Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Jeep Wrangler
Jeep Wrangler
Jeep Wrangler
Jeep Wrangler
36 Fotogalerie

BAIC BJ40: Čínský Wrangler se jménem Toyoty

Aleš Dragoun
Na autosalonu v Pekingu představil domácí BAIC nový teréňák s označením BJ40. Do značné míry mu coby inspirace posloužil Jeep Wrangler.

BAIC není vyloženou kopií Wrangleru, ale je mu do značené míry podobný. Stačí se jen podívat na masku chladiče s pěti otvory, výrazné plastové lemy blatníků a na celkové proporce auta v retro stylu. Poměrně subtilní, ale robustní třídveřový off-road měří na délku jen 4,35 m a pochopitelně mu nechybí pohon všech kol, byť vypínatelný, nikoliv stálý. Na čínském trhu se prvních pět stovek kusů prodalo už v prosinci a lednu 2013 se speciální výbavou, ale veřejné představení produkční verze proběhlo až na nedávné výstavě. Pojme čtveřici cestujících, do zavazadelníku se vejde v základu 276 l, po sklopení zadních sedaček pak rovná tisícovka.

Odkazy na Wrangler najdeme také v interiéru, ale je o dost hranatější než současná generace JK. Výdechy ventilace má například i uprostřed palubní desky, pod ní je nainstalováno rádio a jinak vůz postrádá některé chromované prvky, například na odlišném tříramenném volantu. Před spolujezdcem nad jeho odkládací schránkou ční praktické madlo, Najdete jej i ve Wranglerech, ale už není tolik hranaté. Inspirace je zřejmá, pomyslný „kopírák“ však Číňané protentokrát nepoužili.

Pod přední kapotou se nenachází ani dieselový čtyřválec od VM Motori, ani benzinový šestiválec Pentastar. Jediný řadový zážehový motor G4CA dává z objemu 2438 cm3 pouhých 105 kW/4800 min-1. Má ale šestnáct ventilů a rozvod DOHC. Pětistupňová přímo řazená převodovka distribuuje 217 N.m v nejvyšších 4000 otáčkách, jak už bylo řečeno, na obě nápravy. Pohonná jednotka splňuje maximálně normu Euro 4, takže s tímhle autem se v Evropě rozhodně nesetkáme, i kdyby BAIC na starý kontinent podnikl nějakou expanzi. Podvozek s rozvorem 2,45 m tvoří vpředu dvojité lichoběžníky a vzadu víceprvková náprava, kola jsou od sebe vzdálena 1,53 m. Nádrž pojme osmdesát litrů drahocenné tekutiny, na každých 100 km spálí 1830 kg těžký teréňák z Říše středu 11,3 l.

BJ40 jde „svléknout“ stejně jako americký vzor. Pryč může jít střecha nad předními cestujícími i celý zadní díl, stejně jako sklopné čelní sklo a dokonce spodní část dveří, jak ukazují počítačové skici. Výbavové stupně jsou tři: ten špičkový včetně příplatků alespoň z valné většiny odpovídá evropským standardům. Kromě palubního počítače s kompletními informacemi včetně spotřeby a aktuální ujeté vzdálenosti je možné získat třeba denní diody, mlhovky, zadní LED světla, dvoustupňové čelní airbagy, ABS s elektronickou regulací brzdné síly, varování před kolizí, samočinnou klimatizaci, parkovací senzory, sedmipalcovou obrazovku coby výstup navigace, Bluetooth, vyhřívané kožené sedačky či elektrická okna a zrcátka. Největší litá kola mají průměr 20 palců, nejmenší jsou „šestnáctky“. Ceny začínají na 146.800 jüanech, což je v přepočtu lidových 465 tisíc korun. Nejdražší verze stojí 186.800 jüanů, tedy 592 tisíc Kč.

Pravda, součástí dnešního BAIC, respektive původní Beijing Automobile Works (BAW) byla i divize Beijing Jeep Corporation, která od roku 1984 vyráběla Jeepy v licenci. I označení BJ je tedy historické a pochopitelně znamená zkratku anglického názvu čínské metropole. Ale nic naplat, připomíná rovněž kódování Toyoty Land Cruiser. Vojenské teréňáky dle ruského vzoru přitom v Pekingu vznikaly již v roce 1961, takže se jedná o jednoho z nejstarších dosud fungujících čínských výrobců. Není to zkrátka žádná rychlokvaška založená před deseti lety.