Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Avia Ashok Leyland Motors loni prohloubila ztrátu na 250,7 mil.Kč

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)
Letňanský výrobce nákladních aut Avia Ashok Leyland Motors (AALM) měl loni podle nekonsolidovaných výsledků ztrátu 250,67 milionu korun při tržbách 668 milionů korun.

V roce 2006 firma vykázala prodělek 21,47 milionu korun a tržby 86 milionů korun. ČTK dnes informaci získala z výroční zprávy společnosti, která na podzim 2006 koupila od firmy Avia dlouhodobě ztrátovou divizi vyrábějící nákladní automobily. AALM patří do indické průmyslové skupiny Ashok Leyland.

"V minulém období se nepodařilo zcela naplnit cíle, které jsme si předsevzali, zejména pak prodej nedosáhl plánovaných 1400 vozů. Nicméně je nutné zdůraznit, že prodej vozů značky Avia stoupl z roku na rok o 46 procent a činil v minulém roce 711 prodaných vozů," stojí ve výroční zprávě AALM. Firma loni prodala 70 procent aut ve střední a východní Evropě a 30 procent v EU. Společnosti AALM se v loňském roce podařilo vrátit značku Avia na některé její tradiční trhy, jako je Slovensko, a zahájila také prodej nákladních automobilů například ve Španělsku či na Ukrajině, kam do té doby nevyvážela.

Výkonný ředitel AALM Marcus Pauels dnes novinářům řekl, že od letošního ledna do srpna firma na evropských trzích prodala 376 nákladních automobilů Avia, přičemž odbyt v zemích EU negativně ovlivnil "zásadní pokles" dodávek do Anglie. Nižší export do Anglie Pauels přičetl výpadku dodávek baterií u jednoho z tamních odběratelů, který přestavuje vozy Avia na elektroautomobily. AALM kvůli tomu snížila plán výroby, který letos původně počítal s 1500 nákladními vozy. Exportní aktivity firmy AALM podle něj komplikuje také silná koruna.

Naopak na tuzemském trhu prodej nákladních automobilů Avia za osm měsíců letošního roku vzrostl meziročně o 88 procent na 240 vozidel. Export na Slovensko se letos zvýšil o 65 procenta na 51 nákladních automobilů Avia. AALM se letos začala prosazovat také na nových trzích. Například na Ukrajinu od ledna do srpna prodala 31 nákladních automobilů, což je polovina z plánovaného množství. Do Rumunska expedovala 19 z 43 objednaných vozidel a připravuje vstup na ruský trh.

Podle generálního ředitele společnosti Ashok Leyland R. Sešasajího by Avia mohla v budoucnu uspět také například v jižní Africe a především na Blízkém východě, kde má indický koncern silné postavení. "Dobře se tam prodávají například autobusy. Do těchto zemí bychom v dohledné době rádi dostali také nákladní vozy a to je šance pro Avie. Mám na mysli Spojené arabské emiráty a Saudskou Arábii. Ještě tam sice nemáme žádné konkrétní zakázky, pomalu si ale budujeme prodejní místa," řekl České televizi Sešasají.

Předloňský nákup letňanské Avie byl podle Sešasajího pro indický koncern důležitý kvůli vstupu na náročné trhy EU. "Přes Prahu zkoušíme proniknout také do Ruska, Turecka či Iránu. Přesně tohle bylo naším hlavní cílem. Najít pro Avii nové trhy," podotkl.

Společnost AALM dnes navštívil indický ministr průmyslu a obchodu Kamal Nath, který je od středy v ČR na pracovní návštěvě. V letňanském podniku indický ministr slavnostně otevřel nový produktový showroom, který má automobilce pomoci rozvíjet její obchodní aktivity.

AALM je stoprocentním vlastníkem firmy Avia Trucks, která sídlí ve Velké Británii, kde zajišťuje obchodní aktivity. Konsolidovaná ztráta skupiny AALM loni činila 238,6 milionu korun.

Zatímco AALM loni zvýšila ztrátu, tak hospodaření akciové společnosti Avia v loňském roce poprvé od roku 1998 vykázalo čistý zisk 69,5 milionu korun. V roce 2006 měla Avia ztrátu 965 milionů korun. Vedení společnosti Avia uvedlo, že za loňský zisk firma vděčí odprodeji ztrátové výroby nákladních automobilů indické skupině Ashok Leyland a výnosům z prodeje lisovny. Avia nyní podniká především v oblasti nemovitostí a energetiky. Avia například pronajímá svůj areál v Letňanech a v jeho blízkosti připravuje stavbu více než 200 bytů.

Doplněno 12.9.2008, 10:00:

Letňanský výrobce nákladních aut Avia Ashok Leyland Motors (AALM) chce do dvou let zahájit výrobu těžkotonážních vozidel s nosností do 50 tun. Píšou to dnešní Hospodářské noviny (HN). Za současným poklesem prodeje vozidel Avia stojí podle ředitele letňanské automobilky Marcuse Pauelse útlum západoevropských ekonomik.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)