Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Auto roku v ČR se vyhlašuje již od roku 1994. Připomeňte si všechny dosavadní vítěze

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 9. 7. 2017
25
20
Zobrazit náhledy (25)
Alfa Romeo 156 Ford Focus Opel Zafira Škoda Fabia Peugeot 307 Mazda 6 Mazda 3 Škoda Octavia Ford Focus Opel Corsa Kia cee´d Škoda Superb Škoda Yeti Mercedes-Benz SLS AMG Ford Focus Volkswagen Golf Mazda 6 Škoda Fabia Škoda Superb Škoda Kodiaq
Nejprestižnější novinářská anketa oslaví za dva roky čtvrtstoletí existence. Jaké vozy si vysloužily uznání odborné poroty i široké veřejnosti před lety a dnes?

Anketa Auto roku v ČR byla Svazem dovozců automobilů, Sdružením automobilového průmyslu a Klubem motoristických novinářů poprvé uspořádána v roce 1994. O jednotlivých umístěních rozhodovala odborná porota. Hned první ročník dopadl nejlépe pro domácí značku Škoda, vítězně totiž z konečného hodnocení vyšel model Felicia.

Následovaly triumfy Renaultu Laguna, Audi A4 a Volkswagenu Passat. V roce 1998 se vítězným autem poprvé a zatím naposledy stal vůz italské automobilky, konkrétně Alfa Romeo 156. Konec milénia patřil Fordu s modelem Focus. Zajímavé je, že Modrý ovál v anketě uspěl hned třikrát a vždy to bylo právě s tímto modelem.

Přelom tisíciletí patřil Opelu Zafira, o rok později už se na pomyslný trůn znovu vrátila Škoda, tentokrát s Fabií v provedení kombi. Zajímavé je, že karosářská specifikace vozu se zohledňovala jen a pouze v tomto případě. V roce 2002 uspěl sympatický rodinný hatchback Peugeot 307. Následovaly dva triumfy japonské Mazdy, která nejdříve zabodovala modelem Mazda6 a posléze Mazdou 3. Rok 2005 přinesl další vavříny pro mladoboleslavské, tentokrát za kultovní Octavii. Další rok patřil znovu Opelu a modelu Corsa. Roku 2008 slavila automobilka Kia s vozem cee'd.

V letech 2009 a 2010 se podruhé v historii podařilo některé ze značek ohromit porotu dvakrát po sobě. Škoda nejprve uspěla s modelem Superb a o rok později byl oceněn Yeti. Rok 2011 ovládl Mercedes-Benz SLS AMG. V té době už byly součástí hodnocení také hlasy veřejnosti, díky kterým německý výrobce se sportovním kupé zvítězil.

Další ročník přinesl zatím poslední triumf Focusu, posléze zvítězil Volkswagen s modelem Golf a roku 2014 do třetice slavila Mazda. Od roku 2015 už je anketa v režii české Škodovky. Nejprve byla oceněna Fabia, další rok Superb a naposledy, tedy v roce letošním, nové SUV Kodiaq. To v závěrečném finále uspělo v konkurenci modelů Giulia, Ateca, Tiguan a V90.

Suma sumárum tedy mladoboleslavská automobilka zvítězila hned osmkrát, v závěsu jsou Mazda a Ford, kteří mají po třech triumfech. Dvakrát se z úspěchu radovali zástupci Opelu a Peugeotu, jednou pak značky Alfa Romeo, Kia, Mercedes, Renault a Audi.

Vedle hlavní kategorie se od roku 2013 hodnotí také dvě vedlejší – Ekologické auto roku a Technická inovace roku. V té první byl oceněn hybridní Yaris, BMW i3, Octavia G-TEC, Golf GTE a v roce letošním hybridní Kia Niro. Mezi technickými inovacemi jsme tento rok měli hned dva vítěze, Volvo uspělo se svým Pilot Assistantem a Jaguar F-Pace s Activity Key.

A jak se o vítězi v anketě Auto roku v ČR aktuálně rozhoduje? K posledním změnám v pravidlech došlo naposledy před dvěma roky. Odborní novináři při finálovém hodnocení rozdělují vozům 150 bodů v pěti různých kategoriích. Jde o design, užitnou hodnotu, ekonomiku, technologie a design. Pro každou z kategorií je vymezený určitý počet bodů a jeden model může dostat maximálně polovinu z nich. Do hlasování se zapojuje také široká veřejnost, loňskou novinkou byli zástupci veřejnosti přímo v porotě. Připomeňme také, že na organizaci soutěže se finančně podílí samotné automobilky. Za každý přihlášený vůz se organizátorům platí 30.000 Kč, ve finále 50.000 Kč. Vyhlašování proběhne i v roce příštím a Škoda má s menším SUV Karoq šanci na čtvrté vítězství v řadě. Podaří se, nebo nakonec uspěje některý z konkurentů?

Přehled vítězů ankety Auto roku v ČR
1994Škoda Felicia
1995Renault Laguna
1996Audi A4
1997Volkswagen Passat
1998Alfa Romeo 156
1999Ford Focus
2000Opel Zafira
2001Škoda Fabia Combi
2002Peugeot 307
2003Mazda 6
2004Mazda 3
2005Škoda Octavia
2006Ford Focus
2007Opel Corsa
2008Kia cee'd
2009Škoda Superb
2010Škoda Yeti
2011Mercedes-Benz SLS AMG
2012Ford Focus
2013Volkswagen Golf
2014Mazda 6
2015Škoda Fabia
2016Škoda Superb
2017Škoda Kodiaq
2018Škoda Karoq
2019Ford Focus

Související články

Diskuse: Přidat názor

Laguna??
ryccardo
| 11. 7. 2017
Já ji měl, takže ta pestrá snůška závad co jsem na ní pořád dokola řešil je naprosto jasná. Konstrukčně příšerně řešený zadní brzdový třmeny, který byly prostě tak konstruovaný, že nefungovaly ani nový, chatrný podvozek od ložisek, přes uložení motoru, stabilizátor, čepy, ramena silentbloky, převodovka, kde na 150 tis začala vypadávat jednička. A to jsem ještě nezmínil, problém se startérem, alternátorem a tekoucím servem. Prostě typickej francouzskej šrot na n-tou. Kterýkoliv díl si vymontoval tak si žasnul nad tím jak to někdo mohl takhle kreténsky vymyslet. Obzvlášť, když víš jak to je řešený elegantně a funkčně na jiných autech. Nicméně pravdou je že to auto bylo tvarově velice povedený a nadčasový. Design interiéru předběhl dobu tak o 10 let. Jen by to chtělo, aby celý zbytek auta konstruoval a montoval někdo jiný. Komfort na palubě překvapí tak možná tebe. Nicméně na tom není nic k divení. Komfort na palubě aut nižší střední se za 20 let co se vyráběla jedničková Laguna nikam neposunul respektive spíš k horšímu. Laguna první generace bylo uvnitř luxusní a velice pohodlný auto. Takovýho pohodlí a jízdního komfortu nedosahuje třeba ani trojková Oktávka.
Avatar - JDM
Jak jinak.....
JDM
| 10. 7. 2017
Česká značka, majitel v Němec...auta české značky německé techniky...co v Německu neschvali to se ve skodovce nevyrábí..
Avatar - Ozzman
Laguna??
Ozzman
| 10. 7. 2017
V roce 1995 to byla první generace Laguny a ta rozhodně extra problémy netrpěla, jako její mladší sestra. Navíc v době hodnocení to bylo nové auto, nikdo přeci nemohl tušit, jak bude spolehlivé. Jedničková laguna je na svou dobu krásné a elegantní auto, mělo možnost bohaté výbavy i širokou paletu motorizací.

Jel jsem v pár kusech a i po letech překvapí komfortem na palubě a mne uplně nevjíce v dobrém šokoval malý čtyřválcový 1.6 benzín, který s autem překvapivě dobře cvičí, třeba narozdíl od konkurenčních základních motorů té doby. Kdo hledá třeba aut na přesuny z vesnice do vesnice, popřípadě převoz materiálu (kombik má obrovský kufr), tak za defakto měsíční výplatu takovou lagunu sežene.
Laguna??
ryccardo
| 10. 7. 2017
No tak ta to mohla vyhrát fakt jen díky designu. Jinak to auto bylo na provoz katastrofa. Tak blbě postavený a nespolehlivý auto to se fakt frantíkům nepovedlo.
To snad hlasovali pouze soudruzi
Adamantium
| 10. 7. 2017
Pardon, sypu si popel na hlavu, to je tak, když se to přežene s pitím :-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku