Autocars Sabra GT: Jediný sporťák z Izraele je na prodej, stojí přes milion
Izrael zrovna není automobilovou velmocí, a to ani ve výrobě. Přesto i tady se v minulosti rodily automobily, dokonce sportovní. Autocars Co. Ltd., za jejíž vznikem stál Jicchak Šubinskij, existovala v Haifě od roku 1957, padla na začátku 70. let. Firma Rom Carmel Industries, která ji nakonec koupila, pokračovala ve výrobě aut do sezóny 1982. Pozdější extrémně hranaté modely Sussita, Carmel a Gilboa zcela zastínil sporťák Sabra.
Výrazem „sabra“ jsou označováni Židé s rodištěm v Izraeli, ale jde také o hebrejské slovo pro kaktus, který neslo i logo. Autocars Company koupila práva na výrobu laminátových karoserií v Anglii, od firmy Ashley a podvozek si pořídila u Lese Ballamyho. Prototyp se představil v New Yorku 1961 a první série stovky vozů výhradně pro USA vznikla na Ostrovech u Reliantu, kterému se auto tak zalíbilo, že záhy začal vyrábět vlastní verzi s podobným názvem Sabre (šavle).
Další kusy s rostlinou ve znaku už se ale rodily v Haifě. Poháněl je řadový čtyřválec OHC Ford Consul 1,7 l, nejprve s výkonem skrovných 61 koní (45 kW) při 4400 otáčkách. Později se zastavil až na 91 k (67 kW), nutno dodat, že dle normy SAE. Byl spojený s čtyřstupňovou manuální převodovkou. Pokrokové šasi vyznávalo nezávislé závěsy a vinuté pružiny. I těmto nejostřejším verzím musely stačit vzadu bubnové brzdy, vpředu měly všechny sabry kotouče.
Produkci zastavila šestidenní válka s Egyptem v roce 1968. Dodnes jich přežila zhruba stovka v uzavřené i otevřené verzi. Kupé GT bylo postaveno pouze 379 kusů. Kromě USA, kde dokonce závodily, se dostaly překvapivě rovněž do Evropy. Ve Státech se jich prodalo 144, v Belgii 81.
Kupátko je velmi zajímavé a exotické, navíc s historickou hodnotou. Jedno červené ročníku 1964 je na prodej formou aukce na eBay. V tomto roce vzniklo 38 GT pro celý svět.
Ten s VINem GT4824 a číslem motoru S305146 odpočívá v zemi svého zrodu, konkrétně ve městě Herzlija, soukromý majitel za něj požaduje 45.000 dolarů (1,13 milionu korun). Nemá najeto skoro nic, 1.703 km! Pohání jej zmíněný nejslabší motor. Že nejde o sporťák? Ale no tak' Kapota se odklápí celá směrem dopředu, v převážně černém kokpitu nechybí kruhové přístroje, ani tříramenný volant.
O stavu nemůže být pochyb, pobývá v klimatizované garáži, lak je původní, mechanika byla zrekonstruována. Pojišťovna Hagerty odhaduje částku níže: na 39.600 dolarů (994 tisíc korun), skutečně výstavní exempláře přijdou na sedmdesát tisíc (1,76 mil. Kč). To je dost za vůz zapomenuté značky, jenže na druhou stranu pěknou raritu!