Auto jako investice: Nejlépe uložené peníze
Při prohlížení inzertních rubrik s ojetinami si vybavujeme hlášku Josefa Beka z komedie Jak napálit advokáta: „To je jednoduchý, koupíš šikovně nabouranej auťák, pár let na něm rajtuješ a pak ho se ziskem prodáš!“ Takhle se na autech vydělávalo za minulého režimu. Podobně nelogické obchody jsou však populární i dnes. Vedle klasických veteránů raketově stoupají i ceny aut, jimiž mnozí před pár lety pohrdali. Úctě se těší bývalé hvězdy Tuzexu, ale i kdysi hojně rozšířené škodovky řady 742 s motorem vzadu. Nejen kultovní kupé Garde a Rapid, vlna nostalgie už zvedá ceny i obyčejných sedanů! Ptáte se, jak je to možné, když soused nedávno vyměnil starou stodvacítku za basu piva? Důvodů je hned několik:
1. Rostoucí exkluzivita. Čas poslal miliony vysloužilých aut na vrakoviště a i kdysi běžné modely se stávají vzácnostmi.
2. Touha vlastnit veterána. Srazy starých vozů jsou stále oblíbenější zábavou a do veteránské kategorie už spadají i technicky modernější auta, která může řídit každý bez speciálních znalostí.
3. Retro a vzpomínky. Lidé si rádi připomenou bezstarostné mládí, kam je nejlépe vracejí nostalgické jízdy těmito vozy.
4. Zhodnocení peněz. Úroky na spořicích účtech klesají na půl procenta a jsou jen na úrovni inflace – o žádném zhodnocení vkladu nemůže být řeč. Ceny aut, která představujeme, za uplynulých pět let vzrostly v průměru o 80 %! A velmi pravděpodobně porostou dál – dokonce ještě výrazněji. Auto navíc na rozdíl od peněz uložených na termínovaném vkladu můžete používat, těšit se z něj a kdykoliv prodat. Podmínkou samozřejmě je udržovat ho stále v bezvadném stavu.
5. Jízdní zábava. Na ceně rostou i některé mladé vozy z minulého desetiletí. Dnešní automobilky jsou totiž natolik znásilňované unijními předpisy na bezpečnost a čistotu emisí, že už nedokážou vášnivějším řidičům nabídnout pravý požitek z řízení. V kurzu tak jsou třeba BMW 3 (E46) s řadovými šestiválci nebo některé verze předminulého Mercedesu třídy E (W 211). Zachovalé starší vozy navíc poslouží i jako jistota, kdyby vás vyhodili z práce a přišli jste o služební oktávku.
Takzvané youngtimery se zkrátka v posledních letech stávají jedním z nejoblíbenějších koníčků dospělých. Jejich nabídka v inzerci je dnes spíše náhodná, ale na zajímavý objev se vyplatí bleskově reagovat – některé kultovní vozy totiž zmizí i během pár hodin. Nadšení pro stará auta však bohužel neprojevují jen řidiči, ale i spekulanti – právě ti způsobují přehnaný růst cen. Z vlastních zkušeností totiž známe až příliš mnoho případů, kdy dědečka lékař již neuznal zdravotně způsobilým k řízení vozidla a ten léta hýčkané auto prodal prvnímu zájemci za pár tisícovek. Druhý den se
v inzerci objevilo třeba za desetinásobek. Podobní vykukové se koncentrují třeba kolem stanic technické kontroly a starší motoristy se zachovalými vozy mívají „v merku“!
Vybrali jsme 20 aut, která se na českých silnicích ještě nedávno běžně vyskytovala a prodávala leckdy i „za odvoz“. Nelekejte se, nepřichystali jsme materiál pro znuděné pracháče. I velmi skromné vozy vykazují pěkné nárůsty – vždyť rekordmanem našeho výběru je Fiat Uno 45 s motorem 0,9 litru. Ten za posledních pět let podražil o 267 %! U jednotlivých modelů uvádíme i aktuální „férové“ ceny čerpané z aktuálního německého ceníku Oldtimer Markt, který vychází z dat renomované znalecké firmy Classic Data. A samozřejmě přinášíme praktické informace pro nákup – například nejčastější závady, na něž si při výběru dejte pozor.
Vysvětlivky k technickému stavu
V každém rámečku naleznete dvě cenovky, odpovídající technickému a vizuálnímu stavu konkrétního vozidla v námi doporučené verzi. Stav 1 znamená nesehnatelný muzejní exponát. Rovněž jsme záměrně vynechali stav 4, podobné automobily totiž obvykle vyžadují již značné investice.
Stav 2 Vozy ve výborném technickém stavu bez renovace nebo po profesionální renovaci – tedy technicky bez výhrad, s lehkými stopami běžného opotřebení
Stav 3 Vozy v udržovaném stavu, plně provozuschopné, bez větších technických nebo optických vad
BMW 3 (E30)
Největšími perlami sběratelsky populární řady E30 sice stále navždy zůstanou kultovní ostré verze M3 a šestiválce 325i včetně čtyřkolek 325ix, ale v posledních pěti letech výrazně vzrostl také zájem o kdysi běžné zážehové čtyřválce 316i, 318i a šestiválce 320i. Už základní karburátorová šestnáctistovka z let 1983-1987 dnes podle německých specialistů vyjde ve špičkovém stavu na 181.000 korun, její vstřiková verze je o 24.300 Kč
dražší. Proto v případě výhodnější koupě příliš neotálejte. Pro zajímavost – cena špičkového BMW M3 Cabrio už na Západě překonala 7,75 milionu korun!
BMW 3 (E30) | |
Vývoj ceny od roku 2011 | +254 % |
Doporučená verze | 316i/75 kW |
Stav 2 | 205 390 Kč |
Stav 3 | 124 300 Kč |
Výroba modelu | 1983-1993 |
Obvyklé závady | Opotřebené vačky, Závady chlazení, Nerovnoměrný chod vstřikových motorů, Úniky oleje z posilovače řízení, Koroze nosných částí karoserie |
Citroën XM
Spíš než nevzhledné, ale praktické kombi bychom volili designově atraktivní pětidveřový liftback. Model XM byl navržen jako výjimečné auto, což mu
zřejmě zůstane navždy. Škoda že na rozdíl od technicky jednoduchého pradávného modelu DS dostal příliš složitou techniku hrozící drahými provozními a udržovacími náklady. Hydropneumatický podvozek Hydractive je bohužel jen začátek… Svezení je však i po letech úžasné, navíc se
tohle auto snad nikdy neokouká. Neberte však diesely, ve srovnání benzinovými motory neušetříte vůbec nic, navíc naftová provedení na rozdíl od benzinových cenově klesají. Pro dobrodruhy je Citroën XM jednoznačně nejlepší volba!
Citroën XM | |
Vývoj ceny od roku 2011 | +14 % |
Doporučená verze | 3.0 V6 Tecnic |
Stav 2 | 132 400 Kč |
Stav 3 | 43 240 Kč |
Výroba modelu | 1989-1994 |
Obvyklé závady | Tekoucí a volné řízení Diravi u 3.0 V6, Závady vstřikovacích čerpadel u dieselů (od 1994), Problémy s elektroinstalací |
Citroën BX
Francouzské UFO se dostalo na český trh až po roce 1989, zato v hojném počtu. Vedle oficiálního importu k nám totiž BX často mířilo jako „výhodná“ ojetina. Čas však pochybné exempláře zlikvidoval a dnes už žijí jen udržované kousky. Tohle auto si musí každý fanda Bertoneho díla
postavit vedle Škody Favorit. Největší popularitě se těší kultovní GTi 16V, jež ve špičkovém stavu aktuálně pořídíte za 108.100 korun. Nejvýraznějším
vzrůstem se však chlubí základní model BX 14 – za uplynulých pět let poskočil o 200 %! Unikátní hydropneumatické odpružení zajišťuje famózní jízdní vlastnosti. Chovatel BX by si však měl osvojit aspoň nejnutnější automechanické minimum (výměnu hydraulické kapaliny a tlakových zásobníků), jinak pěknou část cenového zhodnocení nechá v servisech.
Citroën BX | |
Vývoj ceny od roku 2011 | +200 % |
Doporučená verze | BX 14 1.4/46 kW |
Stav 2 | 81 070 Kč |
Stav 3 | 40 540 Kč |
Výroba modelu | 1982-1994 |
Obvyklé závady | Úniky hydraulické kapaliny LHM z prorezlých trubek, Únik tlaku plynu ze zásobníků (koulí) pérování, Vůle v ložiskách předních ramen (do 1986), Vůle v ložiskách zadních ramen (negativní odklon), Zkroucené bloky zážehových motorů s rizikem přehřívání |
Fiat Uno
Jednoho z největších hitů někdejšího PZO Tuzex se u nás do pádu socialismu oficiálně prodaly čtyři tisíce kusů. Podle zasvěcených půjde brzy o velkou vzácnost, počet dochovaných kusů je prý už dnes nižší než u klasického Fiatu 500! I přes původně moderní vzhled se uno na silnici chová jako pravé historické auto. Vedle přeplňované kultovní verze Uno Turbo doporučujeme základní model 45 z let 1983-1985 s původním čtyřválcem 903 cm3, poděděným po Fiatu 850 Sport Coupé z konce 60. let. Dle katalogu Oldtimer Markt totiž právě tato nejstarší a nejjednodušší varianta Fiatu Uno
patří mezi investičně nejatraktivnější vozy!
Fiat Uno | |
Vývoj ceny od roku 2011 | +267% |
Doporučená verze | Uno 45 0.9/33 kW |
Stav 2 | 43 220 Kč |
Stav 3 | 29 730 Kč |
Výroba modelu | 1983-2002 |
Obvyklé závady | Koroze karoserie, Chrastící řetězové rozvody, Úniky oleje |
Fiat Tipo
Za volantem tipa si člověk připadá spíš jako v moderním autě než jako v letitém youngtimeru. Podvozek díky zadní nápravě se samostatnými vlečenými rameny a jehlovými ložisky lehce proplouvá krajinou, v prostorné kabině se rozléhá ticho a přesnost řazení by tipu mohly mnohé dnešní modely závidět. Přitom jde o jeden z posledních klasických karburátorových modelů na našem trhu. Největší raritou je speciální tuzexová série z poloviny roku 1990 s ručně vypisovaným technickým průkazem – tehdy už se totiž tipo bez katalyzátoru více než půl roku nevyrábělo. Řidičským fajnšmekrům však doporučujeme spíš vzácné třídveřové Tipo 2.0 i.e. 16V z let 1993-1995. A zatím nestojí moc – ve špičkovém stavu jej při troše štěstí můžete mít za rozumných 75.670 Kč.
Fiat Tipo | |
Vývoj ceny od roku 2011 | +80% |
Doporučená verze | 1.4/51 kW |
Stav 2 | 48 645 Kč |
Stav 3 | 24 320 Kč |
Výroba modelu | 1988-1995 |
Obvyklé závady | Stávkující elektroinstalace, Chatrné dveřní zámky, Tekoucí zadní tlumiče |
Ford Sierra
Jedinou značkou, která v bývalé ČSSR a dnešní ČR prodává nepřetržitě modely střední třídy už od 60. let, zůstává Ford. Módně zaoblená sierra s pohonem zadních kol se přes Tuzex už od raných 80. let prodávala s karburačním motorem 1.6. Předností sierry byl rekordní součinitel aerodynamického odporu cX = 0,34 nebo pohon zadních kol. Vzhledem k tomu, že býval namířen hlavně proti závisti sousedů, ani nemívá moc najeto – tedy pokud jej majitel časem nevěnoval dorostu jako první vlastní přibližovadlo. Máte-li však zájem o vysoce výkonné verze dovezené z Německa, připravte si na kvalitní sierru 184.000 Kč (rané modely XR4i), případně až půl milionu korun (Cosworth 4x4).
Ford Sierra | |
Vývoj ceny od roku 2011 | +120% |
Doporučená verze | 1.6/55 kW |
Stav 2 | 43 240 Kč |
Stav 3 | 29 730 Kč |
Výroba modelu | 1982-1992 |
Obvyklé závady | Koroze karoserie, Vůle v přední nápravě, Praskající palubní desky |
Mercedes-Benz 190 (W 201)
Historicky první stuttgartský model střední třídy se jako nový prodával pouze ve verzi sedan, zato v neuvěřitelně pestrém výčtu motorizací: čtyři, pět i šest válců, nafta a benzin. Na rozdíl od větší řady W 124 se v inzerci kupodivu dodnes objevují vzácně udržované kousky s malými kilometrovými
nájezdy. Vzhledem k vyrovnaným dnešním cenám doporučujeme pátrat po sametovém benzinovém šestiválci 190 E 2.6. Špatnou volbou však nebude ani pětiválcový turbodiesel 190 D 2.5 Turbo.
Mercedes-Benz 190 (W 201) | |
Vývoj ceny od roku 2011 | +8% |
Doporučená verze | 190 E 2.6/122 kW |
Stav 2 | 167 555 Kč |
Stav 3 | 75 670 Kč |
Výroba modelu | 1982-1993 |
Obvyklé závady | Vůle v předních kulových čepech (hrozí upadnutí kola), Vrzání uložení zadních ramen, Vůle v silentblocích zadní nápravy (bouchání do podlahy), Obtížně řešitelné vibrace při rychlejší jízdě (například kardan) |
Mercedes-Benz SL (R 129)
Největšímu obdivu se mezi příznivci velkého stuttgartského roadsteru tradičně těší osmiválce SL 500, jejichž ceny však stoupají do magických výšin. Proto zájemcům o tento skvost legendárního designéra Bruna Sacca doporučujeme spíše klasický řadový dvanáctiventilový šestiválec 300 SL. Proti osmi- a dvanáctiválcům ještě nemá příliš elektroniky, chlubí se maximální spolehlivostí a třeba vůči špičkovému typu SL 60 AMG přijde na „pouhou“ polovinu. Navíc se právě odráží od cenového dna.
Mercedes-Benz SL (R 129) | |
Vývoj ceny od roku 2011 | -17% |
Doporučená verze | 300 SL 3.0 R6/140 kW |
Stav 2 | 386 450 Kč |
Stav 3 | 251 330 Kč |
Výroba modelu | 1988-2001 |
Obvyklé závady | Rozpadlé kabelové svazky motorové elektroniky (zejména od 1993), Spálené senzory nasávaného vzduchu (od 1993), Úniky oleje z řízení, Vůle v pomocném čepu řízení vpředu |
Mercedes-Benz G (W 460-463)
Klasický off -road z dílny Mercedesu můžete mít jako tří- a pětidveřový uzavřený model a dvoudveřový kabriolet. V minulosti se tento model vyráběl také pod značkami Puch a Peugeot P4. Ať už sáhnete po jakékoliv historické verzi terénního mercedesu z kteréhokoliv roku výroby, můžete si být jisti vidinou postupného růstu ceny. Připravte se ale na vysoké provozní náklady. Proto doporučujeme zvolit spíše základní čtyřválcové zážehové
modely 230 G a 320 GE z 80. let, které navíc cenově stoupají ze všech verzí nejvíce – jen za posledních pět let vyskočily téměř o sto procent!
Mercedes-Benz G (W 460-463) | |
Vývoj ceny od roku 2011 | +94% |
Doporučená verze | 230 G 2.3/66 kW |
Stav 2 | 364 840 Kč |
Stav 3 | 245 930 Kč |
Výroba modelu | 1979-dodnes |
Obvyklé závady | Zkroucená či prasklá hlava válců u verze 350 Turbodiesel, Rez pod čelním sklem, Koroze rámu, Úniky oleje z přední nápravy |
Moskvič 2140
Dříve hojně rozšířený bytelný sovětský sedan s přezdívkou Leninovy saně už je dnes vidět pouze na některých veteránských srazech. Přesto věříme, že zachovalé kousky se najdou i v rodinných garážích původních majitelů. Vyrábělo se rovněž pětidveřové kombi. S tímhle autem okolí zaručeně zaujmete, připravte se však na dobrodružné shánění některých součástek – automobilka Moskvič totiž už řadu let neexistuje. Naštěstí ale známe několik dobře zásobených prodejců náhradních dílů na starší vozy, kteří si s většinou nedostatkového zboží dokážou poradit.
Moskvič 2140 | |
Vývoj ceny od roku 2011 | +133% |
Doporučená verze | 1.5/59 kW |
Stav 2 | 132 420 Kč |
Stav 3 | 75 670 Kč |
Výroba modelu | 1976-1988 |
Obvyklé závady | Vytahaný rozvodový řetěz, Koroze karoserie, Tekoucí brzdové válečky |
Opel Kadett E
Poslední předchůdce první astry se u nás v roce 1988 ofi ciálně prodával přes Tuzex, a to v provedení 1.3 LS. Od následujícího roku jeho žezlo převzala mírně modifikovaná asijská verze Daewoo Racer 1.5, první korejské auto u nás. U raceru však zatím cenový růst neočekáváme. Vzhledem k už tehdejšímu nedostatku kadettů na našem trhu a oblibě kultovní dynamické varianty 1.8 GSi z let 1984-1987 bychom se dnes rozhodli právě pro Kadett GSi. Zajímavou, ale drahou alternativou zůstává pozdější verze 2.0 GSi. Až do roku 1993 se vyráběla i jako atraktivní kabriolet, který dnes ve špičkovém stavu přijde na rozumných 135.000 korun.
Opel Kadett E | |
Vývoj ceny od roku 2011 | +56% |
Doporučená verze | 1.8 GSi/85 kW |
Stav 2 | 67 570 Kč |
Stav 3 | 37 900 Kč |
Výroba modelu | 1984-1993 |
Obvyklé závady | Koroze karoserie a parabol světlometů, Výpadky digitálního přístrojového štítu, Poruchy řídicí elektroniky motoru |
Peugeot 205
Malá dvěstěpětka se na našem trhu prodávala už od roku 1984, a to pouze se skromným benzinovým čtyřválcem 1.1. Youngtimer s razítkem Tuzexu v technickém průkazu je sice lákavou a historicky cennou volbou, cena však stoupá spíše po stokorunách. Spíš bychom zvolili známý ostrý hothatch 205 GTi se silnějším motorem 1,9 l. Jenže si říkáme, že už je možná pozdě – zatímco v roce 2000 se k nám dovážely ojetiny v cenách okolo čtyřiceti tisíc, dnes je krásný kousek k mání téměř za sto osmdesát tisíc. To však není nic proti silniční verzi okruhového speciálu 205 Turbo 16 – pokud se vám náhodou poštěstí najít kousek na prodej, nepočítejte s cenou nižší než čtyři miliony…
Peugeot 205 | |
Vývoj ceny od roku 2011 | +36% |
Doporučená verze | 205 GTi 1.9/94 kW |
Stav 2 | 172 960 Kč |
Stav 3 | 91 890 Kč |
Výroba modelu | 1983-1998 |
Obvyklé závady | Vůle v zadních ramenech (kola do A), Zkroucené bloky a hlavy motorů 1,6 l (přehřívání), Závady elektronických karburátorů |
Renault 5
První generace Renaultu 5 byla často k vidění i na tuzemských silnicích, což je dobře znát v dobových filmech. PZO Motokov k nám v 70. letech dovážel provedení R5 TL s třídveřovou karoserií a přiměřeně dynamickým motorem 1,3 l. Drtivá většina těchto vozů už dávno zmizela z povrchu zemského. Přesto stále věříme, že se v některé garáži skrývá zapomenutý kousek. V české bazarové nabídce sice momentálně najdete hned dva Renaulty 5, ale nikterak zajímavé: nedováženou pětidveřovou třináctistovku s automatem a zástupce druhé generace s litrovým motorem. Pro fajnšmekry doporučujeme model z opačného konce tehdejší nabídky: R5 Alpine Turbo. Jeho oficiální cena však dosahuje značných 224.300 Kč.
Renault 5 | |
Vývoj ceny od roku 2011 | +136% |
Doporučená verze | R5 TL 1.3/47 kW |
Stav 2 | 121 600 Kč |
Stav 3 | 70 260 Kč |
Výroba modelu | 1972-1984 |
Obvyklé závady | Ložiska předních kol, Závady chlazení – spínač ventilátoru, Koroze karoserie |
Renault 19
Nejmladší model z naší partičky se na tuzemském trhu nabízel od roku 1990 – nejprve v Tuzexu výhradně s karburátorovou čtrnáctistovkou, poté
u autorizovaných prodejců ve čtyřech karosářských verzích a s kompletní nabídkou pohonných jednotek. Vedle historicky zajímavé základní verze je naším tipem silná benzinová osmnáctistovka 16V. A ještě více bychom doporučili atraktivní dvoudveřový kabriolet od německého specialisty Karmanna z Osnabrücku. Cena tohoto nevšedního modelu totiž za posledních pět let klesla o 25, respektive 36 %. Momentálně jej tedy koupíte za rozumných 78.400 až 97.300 Kč, což se jistě brzy obrátí směrem vzhůru.
Renault 19 | |
Vývoj ceny od roku 2011 | +25% |
Doporučená verze | 1.8 16V/99 kW |
Stav 2 | 86 500 Kč |
Stav 3 | 40 540 Kč |
Výroba modelu | 1988-1995 |
Obvyklé závady | Koroze zadních lemů, Poruchy elektroinstalace, Propálené těsnění pod hlavou |
Škoda Favorit
První novodobá škodovka s motorem, chladičem i poháněnou nápravou vpředu si získala respekt také díky designovému návrhu věhlasnou karosárnou Bertone. Proč ale favorit doporučujeme, když se jako jeden z mála modelů v našem přehledu potýká s propadem ceny? Protože zatím nesestoupil na cenové dno, od kterého se později může odrazit. Spíš než oholenou základní verzi 136 L z prvních let výroby bychom vyhledávali pozdější limitované akční verze Silver Line, Black Line nebo Solitaire. A rozhodně bychom neodmítli ani kombi Forman v jubilejní sérii Million Edition, která čítala pouhých 511 kusů.
Škoda Favorit | |
Vývoj ceny od roku 2011 | -14% |
Doporučená verze | 1.3 GLX/50 kW |
Stav 2 | 48 600 Kč |
Stav 3 | 18 900 Kč |
Výroba modelu | 1988-1994 |
Obvyklé závady | Přehřívání motoru, Vyhořelá pojistková skříňka, Praskání podlahy v místě uložení předních ramen |
Porsche 944
Netradičně tvarované kupé s celohliníkovými čtyřválci se umí prodražit i na zdánlivě obyčejné opravě rozvodů, v mezích starších sporťáků to ale není likvidační. Vůz dosud zůstával ve stínu legendární řady 911, nyní se však začíná vzpamatovávat a ceny veškerých verzí letí strmě nahoru. K mání je kupé i kabriolet, v případě možnosti doporučujeme základní motor o zdvihovém objemu 2,5 litru. Na výkony třílitrů sice nemá, ale je bezproblémový, vytáhnete z něj i 220 km/h a spokojí se s deseti litry benzinu.
Porsche 944 | |
Vývoj ceny od roku 2011 | -21% |
Doporučená verze | 2.5/120 kW |
Stav 2 | 286 500 Kč |
Stav 3 | 156 750 Kč |
Výroba modelu | 1983-1995 |
Obvyklé závady | Drahé opravy rozvodů, Selhávající hydraulické ovládání spojky, Prasklé kapalinové silentbloky na motoru |
Trabant 601
Východoněmecké dvoutaktní vozítko se stalo kultovním modelem snad už v době své kariéry. Proto není divu, že ceny jsou vysoké už dnes. Chybu
neuděláte s dvoudveřovou „limuzínou“ ani třídveřovým kombíkem, na německém trhu se však největší úctě těší unikátní kabriolet Tramp s řetízky místo dveří a zrcátky v blatnících. Jeho současná cena už tam dosahuje 146.000 korun. V poslední době se však cenově vysoko vyšvihly také finální verze trabantu od roku výroby 1989, tedy se čtyřtaktním motorem o zdvihovém objemu 1,1 litru. Verze Tramp s tímto agregátem poskočila nahoru o 96 % a pokořila tak hranici 202.700 Kč…
Trabant 601 | |
Vývoj ceny od roku 2011 | -13% |
Doporučená verze | 0.6/17 kW |
Stav 2 | 81 100 Kč |
Stav 3 | 48 650 Kč |
Výroba modelu | 1964-1991 |
Obvyklé závady | Prasknutí podvozkového rámu v nejslabším místě (tzv. vlaštovka), Závady dobíjení (opotřebené uhlíky dynama), Volná ložiska motoru (chrastivý zvuk, nižší výkon) |
Tatra 613
Ještě nedávno se tahle obrovská limuzína s objemným vzduchem chlazeným vidlicovým osmiválcem za zadními sedadly při „potkání“ motoru vůbec nevyplatila opravovat. Jenže dodnes se z přibližně deseti tisíc vyrobených Tater 613 dochovala jen hrstka a sběratelské ceny tohoto velkoryse dimenzovaného kopřivnického unikátu dovolí uskutečnit i nejnáročnější renovaci. Pokud tedy víte o jakkoli zpustošené šestsettřináctce na prodej, neváhejte. Důkazem je předchozí model Tatra 603, u něhož se dnes vyplatí i milionová oprava. Věřte tomu, že Tatru 613 jednou čeká stejně povzbudivý osud.
Tatra 613 | |
Vývoj ceny od roku 2011 | +37% |
Doporučená verze | 3.5 V8/121 kW |
Stav 2 | 394 500 Kč |
Stav 3 | 240 500 Kč |
Výroba modelu | 1969-1996 |
Obvyklé závady | Koroze karoserie, Selhání pohonu rozvodů (překvapivě ozubeným řemenem), Nefunkční topení (netopí motorem, ale přídavným zařízením) |
VAZ 2101-2107
Ještě nedávno přehlížené žigulíky dnes zažívají druhou mízu. Největší slávy v Německu kupodivu dosahují nejmladší modely z poloviny 90. let minulého století, jimž vévodí verze VAZ 2107 se zážehovou sedmnáctistovkou a cenovým indexem +286 %. Přesto bychom ještě více doporučovali zvolit klasické historické modely VAZ 2101-2103. Tohle auto ani dnes jízdně nikoho neurazí, navíc vypadá stále šik a dá se s ním slušně vyblbnout. O tom, že jeho doba přichází, svědčí i nejnovější přírůstek v bazarech AAA Auto – pečlivě udržovaná bílá dvanáctistovka z roku 1974, necelých 100.000 km na počítadle a téměř totožná cena v Kč. A přesto už nám tohle auto dnes ani nepřijde moc drahé…
VAZ 2101-2107 | |
Vývoj ceny od roku 2011 | +59% |
Doporučená verze | 1.2/44 kW |
Stav 2 | 154 040 Kč |
Stav 3 | 73 000 Kč |
Výroba modelu | 1971-2013 |
Obvyklé závady | Vůle v řízení, Koroze karoserie, Vydírání vaček na nejstarších motorech |
Wartburg 353
Velký houpavý sedan byl u nás svého času hodně rozšířený a jeho dvoutaktní litrový tříválec bude mezi moderními modely stále větší raritou. Tento motor vůz poháněl až do roku 1988, kdy jej na poslední tři roky kariéry modelu vystřídal moderní čtyřdobý agregát 1,3 l od Volkswagenu. Jestliže uvažujete o wartburgu kvůli dvoutaktu, ale náhodou objevíte zachovalý čtyřtakt, berte i ten – na ceně totiž stoupá vše s logem bývalé továrny v Eisenachu. Úplně nejvíce se to týká vzácného pickupu Trans, jenž se za posledních pět let vyšvihl o plných 173 % na 132.400 Kč!
Wartburg 353 | |
Vývoj ceny od roku 2011 | +73% |
Doporučená verze | 1.0/33 kW |
Stav 2 | 105 400 Kč |
Stav 3 | 70 260 Kč |
Výroba modelu | 1966-1991 |
Obvyklé závady | Selhávání těsnění pod hlavou válců, Zadírání volnoběžek v převodovce, Koroze karoserie a rámu |
I ceny mladých aut rostou: Poctivé železo táhne
Gradující ekologická hysterie a cenové soupeření výrobců zcela vytlačily některé automobilové druhy. Řidičům se však po poctivém železe stýská a na cenovkách v bazarech je to znát.
V horečné snaze o snižování emisí se automobilky pustily do nevyzkoušených řešení a zároveň zkracovaly předprodukční testování. Výsledkem
jsou motory, které zlobí ne nahodile, ale naprosto systémově se zadírají, selhávají jim rozvodové řetězy, konzumují litry oleje či jej naopak ředí benzinem. „To vás nemusí zajímat, o všechny své zákazníky se postaráme a v případě problému závadu odstraníme,“ říkají nám při snahách
jednotlivé problémy oficiálně dotazovat. Jen opravdu fatální vady (zejména ohrožující bezpečnost) však odstraňují všem, zbytek se nechá jezdit a opravuje, až když se závada projeví. Mnoha zákazníkům skončí záruka dřív, než se konstrukční či materiálová chyba projeví.
A pozáruční výměny motorů, ony známé „kulance“? O ty si smějí dovolit požádat jen majitelé vozidel, kteří peníze za údržbu vzorně nosili do značkových servisů. Rozhodně platí, že kupujícímu ojetiny nedá nikdo nic. Proto na ceně získávají modely, o nichž se ví, že ještě dobře fungují.
Jindřich Topol, AAA Auto Praha: Atraktivní, nebo poctivé
Auta s investičním potenciálem, která přitom věkově ještě nejsou ani youngtimery, lze rozdělit do dvou kategorií: řidičsky atraktivní provedení „ze staré školy“ a poctivé železo, které vás přežije. Do první skupiny patří kromě „provařeného“ Porsche 911 třeba jakékoli BMW s benzinovým šestiválcem a manuální převodovkou. Pomalu přestávají být k sehnání a v budoucích letech získají cenu zlata. Obecně také osmiválce s manuálem jsou už v novodobé produkci vyhynulým druhem a ojeté kusy jsou nyní mezi nadšenci v kurzu – třeba BMW 540i E39 nebo Audi S4 a S6 (C5) už nějaký ten pátek na ceně neklesají. Různé speciality jako BMW M3 všech předchozích generací, Mitsubishi Lancer Evo nebo starší Subaru Impreza STI už začaly před lety růst a pomalu se blíží doba, kdy majitelům začne být skoro líto s nimi vůbec jezdit. Z druhé skupiny lze jmenovat třeba poctivé off - roady jako Mercedes třídy G (dokonce už ani nechvalně proslulá motorizace 400 CDI na ceně neklesá), Nissan Patrol Y61 2.8 TD nebo Toyota Land Cruiser 100. Pokles jejich cen se zhruba před třemi lety zastavil a slušné kusy nyní už začínají zdražovat. Tajným tipem z levnějších vod může být Suzuki Jimny, které už v posledních letech také na ceně vůbec neklesá.
Kapitolu samu pro sebe tvoří limitované edice a modely, které na trhu zrovna končí. Při pořízení nového auta obvykle během prvního roku proděláte
klidně třetinu původní částky, naopak na některých specialitách lze i solidně vydělat. Příkladem za všechny budiž třeba Mercedes G 500 Cabrio, který má nyní v nabídce bazar AAA Auto. Tento model se před třemi lety přestal vyrábět a poslední edice 200 kusů vyšla asi na 3,5 milionu.
Po ukončení prodeje začala být v kurzu u sběratelů a cena několikrát skokově vzrostla, po roce či dvou na ní už prozíraví spekulanti dokázali vydělat klidně i dva nebo tři miliony. Tržní cena se totiž dnes pohybuje okolo šesti milionů. Podobný, i když jistě ne tak dramatický scénář lze předpokládat u ikonického Land Roveru Defender. Jakmile se vyprodají poslední skladové zásoby nových aut, můžete si být jisti, že ceny ojetin citelně porostou.
Nissan Patrol Y61 – poslední terénní dříč
Když v roce 1998 přišel na trh místo hranatého Nissanu Patrol oblý, vzbudil nadšení. Zachoval nezničitelný podvozek s dvojicí tuhých náprav a žebřinovým rámem, komfortem jízdy a působivostí zevnějšku se však dostal na dohled ikonické a dvakrát dražší Toyotě Land Cruiser 100. Jediné, co novináři i zákazníci vozu vytýkali, byl motor RD 28 poděděný po předchůdci, jehož 95 kW a 250 N.m vyžadovalo spíše rozvážný přístup k jízdě. Když pak přišel třílitr se 116 kilowatty, jásali nad zlepšením dynamiky. Jenže to byla hodně krátká radost – třílitrům se s železnou pravidelností propalovaly místy. Výrobce v záruce měnil a měnil, po ní dával ruce pryč. Výsledkem je paradoxní stav, kdy novější kusy z let 1999 až 2006 jsou bezcenné, zatímco nejstarší z prvních dvou let výroby už naprosto nedostatkové. Pokud se vám podaří koupit vůz v původním stavu do 250.000 Kč, určitě neproděláte.
Nissan Patrol Y61 | |
Doporučená verze | 2.8 TD6/95 kW (1999) |
Cena | 280 000 Kč |
Výroba modelu | 1998-1999 |
Obvyklé závady | Únik oleje z přední nápravy, Kolísavý nástup tahu vinou elektronicky řízeného čerpadla Zexel, Chrastící elektrický ventilator mezichladiče, Vibrujici řemenice pomocných agregátů |
Mercedes-Benz W 211 – poslední diesel bez filtru
Nástup druhé čtyřoké generace třídy E na trh v roce 2002 provázely skandály s nefunkčními strojními brzdami SBC. Dodnes platí, že na verzích z období 2002 až 2006 jsou strašákem, když mají časovanou životnost. Naštěstí je už české firmy dokážou opravit za 12.000 Kč. Zbytek auta je nečekaně robustní s velmi tuhou karoserií, kvalitními laky a především nečekanou ochranou proti korozi. Hvězdami bazarové nabídky jsou zmodernizované modely z let 2006 až 2009, které už nemají SBC. Motor 220 CDI (OM 646) v nich posílil tak (na 125 kW a 400 N.m), že stovku zvládá Nastupující řada W 212 přinesla nejen zjednodušený podvozek a ošizené odhlučnění, ale hlavně zcela novou generaci čtyřválců OM 651, na nichž zlobilo vstřikování tak, až to vyústilo v odstávku výroby. Dnes jim hrozí spíš selhání rozvodů či zadření. Početná skupina příznivců starších mercedesů tak v bazarech na řadu W 212 (od 2009) nepřestupuje, což ceny zachovalých W 211 udržuje na konstantní úrovni. za 8,4 s. A hlavně je to ještě naprosto spolehlivý diesel.
Mercedes-Benz W 211 | |
Doporučená verze | 220 CDI/125 kW (2008) |
Cena | 280 000 Kč |
Výroba modelu | 2002-2009 |
Obvyklé závady | Nepravidelné opotřebení brzdových destiček, Reznoucí brzdové trubky v zadní části, Prasklá vyztuha vyfuku u zadniho tlumiče, Vůle v ložiskach kol |
BMW E60 – poslední osmiválec s manuálem
Nabídka vrcholných osmiválců je u BMW řady 5 tradicí už od roku 1992, kdy se poprvé představilo 540i s 210 kW. Podobný pohon nechyběl ani v následujícím E39. Labutí píseň pak zapěl ve vyobrazeném modelu E60, zejména po roce 2005, kdy verzi 545i (245 kW) nahradila větší 550i (270 kW) s mnohem lepším zátahem odspoda. Blesková reakce atmosférického osmiválce na sešlápnutí plynu tak získala ještě další charisma. Obzvláště
vynikne ve spojení se vzácnou manuální převodovkou. Následující 550i v řadě F10 už bylo výhradně s automatem, ale hlavně šlo o zcela nový, dvojicí turbodmychadel přeplňovaný motor s přímým vstřikováním. Agregát N63 se totiž projevil jako rekordní průšvihář - ani třílitrový patrol nekolaboval tak
často. U N63 snad nenajdete kus, který by automobilka nemusela v záruce vyměnit. Lepší jsou až zmodernizované verze N63B44TÜ, nabízené od července 2013. Když se vám podaří za 350.000 Kč najít původní atmosférické 550i a bude to zachovalý vůz v původním stavu, jeho cena už těžko klesne níž.
BMW E60 | |
Doporučená verze | 550i (2006) |
Cena | 350 000 Kč |
Výroba modelu | 2003-2010 |
Obvyklé závady | Spotřeba oleje, Úniky chladicí kapaliny, Rosící olej v přední části motoru |
Hlídejte si dědečka
Koncem minulého tisíciletí staré škodovky nikdo nechtěl a lidé je odevzdávali na protiúčet k sešrotování v různých akcích „vyměň starou za novou“. Neměli jsme pocit, že by někdy mohly mít nějakou cenu. Velmi jsme se mýlili!
Škodovek bylo kolem nás tolik, a naopak hezkých západních bouráků tak málo, že jsme domácí vozy skoro nenáviděli. Taková blbost, jet na výlet škodovkou, když už máme dieselový golf! Nikdo si jich nevážil, a tak se šrotovaly, prodávaly za pár stovek dělníkům na dojetí, kteří se k nim podle toho chovali, věnovaly se pubertální mládeži, která je zprznila snahou o sportovní úpravy. Takže najednou o patnáct let později prostě nejsou – zrovna v době, kdy přicházejí do módy různé setinové rallye a jiná veteránská klání, jež zvyšují zájem o stará auta obecně. Zachovalé škodovky v původním stavu tak už překračují i stotisícové částky. Jelikož společenské vědomí zaostává za společenským bytím, ne každý o tom ví. Situace zneužívají rozliční hochštapleři a vozy od původních majitelů vykupují za směšné ceny. Důvěřivým důchodcům třeba nalžou, že podle „těch nových emisních pravidel už tahle auta od září nebudou smět na silnici“. Nebo „na těch nových STK už škůdka nemá šanci projít, pane“. Jindy si zase hrají na vášnivé sběratele, auto chválí a přísahají, že u nich mu bude dobře. Starší motorista s citovým vztahem ke své tisícovce, který zrovna přišel o řidičák, snadno podlehne a prodá ji za zlomek ceny. Místo uskladnění v suché stodole se však jeho vůz dočká vystavení v inzerci s několikasetprocentní přirážkou.
S Ladislavem Hrubým z Muzea socialistických vozů jsme dali dohromady ceny nejběžnějších starých škodovek, pod které při prodeji nechoďte. Ceny jsou za vozy v původním stavu s přiměřeným mechanickým opotřebením – tedy v takovém, v jakém jej dokázali zachovat opatrní motoristé při celoživotním garážování a pravidelné péči.
Škoda 742 (1976-1990)
Nejdéle vyráběný model se zadním pohonem dosáhl také nejvyšších počtů, zároveň vzal v popřevratových dobách nejrychleji za své. Oblíbené byly domácí renovace, které často historickou hodnotu zabily navždy – třeba montáží silnějšího motoru z favoritu či nepůvodním odstínem laku. Podobně bezcenné jsou výrazně opotřebené kusy. Zachovalé a garážované vozy s nájezdy do 100.000 km začínají být velkou vzácností s cenami od 30.000 Kč. Na 70.000 Kč pak cena vyšplhá, pokud jde o některý ze vzácnějších modelů – třeba 120 GLS s vyšším výkonem motoru a bohatší výbavou.
Škoda 742 | |
Vyrobeno | 2 020 250 kusů |
Cena | 30 000-70 000 Kč |
Škoda 1000 MB (1964-1969)
Cena Škody 1000 MB výrazně závisí na konkrétním modelovém ročníku. Nejdražší jsou první (1964-1966), takzvané žábrovky s půlkulatými větracími průduchy na bocích. U těchto modelů se již vyplatí i celková renovace – takový vůz pak má cenu přes 200.000 Kč. Z toho vyplývá jediné – ani auta ve špatném stavu a výrazně napadená korozí dnes nikomu zdarma nedávejte. Spíš je sami schovejte do stodoly, ceny už jen porostou.
Škoda 1000 MB | |
Vyrobeno | 443 141 kusů |
Cena | 80 000-130 000 Kč |
Škoda 100/110 (1969-1977)
Stovek se proti tisícovkám vyrobil víc než dvojnásobek, vzácné už jsou také. Za pečlivou a profesionální renovaci ještě nestojí, ale původních kusů už je málo.
Škoda 100/110 | |
Vyrobeno | 1 079 708 kusů |
Cena | 40 000-50 000 Kč |
Autoři: Lukáš Prejzek, Martin Vaculík