Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bazar: Trabant 601 - Posměváčci utichají, trabi žije dál...

Martin Vaculík
Diskuze (23)
Majitelé trabantů bývali za socialismu posmívanou skupinou motoristů. Škodovky stodvacítky někdejších posměváčků však dnes hnijí v kopřivách, zatímco trabanty se sbírají a jejich ceny rostou.

Někdejší výsměch škodovkáře trabantistovi je opravdovou automobilovou křivdou. Model Škoda 120 byl autem absurdně hlučným, zoufale nespolehlivým, v sedmdesátých letech už zastaralým samotnou koncepcí, natož provedením. Naopak koncepce trabantu byla od začátku (první model

P50 vyjel už v roce 1955) zvolena perspektivní s předním pohonem, skvěle využitým prostorem a velmi dobrými jízdními vlastnostmi. Trabant 601 se

pak vyráběl v letech 1964–1991 a těsně překonal hranici tří milionů exemplářů. Extrémně dlouhý život modelu samozřejmě nesvědčí jen o jeho genialitě,

ale ukazuje, co si může hospodářství ke spotřebitelům dovolit, když je řízené centrálně a před konkurencí jej chrání železná opona. Nelze se divit, že po

jejím pádu už model nezachránila ani montáž čtyřdobého motoru.

Nemůže se pokazit

Dvoutaktní šestistovka pod kapotou měla výkon nejdříve 17, od roku 1969 pak 19 kW, tedy postaru 26 koní. Motor je to spolehlivý – i když zejména podle hesla, že co v autě není, nemůže se pokazit. Dvoutakt nemá výměnu směsi řízenou ventily, takže nemusíte seřizovat vůle ani se starat o řetěz či řemen jejich pohonu, při jehož selhání se jak známo setkají s písty. Vzduchem chlazený motor zase neumí vařit při selhání termostatu, mísit vodu s olejem při selhání těsnění pod hlavou ani se v zimě nechat roztrhat mrazem, když někdo nedolije „fridex“.

Pamětníci tak na trabant vzpomínají jako na první vozidlo, s nímž v dobách, kdy každý řidič musel být ještě napůl automechanik, mohly jezdit i dámy. Ještě dál v tom šla verze Hycomat, která již v roce 1965 přinesla elektrohydraulicky ovládanou automatickou spojku. Jediným, co mohlo na motoru za jízdy selhat, byl klínový řemen k ventilátoru ženoucímu chladicí vzduch kolem válců. Řidič uvnitř neměl žádný teploměr ani kontrolku, takže pokud přehřívání nepostřehl dle změny zvuku, mohl motor poškodit. Že se tak většinou nestalo, je zásluhou prozíravého konstruktéra, který válec s hlavou nakreslil odděleně (u dvoutaktů jde většinou o jeden díl) a mezi ně vložil hliníkové těsnění. To se většinou roztaví, takže motor ztratí tlaky a zastaví se dřív, než by se opravdu poškodil. Těsnění dodnes stojí 18 Kč.

Neskutečně levné díly

Nejslabším místem dvoutaktů obecně jsou pístní čepy, do jejichž ložisek se směs benzinu s olejem dostává nejobtížněji. U trabantů proto byla v roce

1974 původní kluzná ložiska nahrazena valivými. Od té doby stačilo do benzinu přidávat méně oleje. Mazací poměr klesl z 1:33 na 1:50.

Dle pana Vítězslava Kytky, majitele slavného Trabantservisu z Řežnovic u Brna, byly všechny starší motory už při generálních opravách předělány a dnes se s nimi vlastně nesetkáte. Pan Kytka nás překvapuje neskutečně nízkými cenami dílů. Třeba takzvaná vlaštovka, tedy nosný díl spojující podlahovou plošinu s pomocným rámem motoru, jehož zeslabení korozí a následné prasknutí je nejznámější fatální závadou trabanta, u něj stojí 1380 Kč. Pohled do tabulky náhradních dílů a Kytkovo ujištění, že občasný problém s dostupností je pouze u zadních závěsných ramen (která také reznou), tak překvapivě znamenají, že trabant i za kapitalismu nabízí stále zejména to co před lety. Tedy levný provoz a nenáročný servis uskutečnitelný většinou svépomocí. Jeho údržba je násobně levnější proti všemu ostatnímu, co též již dostává veteránský nádech. Jde o ideální stroj pro mladého nadšence a začínajícího sběratele, který na něm vypěstuje nejen svůj řidičský, ale i celkově technický cit.

Martin Vaculík
Diskuze (23)
Avatar - Bazalt
31. 1. 2013 10:18
Re: Nezničitelné auto
:yes:
Avatar - Bazalt
31. 1. 2013 10:16
Trabík
Jedním jsem jezdil po dědovi (v roce 1997 mel najeto necelých 40t :-) ). Super vozítko, motokára s kabinou. Dvoutakt moc neřešil točivé momenty a "odspodu". Opravdové auto s poetikou. Před startováním nutno otevřít přívod benzínu a pak pracovat se sytičem. Při tankování zdvihnout kapotu, změřit kolik je v nádrži, propočítat kolik oleje a pak teprve začít tankovat. Jedou mi zbylo po š 120LS v kanistru trochu benzínu super tak jsem mu to dal, jel jako drak. Zlaté řazení pod volantem. Fantastický kufr-kam se na to hrabou dnešní miniauta. otočil se na pětníku a parkování byla slast.
Rozhodně jsem ho měl raději než všechny tři š 105/120 které jsem vlastnil.
Bohužel se mu rozbila elektrika a nedokázal jsem to opravit, v servisu za to chtěli nereálné částky.
Prodali jsme ho sousedovi na chalupě a dodnes občas ho potkávám. A mám chuť ho koupit zpět :-)
Dneska jsou auta jen balík drátů a chipů...

17. 1. 2013 18:20
trabant 601
Češi vyjeli s trabantem do Afriky [odkaz]
Trabanti, pincek a maluch jedou do světa, míří do Jižní Ameriky [odkaz]
Avatar - KubikCv
17. 1. 2013 12:28
Chybka pana redaktora :)
To že prasknul klínový řemen nepozná jen blb,protože "kontrolka" tam je.Klínový řemen zároveň pohání dynamo/alternátor u 12V verzí a jakmile praskne,rozsvítí se kontrolka dobíjení,takže řidič ví,že se něco stalo
Avatar - jozephko
17. 1. 2013 12:19
U nás má jeden automechanik asi 5 trabantov
Z toho jeden na streche servisu. Ale má aj skutočnú raritu - "plážový trabant s plátenou strechou a dverami. Pravidelne jazdí na zrazy trabantov. A v kancelárii má desiatky modelov trabantov. Najväčšiu radosť má, keď mu niekto donesie ďalší, nový model Trabanta.