Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autoklub HAK radí, jak se vyhnout potížím: Zkratky nejsou nejlepší

Matouš Jelínek
Diskuze (0)
Na co si dát pozor a jak se čeští řidiči nejčastěji dostávají do potíží? Zeptali jsme se Ireny Čačić z chorvatského autoklubu HAK.

Desítky Čechů se každoročně dostanou v Chorvatsku do problémů. Jak si počínat a hlavně jak jim předcházet? Vyzpovídali jsme zástupkyni HAK.

Kde lze před cestou získat nejlepší a nejrelevantnější dopravní informace?

Dobrým zdrojem je naše dopravní zpravodajství na chorvatském Rádiu 2. Každou hodinu, ve špičce i po třiceti minutách, zde v časech mezi půl sedmou ranní a půl desátou večer vysíláme aktuální dopravní informace. A to nejen v chorvatštině, ale i angličtině, němčině a italštině. Češtinu zatím neplánujeme.

Máme také mobilní aplikaci se všemi informacemi. Vyžaduje však připojení k internetu. Wifi už je ale dnes standardem ve většině ubytovacích zařízení, a dokonce i na čerpacích stanicích. V programu najdete rovněž informace o cenách paliv nebo mýta. Jsou zde také záběry z webkamer na našich dálnicích. Další informace naleznete na našich internetových stránkách. I ty jsou přeloženy do angličtiny, italštiny i němčiny.

V poslední době se také objevily zprávy, že by systém mýtného mohly nahradit celoplošné dálniční známky.

Náš nový ministr dopravy skutečně rozvířil diskusi o dálničních kuponech. Chorvaté cestující pravidelně z jihu na sever by ušetřili.

Budou zavedeny ještě letos?

O tom pochybuji. V současnosti se navrhují a vyhodnocují rozličné studie. Není ani jasné, na kolik by taková známka vyšla. Věřím, že obyvatelé by zavedení spíše uvítali, odpůrců je ale jen nepatrně méně.

Slovinští policisté se obávají dopravních kolapsů. Očekáváte je i na chorvatské straně?

Zdržení bohužel rozhodně budou. Zpřísnily se kontroly na hranicích, v tomto ohledu se zpozdíte na přechodu Macelj do Slovinska i v Goričanu směrem na Maďarsko. Podle mě to však nebude nic proti tomu, co očekáváme na mýtnici Lučko na okraji Záhřebu.

Proč právě zde?

Stýkají se tu hned tři dálnice, všechny zde projíždějící vozy musí zastavit a vzít si lísteček. Podobně trpí i příjezd k mýtnici Bosiljevo.

Kdy to bude nejhorší?

O víkendech mezi půlkou července a polovinou srpna. Směrem k moři se dálnice v sobotu a neděli zacpávají už v pět ráno. Největší krize končí asi

ve dvě odpoledne. Směrem od moře je to trochu později.

Jak dlouho se čeká?

Běžně tři až čtyři hodiny. S tímto zdržením je potřeba při cestě počítat.

Dá se na čekání připravit?

Ať už pojedete kamkoliv, mějte u sebe vždy dostatek pitné vody. To by měl být naprostý základ, stejně jako palivo v nádrži. S obojím ale lidé mají

bohužel potíže, často jim chybí i jídlo pro děti.

Zajišťujete také asistenční služby. Co trápí Čechy?

Možná budete překvapeni, ale čeští řidiči se často dostávají do neobvyklých potíží. Rádi používají navigace, spousta z nich ale volí nejkratší cestu. Jenže to bývá většinou úplně nejhorší možná. A na nějaké zapadlé pěšině se dostanou do takových problémů, že pro ně musíme vyjet.

Můžete uvést příklad?

Řešila jsem například situaci starší dvojice, která vyrazila na cestu s vnoučaty. Chtěli si zkrátit cestu a uprostřed noci se ztratili, navíc poškodili auto.

Našli jsme je ve spolupráci s horskou službou uprostřed kamenolomu s proraženou pneumatikou. A to neměli žádný teréňák, ale obyčejné clio.

To ale asi nebude procentuálně nejčastější problém.

Defekt docela častý je. Hojně také vyjíždíme k lidem, kterým došlo palivo nebo se jim vybil akumulátor. Řešíme i problémy mechanického rázu. Češi se v tomto nijak neliší od ostatních turistů. A vlastně ani od Chorvatů.

Na kolik pomoc vyjde?

Základní sazba je v přepočtu asi 950 Kč za půl hodiny práce a příjezd mechanika do vzdálenosti dvaceti kilometrů. Odtah pak vyjde na třináct set za naložení a přemístění do dvaceti kilometrů.

Vaše příklady ukazují, že se často dostáváme do potíží vlastní vinou. V čem ještě naši šoféři chybují?

Asi bych to neměla říkat, ale Chorvaté jsou velmi nervózní řidiči. Problémem vašich posádek je zase únava, což nejde moc dobře dohromady. Byť často překračujete rychlost, myslím si, že čeští řidiči patří k nejopatrnějším. Problém vidím v tom, že často jezdí ve vláčku. A když jeden odbočí, všichni jej následují. Jenže jak jsou ospalí a bojí se, aby se nerozpojili, profrčí klidně na červenou nebo nedají přednost.

Na vyčerpané motoristy dokonce reagovali chorvatští policisté. Pořád mohou zabránit řidiči pokračovat v jízdě, pokud vyhodnotí přílišnou únavu?

Ano a myslím si, že by to takto mělo platit všude na světě. Pokud je šofér skutečně vyřízený, představuje nebezpečí nejen pro sebe. V takovém případě mu zabrání v další jízdě. Vždyť na našich dálnicích je tolik odpočívadel. A nejen těch s benzinovou stanicí. Tak proč je nevyužít?

Je tedy únava za volantem skutečně nejvýraznějším problémem?

Lidé cestující z Čech si musí uvědomit délku cesty. Myslet si, že za deset hodin budu v sezoně u moře, je naivní. Je třeba se na to připravit, počítat se zdržením, střídat se, ale hlavně odpočívat. Z mé zkušenosti dochází k nejvíce nehodám českých a slovenských řidičů právě vinou únavy. Chápu, že se těšíte na příjezd k moři, ale odpočinek se za žádných okolností nesmí podcenit.

Jde to i po telefonu

Na koho se obrátit v případě, kdy nemáte žádnou asistenční službu sjednanou z Česka? V nouzi můžete zavolat +385 1 1987. Dopravní informace se dozvíte i na telefonu +385 1 464 0800.

Ceny snadno a rychle: Spočítejte si náklady

Dobrou zprávou je, že ceny mýtného zůstávají pro letošek nezměněny. Horší už to je s výslednými částkami. Ty totiž jsou stále vysoké. Třeba my jsme dali za jednosměrnou cestu do Zadaru bezmála šest stovek. To není zrovna „zadara“. Jak zjistit, na kolik konkrétní cesta přijde? Skvělým pomocníkem jsou webové stránky chorvatského autoklubu. Na adrese map.hak.hr naleznete mapu, kde si můžete nejen spočítat mýtné na konkrétní trase, ale dokonce i zjistit třeba ceny trajektů či celkové náklady. Najdete zde i kamery ze zdejších dálnic, ceny paliv, místa měřená policií, bankomaty, zkrátka vše. Každý z více než půl milionu bodů zájmu si navíc můžete exportovat do navigace. Chceme podobně komplexní mapu i pro Česko!

Mýto na chorvatských dálnicích Ceny v kunách Přepočet Kč
A1 ZÁHŘEB - SPLIT
Zagreb (Lučko) – Rijeka 70 252
Lučko - Zadar 121 436
Lučko - Šibenik 147 529
Lučko - Vrgorac 214 770
A2 ZÁHŘEB – MACELJ
Zaprešič – Trakoščan 48 173
A3 ZÁHŘEB - BREGANA
Zagreb - Bregana 6 22
A3 ZÁHŘEB-ISTOK – LIPOVAC
Ivanja Reka – Lipovac 122 439
A4 ZÁHŘEB (SVETA HELENA) – GORICAN
Sveta Helena – Gorican 42 151
A6 ZÁHŘEB A1 - BOSILJEVO II – RIJEKA
Bosiljevo – Rijeka 38 137
A7 RIJEK A - RUPA (SLOVINSKÁ HRANICE)
Rijeka - Rupa 8 29
Zdroj: Hrvatske autoceste, Kurz 1 kuna = 3,60 Kč

Chorvatská vlna

Kde naladit aktuální dopravní informace? Pravidelně je v rozličných jazycích vysílá chorvatské rádio II. Na přijímači hledejte Hrvatski radio – II. program. Naleznete jej na následujících frekvencích: 98,5; 98,1; 92,8; 95,5; 98,1; 107,8; 90,1; 97,0; 106,4; 101,3; 88,1; 90,5; 102,5; 97,5; 93,3; 99,2; 96,0; 94,4; 105,3; 100,8; 96,9; 98,9.

Matouš Jelínek
Diskuze (0)