Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autopilot Tesly dostal důležitou aktualizaci. Moc slabin už nemá

Matyáš Kunst
Diskuze (21)

Tesla postupně nedostatky svého autopilota, mezi které ještě nedávno patřila neschopnost rozpoznání gest chodců a jiných účastníků provozu. To už je po poslední aktualizaci minulostí.

Autopilot vyvíjený americkou automobilkou Tesla patří mezi nejpokročilejší systémy svého druhu. V zemích, kde je jeho používání legální, řidiči často svěřují svůj život do rukou umělé inteligence a čas na cestách využívají k odpočinku, práci nebo zábavě.

Určité pochopení k tomu můžeme mít na silnicích první třídy, kde je výskyt mimořádných událostí poněkud méně častý a autonomní řízení má tedy velmi jednoduché instrukce - udržovat rychlost, zůstat mezi vyznačenými pruhy a nenabourat do vozidla před ním. Koneckonců, i na našem trhu už najdete řadu modelů, jejichž asistenční systémy jsou v určitých podmínkách schopny třetí úrovně automatizace (tedy tzv. automatizace s podmínkou), ovšem z hlediska práva je to o mnoho komplikovanější.

Vraťme se však tam, kde lze tento systém využívat naplno bez jakýchkoliv omezení. Jak to bývá u každé nové technologie, první střet utopistických představ s realitou běžného světa je tvrdý a trvá dlouho, než vykrystalizuje nějaký kompromis. Jeden z takových výmluvných příkladů je prostá interakce s chodci nebo jinými řidiči. 

Představte si, že byste chtěli na křižovatce dát přednost jinému vozidlu, ale jeho řidič právě zadává trasu do navigace, a tak vás gestem ruky pouští. Pro člověka je tato situace jednoznačně pochopitelná, ale co s tím počne autopilot? Co když Tesla zastaví, aby pustila chodce přes silnici, ale on místo toho naznačí, že by se raději dostal do svého auta, u jehož dveří právě stojíte?

Video se připravuje ...

Právě tuto druhou zmíněnou situaci zachytil na video uživatel YouTube, který byl ohromen, jak umělá inteligence zvládla zpracovat složitou situaci. Jeho Tesla měla v době natáčení nainstalovanou verzi systému FSD V12.3.3 Supervised, která jako jedna z prvních dokáže rozpoznávat různé pokyny od osob v okolí. Elon Musk, šéf automobilky, v roce 2021 potvrdil, že právě schopnost rozpoznávat gesta, směrová a výstražná světla, stejně jako majáky vozidel bezpečnostních sborů a záchranné služby, bude jednou z velkých výzev pro budoucí vývoj.

Většinu těchto schopností systém již nyní ovládá, a Musk naznačil, že další aktualizace přinesou výrazné zlepšení. Toto je naprosto zásadní podmínka bezpečné jízdy také ve chvíli, kdy provoz bude řízen policistou.

Matyáš Kunst
Diskuze (21)

Doporučujeme

23. 5. 2024 22:08
Avatar - Horký Rom
23. 5. 2024 20:06
moc líbí
Ano, také souhlasím.
Avatar - eLzyx
23. 5. 2024 14:21
Re: moc líbí
nemyslím si, že by problém byla cena. U EQS je to spíše (ne)kvalita. Nečekáš, že třída S bude levná. Ale co určitě nečekáš, že bude laciná
Avatar - Barrichello
23. 5. 2024 13:43
Povídali že mu hráli
už má Musk připravených těch 150 BILIONU USD na soudní výlohy a žaloby?
Avatar - Barrichello
23. 5. 2024 13:01
Re: Tesla
Samozřejmě že dá, ale nesmí být made in EU :-)