISTROVANÁ GARÁŽ
Tak někteří z nás nemáme nová auta nacpaná elektronikou, takže ve svém Passatu B5 s manuální klimou před opuštěním auta nastavím ventilátor na II., teplotu na max., klapku na okna, no a pak si nesmím na ovladači zapomenout naprogramovat čas spuštění. Rozsah 1 - 120 minut, tři paměti. Báječná věc, skoro nevím, jestli se to víc líbí mě, nebo motoru :-) :yes:

PS: S baterií nemám problém, alternátor nemá alespoň po startu problém s živením 7 žhavičů, čtyři před startem a pak 180 s po startu a k tomu tři na příhřev vody několik minut.
9. 12. 2011 19:04
Re: seriová výbava
Ten doplatek není zrovna drobný, kdysi jsem to řešil na svoji Mazdu která bufik má, vycházelo to na nějakých 17 tisíc s tím, že to není žádný dohrání SW, ale montáž separátních spínacích hodin na palubní desku. S dálkovým ovládáním to bylo už přes 24 tisíc. Odradila mě představa hnusných kulatých spínacích hodin na palubní desce, kdyby to šlo přidat do standardních displejů a ovládání auta, asi bych do toho šel. Holt to řeším tak, že v zimě auto nastartuju a bufik už se postará o další.
Avatar - Ronault.
9. 12. 2011 17:01
Re: Baterie
Taky nejsi středobod vesmíru.
9. 12. 2011 16:49
Re: na zimu odpovědně:-)
Tak co vím tak Škodovka nabízí sklo i nezavislé topení. Volant sice ne, ale to zas tolik nemrzí.