Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Auto a zima: Zimní výbava prakticky, aneb co přidat do kufru?

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (7)
Sníh, led, nízké teploty, málo světla, nesjízdné silnice a kolony v místech, kde jste ještě na podzim bez problémů projeli. Zima klade vyšší nároky na řidičské umění, technický stav vozidla i na jeho výbavu.

Řadě zimních nesnází lze předejít již v listopadu, kdy budeme automobil připravovat na většinou motoristů neoblíbené období. Zimní příprava je finančně náročnější, ale určitě se vyplatí. Dobrá příprava na zimu snižuje riziko dopravních nehod a prodlužuje životnost automobilu.

Vedle výměny letních pneumatik za zimní, kontroly a případné výměny provozních kapalin za zimní, změření kapacity akumulátoru a zkontrolování stěračů je dobré si do vozu vedle povinné výbavy, jako je lékárnička, zvedák, výstražný trojúhelník, tažné lano, reflexní vesta a sada náhradních žárovek a pojistek přibalit i několik dalších věcí. Ty vám nemusí nutně zachránit život, ale rozhodně mohou ulehčit vašemu utrpení v nepříjemné situaci.

Než vyrazíme

Nejen u starších automobilů není na škodu mít u sebe (u sebe, nikoliv v autě) rozmrazovač zámků který může ušetřit drahocenné minuty, když ráno pospícháme do práce.

Naprostou samozřejmostí jsou v zimě škrabka na led a smetáček. V žádném případě by jste totiž neměli vyjíždět se zamrzlými okny, na nichž máte vyškrábán jen malinký průzor. Riskujete vážnou nehodu nebo přinejmenším poškození vašeho vozidla i majetku cizích osob.

Zbavit se sněhové čepice na střeše a kapotě rovněž není jen zbytečné poskakování se smetákem kolem vozu, ale opět váš příspěvek ke zvýšení bezpečnosti provozu. Hrouda tajícího sněhu, který vám sklouzne na čelní sklo vám může byť jen na malý okamžik omezit výhled a problém je na světě. Prašan, který necháte na střeše sice po pár kilometrech odfoukne proud vzduchu, ale právě po tuto dobu ohrožujete řidiče za sebou, na které z vašeho vozu nepříjemně sněží. Buďme k sobě ohleduplní.

Nedílnou součástí škrabky (měla by být kvalitní, aby neničila sklo) a smetáčku by měly být i rukavice. Není přeci nic příjemného a ani bezpečného sednout za volant s promrzlými prsty bez sebemenšího náznaku citlivosti na cokoliv. Majitelé vozidel s vyhřívaným volantem se v zimě ostatním mohou smát, přesto rukavice doporučujeme přibalit i jim: pro případ nehody či jiné nepředvídatelné události.

Po důkladném očištění oken zvnějšku je dobré v zimě použít utěrku (jinou či řádně vypranou) i na vnitřní stranu skel, protože z plastů v interiéru se časem uvolňují výpary, které ulpívají na skle a zhoršují výhled.

Nejen na horách ale i v Polabí vás může po ranním probuzení překvapit sněhová nadílka nebo ledovka. Právě při této příležitosti si budete blahořečit, že jste překonali svou lenost a máte v kufru vedle lopatky i pytlík s pískem nebo aspoň kus starého koberce pro usnadnění rozjezdu. Majitelé vozů s pohonem zadních kol si sice za volantem užijí více zábavy, avšak díky nižnímu zatížení hnané nápravy (motor je většinou vpředu) se mohou těšit i na o něco horší adhezi. Pytlík s pískem zde můžeme jen a jen doporučit. Majitelé čtyřkolek na kvalitních zimních pneumatikách se většinou bez písku bez problémů obejdou.

Na cestě

V zimě je více než v kterémkoliv jiném ročním období pravděpodobné, že uvíznete v pustině a nemusí to být vůbec vaše zásluha, stačí například kamion nebo kloubový autobus, který uvízne ve stoupání a zablokuje silnici. V tom lepším případě si počkáte jen pár minut a v tom horším se můžete připravit na několikahodinové posezení v autě.

Právě pro tyto případy je dobré nejezdit v zimě s nádrží, jejíž hladina se pohybuje těsně nad rezervou a při delších cestách může přijít vhod i kanystr, který čeká na svou příležitost v kufru. V něm by neměla chybět rezervní zásoba nemrznoucí kapaliny do ostřikovačů a na škodu není ani nemrznoucí kapalina do chladícího okruhu a olej.

V nepovinné zimní výbavě by neměla chybět ani baterka, startovací kabely a při cestě na hory by měly být samozřejmostí sněhové řetězy. Hasicí přístroj sice není v ČR povinný, ale k ruce si ho dejte stejně. Při požáru motoru neotvírejte kapotu, ale stříkejte přípravek spodem. Většina mobilních telefonů má tu nepříjemnou vlastnost, že ohlásí vybitou baterii v tu nejméně vhodnou dobu, a tak je nejen v zimě dobré mít ve voze autonabíječku. Klíčové číslo v případě nouze je ve všech státech Evropy mimo Albánii, Bělorusko, Bosnu a Hercegovinu, Černou Horu, Makedonii, Moldavsko, Rusko a Srbsko 112. Funguje i bez roamingu, SIM karty a zadaného PIN kódu, přesto roaming v zahraničí doporučujeme aktivovat. Nezapomínejte také na reflexní vestu v přihrádce, nejen že je v některých státech povinné nasadit si jí před vystoupením z vozu, je to hlavně bezpečnější. Že se na odtahovou službu či policii čeká za svodidly už většina motoristů naštěstí ví.

K pohodě na palubě i za nepříznivých podmínek přispěje deka nebo náhradní teplé oblečení, které vás při dlouhém čekání zahřeje. Vhod přijde i zásoba jídla a pití– obecně se doporučuje zabalit tolik, jako by byl váš výlet dvojnásobně dlouhý. Pokud cestujete s malými dětmi, pak je samozřejmostí přibalit základní potřeby jako jsou například náhradní pleny a hračky. A v případě, že s vámi jede pes nebo kočka, myslete i na něj a mějte pro ně alespoň vodu.

V zimě je šestkrát větší riziko nehody proti létu. I proto by měl být ve voze Evropský záznam o dopravní nehodě, který obsahuje veškeré potřebné údaje, nutné k řádnému zdokumentování nehodového děje. Formulář odpovídá evropským standardům a je možné jej použít i k sepsání záznamu o nehodě s osobou jiné národnosti. V souvislosti s rizikem nehody je dobré si zopakovat pojistné a asistenční podmínky vozidla. Číslo na asistenční službu si uložte do mobilu.

Nejen pro majitele veteránů

Nakonec si dovolíme krátké ohlédnutí do druhé poloviny dvacátého století. Tehdy odborníci radili mít po ruce škrabku z uměle hmoty, utěrku Clarion (hlavně pro vozy s méně výkonným topením), lopatku s pískem a při jízdě na hory také klínový řemen, sadu svíček, zapalovací cívku, kondenzátor, kontakty přerušovače, gumovou hadici a sadu šroubů.

Tyto rady dnes přijdou vhod snad jen majitelům starších vozů, ale stejně jako tehdy i dnes platí, že za volant nepatří lyžařské boty, protože řidič ztrácí cit na pedálech a pohyb také není nejrychlejší. Hrozí také sešlápnutí dvou pedálů současně. Jedete-li do hor, měly by být součástí výbavy řetězy: jeden nikdy neví.

V zimní bundě za volant nesedejte, i když je interiér auta chladný. Tlustý oděv ztěžuje pohyb a po vyhřátí kabiny určitě nebudete chtít zastavit, abyste si jej bezpečně svlékli. Oděv i obuv si důkladně oklepejte, protože se sněhem a zmrazky vnášíte do interiéru vlhkost, která kondenzuje a může orosit sklo.

Zapomněli jsme na něco? Doplňte nás prosím v diskusi.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (7)
23. 1. 2023 17:02
zima
Skvělé tipy, které se budou hodit každému nezkušenému řidiči, ale i mě (po 25 letech řízení a vlastnění několika různých vozů) některé body překvapily a rád je zapojím do zimní rutiny v oblasti péče o automobil :-) Je pravda, že máme v garáži i starší auta vč. starších baterek, takže je potřeba kontrolovat stav jejich nabití - na to jsem koupil skvělý měřič přes inzerát z https://www.biginzerce.cz/ od jednoho automechanika za pár stovek a mohu doporučit :-)
29. 11. 2011 02:54
Re: Sviečky a zápalky
Tak to bych nazval pravym kanadskym zertikem. Svicka na vytapeni je nesmysl. K doporucenim v clanku: Pisek je fajn, ale jen s babovickama. Do auta vzdy pytlik hrubyho sterku, pisek muze fungovat trochu na tvrdem ledu, ale do snehu se zamackne bez efektu, kdezto sterk funguje vzdy. V kufru vozim v zime i v lete deku nebo rovnou spacak, znam lidi, co vozi i trvanlive potraviny a pitnou vodu. Plna nadrz je urcite dobry napad.
[odkaz]
28. 11. 2011 13:51
Re: Sviečky a zápalky
tiez som toho nazoru ze je to nebezpecne, radsej plna nadrz, pripadne nejaka deka v kufri na zakrytie okien (alebo seba :-) )
28. 11. 2011 12:36
Re: Sviečky a zápalky
Tak toto by som naozaj radsej neskusal. Lahko by si si mohol "vykurit" skoro vsetok kyslik v kabine. Ona sice nie je vzduchotesne uzavreta, ale pri stani a bez beziaceho kurenia/ventilatora je velmi zle vetrana. A na druhej strane, ak otvoris okna, tak to zase svieckou nevykuris. Skor je riziko ze ti padne na sedadla, a potom ta odtial zas "vykuri" poziar...
28. 11. 2011 12:28
Re: Sviečky a zápalky
tak svieckou auto urcite nevykuris, ked auto potrebuje kurenie/klimu v kilowattoch.