Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Auto na broušení silnic: Mamut, nebo hlemýžď?

Petr Barták
Diskuze (0)
Umí ze silnice odstranit špínu, olej, gumové šmouhy, ale také vodorovné značení a dokonce i beton.

Ulice Novopetrovická v Praze 10 je pověstná letitým a ne úplně srozumitelným dopravním značením, které nahrává riskantnímu předjíždění. Aby se mohlo udělat správné navádění, je třeba staré odstranit – pokud možno tak, aby nevzniklo matoucí, takzvané fantomové značení, tedy zavádějící zbytky toho původního.

Proto se tu v horkém pozdně srpnovém dopoledni potkáváme s posádkou Mercedesu Arocs MB 3240 Peel Jet XL2016, který silnici brousí pouhým tryskáním vody. Oranžovo-zelený mamut s unikátní nástavbou je nepřehlédnutelný. „Při práci jej můžete vidět v hlavním městě, nebo byste se za ním museli vypravit až do Nizozemska,“ říká s dávkou pýchy František Hodan, provozní ředitel Pražských služeb. Ale má být proč hrdý: kousky takové velikosti jsou na celém světě opravdu jen dva.

Je to řvoun

Jeden nás nyní provází. Právě sklopil rotační hlavu brousicí nástavby Peel Jet, upevněné na nárazník auta. Pohybovat se bude na malých kolečkách.

Auto se pomalu rozjíždí, úplně k němu nejdeme. „Bezpečná vzdálenost činí pět až deset metrů. Kdyby totiž praskla některá hadice, proud vody pod tak obrovským tlakem by způsobil vážné, ne-li fatální zranění,“ vysvětluje Hodan. Skutečně není vidět žádný prach, hluk od auta je ale znát. „Je to řvoun, ale už jsme zadali u výrobce dokonalejší protihlukové filtry,“ říká operátor stroje Jan Březina.

Upozorňuje nás ještě na jednu zvláštnost – zatímco převoz technologie na místo nasazení zajišťuje mercedes, samotná činnost je plně v režii stacionárního motoru na korbě auta. „Pracovní rychlost je velmi malá, pohonný agregát vozu bychom pomalou jízdou asi brzy zničili,“ dodává operátor. A jen tak mimochodem upozorňuje, že stacionární motor Volvo má vyšší výkon než pohonná jednotka auta. Upozorňuje nás i na čerpadlo, které vytváří tlak vody. „Pětice pístů je silná jen jako prst, blok motoru naopak velmi robustní, aby vydržel obrovský tlak až 2500 barů,“ popisuje Březina.

Sledujeme, jak průhlednými hadicemi kmitá přiváděná čistá a špinavá voda, odsávaná společně s odstraňovaným plastovým značením. „Kdyby to byla barva, pojedeme rychleji,“ ozřejmuje Hodan důvod hlemýždí rychlosti v Novopetrovické. Za hodinu dokáže technologie Peel Jet odstranit značení z plastového materiálu až na 1500 metrech.

Za stejnou dobu umí navádění vytvořené jen barvou očistit i několik kilometrů. Zato kompletní obroušení vozovky v plném profi lu umožňuje technologie asi 600 metrů.

A kam jde špinavá voda? Čerpadlem se nasává zpět do centrifugy, která oddělí vodu a mechanické nečistoty od nasávaného vzduchu. Zatímco voda je postupně přes několik mikrofiltrů jímána zpět do nádrže pro použité médium, mechanické nečistoty vylučuje stroj do výsypného kontejneru. „Za osmihodinovou směnu se tam vyseparuje až kubík suchého materiálu,“ vysvětluje Hodan.

Dokonalý přehled

Nemůžeme odolat a naskakujeme do kabiny. Řidič vozu Jan Šimánek ukazuje dva displeje. Na jednom monitoru vidíme tlak vody, rychlost otáček

tryskového disku čisticí hlavy, rychlost vozu a další ukazatele. Červeně tam svítí jen jedno tlačítko: stopka. „Na tu bych ťukl při problému – je to vlastně rychlý bezpečnostní vypínač,“ vysvětluje šofér.

Nás ale ještě více zajímá monitor zobrazující záběry čtyř kamer. V detailu ukazují silnici před čištěním a po něm, výsyp materiálu do kontejneru a také z širší perspektivy provoz za autem. „Když potřebuji něco zjistit blíže, můžu si jedno okno zvětšit na celou plochu obrazovky,“ říká ještě Šimánek, který kromě řízení auta a sledování displejů v kabině pozoruje gestikulaci parťáka.

Ten jej smluvenými signály koriguje a případně s předstihem upozorňuje na zvláštní místa na silnici, například výtluky nebo asfaltem zalité přechody

mezi dřívějšími opravami vozovky. U nich se musí režim stroje upravit, či na okamžik vypnout.

Jak se vrátí dvacet milionů?

My už jsme ale v kabině pomalu jedoucího vozu po chvíli netrpěliví, chceme vidět zblízka stopu za vozem a osahat si ji. Vyskakujeme tedy ven

a míříme za auto. Vyčištěná stopa je zřetelná, po značení ani památky. Zmizela i veškerá špína, povrch je ale na omak drsný – tady nikdo neuklouzne. Ve srovnání s okolní vozovkou ovšem povrch v místě čištění neustoupil ani o milimetr. V letním parnu voda rychle osychá, stopa po čištění je však stále vidět. „Do týdne už tu nebude, zbarví ji prach a nečistoty z provozu,“ dodává šéf party Hruška.

Na jazyku nás ale svrbí otázka – dokáže se stroj za dvacet milionů uživit jen prací v Praze? „To by se nezaplatil. „Nabízíme tuhle technologii i správcům silnic, třeba ŘSD, a taky ostatním městům a letištím u nás,“ vysvětluje akční rádius stroje Hodan, podle něhož se hodí třeba i na čištění letištních ploch od povlaků z pneumatik přistávajících strojů. V hledáčku jsou i okolní země, zejména Slovensko a Polsko, ale rovněž Rakousko a Německo.

Jen s použitím vody

Nová technologie na bázi tlakové vody dokáže zázraky – odstraní jak zašpinění provozem, tak i vyteklé provozní kapaliny, jež se běžně zažerou do vozovky a zejména za deště na ní mohou vytvářet film, a tedy i nebezpečné situace. „Za autem zbude jen mokrý pás. Zhruba týden pak stále méně

zřetelná stopa a pak už vůbec nepoznáte, že tam nějaké značení bylo,“ říká nám vedoucí směny vozu Tomáš Hruška. Peel Jet kromě zbytků nefunkčního vodorovného značení, třeba krajnic, středových čar či zebry zvládne sundat i slabší vrstvu betonu. Povrch silnice dokáže i patřičně zdrsnit, hlavně v kluzkých místech. Dosud se na tyhle práce používaly stroje, které pracovaly s abrazivy, tedy otryskávaly povrch, až původní nánosy zmizely. Bylo to hlučné, prašné a spojené s velkou spotřebou obrušovacích materiálů. O rýhách v silnici ani nemluvě.

Víte, že…

… pracovní tlak vody 2500 barů odpovídá výši vodního sloupce 25 km? Tak hluboký není žádný oceán na světě.

… stroj pracuje ve dvou režimech? Peel Jet odstraňuje krajnice a středové čáry, Track Jet značení přechodů pro chodce a zlepšování protismykových

vlastností komunikací.

… maximální šíře záběru stroje činí až 2,2 metru?

… technologie je využitelná jak v místech s častými dopravními nehodami vzniklými v důsledku klouzající vozovky, tak rovněž v tunelech? Tam se uniklými provozními kapalinami a gumou odřenou z pneumatik při brzdění vytváří nebezpečný kluzký fi lm.

… pracovní rychlost otáček čisticí hlavy dosahuje 300 až 3000 otáček za minutu?

… míra a intenzita čištění závisí i na sklonu tryskání vody? Kolmý je šetrnější k vozovce, šikmý má zase mnohem více síly na odstranění velmi odolných nečistot – třeba betonových polštářů vytroušených z projíždějících mixů.

… technologie je uzavřená a voda na čištění se čerpá jen jednou za směnu? Osádka ji bere z hydrantů, musí mít vyvážený obsah solí. Jinak by došlo

k zanášení trysek.

… teplota pracovní vody dosahuje 35 až 45 °C? Ohřátí je způsobeno tlakem vody.

… použitá voda a suchý odpad se likvidují v odpadovém hospodářství firmy? Po jejich zpracování jde voda do kanalizace a suchý odpad na skládku.

… technologie funguje při venkovní teplotě jen do 3 °C? V zimě tak může pracovat pouze v tunelech, kde je konstantní teplota okolo 10 °C.

… desetikubíková nádrž je rozdělena na čtyři komory? Jednak kvůli efektu cisterny při přepravě vody (přenášení těžiště zejména v zatáčkách), dále kvůli případným opravám.

… trysky se dají vyladit i tak, že například dokážou odstranit žlutou fólii přechodného značení a podkladovou bílou vrstvu původního značení ponechat?

Technická data
Mercedes-Benz Arocs 3240 L 8x4/2 – zadní náprava řiditelná
Motor řadový šestiválec OM 470 Euro 6
Výkon 290 kW
Zdvihový objem 10 700 cm3
Převodovka G 230 – automatizované řazení Mercedes-Benz PowerShift 3
Nádrž 510 l nafty, 60 l AdBlue
Maximální hmotnost 35 500 kg
Rozměry 10 679 x 2500 x 3947 mm
Maximální rychlost 90 km/h
Nástavba Peel Jet XL, PP 254
Pracovní motor průmyslový agregát Volvo TAD 1373 VE
Výkon 345 kW
Vysokotlaké čerpadlo Hammelmann HPP 254
Maximální provozní tlak vody 2500 barů
Průměr pracovního disku 350 mm
Maximální pracovní šířka 2200 mm
Spotřeba technologické vody 47 l/min
Objem kombinovaného zásobníku na čistou a použitou vodu 10 m3
Počet výměnných pracovních modulů 2
1x TrackJet plošná úprava protismykových vlastností komunikací a letišť
1x Peel Jet odstraňování vodorovného dopravního značení
Nádrž 300 l nafty, 40 l AdBlue
Petr Barták
Diskuze (0)