Autosalon Ženeva : Lexus RX 450h – První dojmy
Design exteriéru se od minulé generace výrazně nezměnil – Lexus se v této oblasti zaměřil spíše na evoluci. Profil i tvar bočních oken je prakticky stejný, hlavními rozdíly jsou zcela nový design přední části auta, rozšířené blatníky a nová zadní světla.
Interiér působí velmi příjemným dojmem, svůj podíl na tom jistě má i krémové čalounění sedadel. Přímo na autosalonu jsme měli možnost srovnání s BMW X5, model X6 je bohužel na expozici bavorské automobilky k dispozici jen v podobě hybridu, který zatím není přístupný. Do Lexusu se lépe nastupuje, má pohodlnější sedadla a přirozenější pozici za volantem, která se více blíží osobním autům.
Pozitivně v Lexusu hodnotíme výrazně vyšší středový tunel, než jaký je u BMW, a ergonomicky lépe rozložené ovládací prvky. Volič automatické převodovky je více v dosahu řidiče a to samé platí pro ovládací prvky na středovém panelu. BMW naproti tomu nabízí přední sedadla s lepším bočním vedením a lépe přístupnou středovou loketní opěrku. Zajímavostí Lexusu v hybridním provedeni RX 450h je ekonoměr na místě otáčkoměru, který by vzhledem ke složitosti soustavy stejně příliš cenných informací nepodával.
Lexus RX 450h | |
Motor | 3,5 V6 + eletromotory |
Zdvihový objem [cm3] | 3456 |
Válce/ventily | 6/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 183/6000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 317/4800 |
Nejvyšší el. výkon vpředu/vzadu [kW] | 123/50 |
Nejvyšší el. toč. mom. vpř./vz [Nm] | 335/139 |
Max. rychlost [km/h] | 200 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7,8 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,3 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 2115 |
Velmi kladné dojmy v nás zanechalo uživatelské rozhraní informačního systému, které má intuitivní ovládání a svou logikou výrazně překonává iDrive od BMW. Obrazovka je umístěna hluboko v horní častí palubní desky a řidič se po ni pohybuje kurzorem ovládaným “joystickem” před loketní opěrkou. Tlačítka pro potvrzení, návrat do menu a rychlý přístup k navigaci se nacházejí po stranách tohoto joysticku. Všechny operace lze provádět snadno a intuitivně.
Místa na zadních sedadlech je ve všech směrech dostatek, BMW X5 ovsem nabízí vice prostoru v oblasti kolen a nepůsobí na zadním sedadle tak stísněným dojmem (Lexus RX má více skloněný zadní sloupek a menší okna v zadních dveřích). Menší prostor v oblasti hlavy je v Lexusu možné kompenzovat nastavitelným sklonem zadního opěradla. Kromě toho má RX také podélně posuvná zadní sedadla. Zavazadlový prostor má objem 446 litru a je dobře přístupný, podběhy do něj zasahují jen minimálně. Nabízí sice menší variabilitu než BMW X5, ale jeho dílenské zpracování působí hodnotnějším dojmem.
Lexus u hybridního RX 450h láká na kombinovaný výkon 220 kW (299 k). Benzinový motor o objemu 3,5 litru dokáže poskytnout maximálně 182 kW, synchronní elektromotory mohou poslat na přední kola nejvíce 123 kW a na zadní 50 kW. Ve výsledku to znamená zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,9 s (nejvyšší rychlost je omezena na 200 km/h) při kombinované spotřebě jen 6,3 l/100 km.
Lexus RX 450h v Evropě: 0-100 km/h za 7,8 s, kombinovaná spotřeba 6,3 l/100 km |