Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Auto Car Show Zürich 2008: Malá Ženeva v polovině listopadu

Jiří Pollak
Diskuze (1)
Podzimní prodejní výstava automobilů, doplňků a tuningu je hned po ženevském autosalonu nejvýznamnější švýcarská automobilová událost roku. Tyto dva podniky si v žádném případě nekonkurují, naopak – doplňují se.

Zatím co je Ženeva typickým autosalonem, světovou platformou pro novinky celosvětové produkce automobilů včetně exotů, koncepčních vozů a studií, Auto Car Show Zürich je typická prodejní výstava. Firmy se koncentrují na oslovení co možná největšího počtu zákazníků a jejich nejširšího spektra.

Pokud není žádným tajemstvím, že snad všude na světě spolurozhodují manželky a i děti, jaké auto si rodinka pořídí, tak ve Švýcarsku je to naprostá samozřejmost. Není tedy divu, že se výstava zvláště v neděli podobá spíš mateřské školce. Stovky kočárků cirkulují po poschodích, výtahy jsou rezervovány výhradně pro rodiny s kočárky!

Samozřejmě, že ani novinky nepřijdou zkrátka: na programu je na 30 švýcarských premiér. Počínaje Alfou MiTo a dvoupalivovým Mercedesem B konče.

Švýcarský automobilový trh

Švýcarský trh a kupní zvyklosti jsou dost odlišné od toho, co bychom nazvali evropským normálem. Auto není pro většinu obyvatelstva tak prestižním objektem a statusovým symbolem jako je tomu např. v sousedních zemích, Británii nebo v Americe. Bohatí lidé používají na cestu do práce a do města malá, mrštná auta. Auto se šoférem není ani ve velkých firmách pro ředitele běžné, o pancéřovaných limuzínách ani nemluvě. Jen několik bloků vedle tohoto veletrhu jsou továrny Oerlikon-Bührle-Contraves (vyrábějí mj. rakety a zbraně) – ale i jejich majitel, pan Bühle, jezdil do práce starším VW Broukem...do konce života. Švýcarská vláda v Bernu vlastní jedno pancéřované auto, které nasazuje jen pro zahraniční návštěvy...

První nápadný rozdíl je v počtu kombíků a vanů, které převažují. Rodiny chtějí mít hlavně praktické auto. Např. v Británii je kombi auto obchodního zástupce, cesťáka a ten nemá zrovna vysokou sociální prestiž – proto se tam i rodina se čtyřmi dětmi mačká v limuzíně.

Druhý rozdíl je v motivaci pro rozhodnutí pro tu či onu značku. Již při koupi je pádným argumentem jak prodejců, tak kupujícího, jaká je cena při prodeji.

Švýcaři mění auta buď nadprůměrně často a nebo si ho ponechávají extrémně dlouho. Auta jsou nepřetržitě servisována, jinak neprojdou přísnou státní technickou kontrolou. STK je pro běžná auta předepsána každé 3 roky.

Není tedy překvapivé, když čteme na výstavě slogany: Nejlepší Golf (6) v historii můžete řídit už zítra a to do konce života, Volvo kombi – auto pro rozumnou rodinu, Škoda je prostě chytré auto atd.

Švýcaři nemají při výběru auta žádné národnostní preference, srovnatelné s Němci, Angličany a Francouzi. Na první pohled by se zdálo, že je to kvůli tomu, že Švýcarsko žádná osobní auta pro široké publikum nevyrábí a nikdy nevyrábělo, ale důvod je jinde. Důležitá je pro švýcarské automobilisty předně účelovost a kvalita. Ta je ale nadnárodní.

Vysoká životní úroveň v této malé zemi a kupní síla franku umožňuje koupi druhého i třetího auta v jedné rodině. V kantonu Zürich je na 1 milion obyvatel 700.000 aut.

Naprostý primát má Švýcarsko, známé pro své upršené počasí, v počtu kabrioletů: každé 12. auto je kabriolet! Ani v Kalifornii nebo Anglii jich není proporcionálně tolik.

Na výstavě se každá firma koncentruje na prezentaci pokud možno všech možných variacích výbavy a nabízí auta ke koupi s největší možnou slevou, která se uděluje pouze po dobu výstavy. Už se stalo tradicí, pokud to okolnosti dovolují, že se s koupí nového auta čeká právě z těchto důvodů na Auto Car Show Zürich. Firmy se předhánějí i s dárky, jako jsou např. sady zimních pneumatik nebo splátky bez úrokového navýšení.

Letos se čekala ofenzíva hybridních aut, ale ta se nakonec nekonala. Ještě na jaře se v Ženevě nemluvilo o ničem jiném, mnohá auta byla lakována na zelenou … ale teď, co se masivně snížila cena pohonných hmot, se mluví více o spotřebě a emisích.

Silným magnetem se stalo akumulátorové kupé Tesla Roadster. Jako velké překvapení byl přistaven pro vážné zájemce dokonce i pro 15ti minutovou projížďku. Drahé auto (120.000 Euro) se prodalo už první den hned ve dvou exemplářích.

Celé patro je věnováno doplňkům a tuningu. Frank Rinderknecht vystavuje zase jeden unikát. Potom co zkonstruoval a na curyšském jezeře předvedl sporťák s kvalitami rychlého člunu na nosných lyžích, překvapil na letošním salonu s naprosto funkčním a odzkoušeným sporťákem, použitelným k potápění jako ponorka z Bondovky. V autě nechybějí ani ventily pro dýchací přístroje.

Autosalon Ženeva 2008: Speciální příloha Auto.cz

Autentická závodní auta tvoří kulisu pro prominentní návštěvníky ze světa automobilizmu. Peter Sauber, Christian Klien, Adrian Sutil a další osobnosti z Formule 1 dávají interview pro televizi a radio, odpovídají na otázky z publika, věnují se i dětem, instruují návštěvníky na simulátorech. Marcus Grönholm, legenda světa rally je neustále obklopen houfem fanoušků. Všude přítomné missky a volba Miss Car Show zaměstnávala návštěvníky jen na okraji…Zato elekroautíčka, která jsou dětem zdarma k dispozici, se těší velké popularitě. Jsme svědky globální péče o zákazníky a ty, kteří se jimi jednou stanou.

Tento rok byl zase nadmíru úspěšný a Auto Car Show zavřela své brány s druhou největší návštěvností ve své historii.

Jiří Pollak
Diskuze (1)
Avatar - Pierro
28. 11. 2008 08:30
dotaz na redakci
Nešlo by zařadit více fotek?? a krom aut třeba i nějakejch hostesek??