Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bazar: Volkswagen Transporter 1.9 TDI - Plný plyn

Ladislav Černý Ladislav Černý 27. 2. 2013 • 05:43
9
15
Zobrazit náhledy (9)
Volkswagen Transporter Téměř všechen náklad směřoval skrze posuvné boční dveře Poničený nákladový prostor lze snadno tolerovat Základní motorizace mnoho obdivu nesklidila, ale výdrž se často cení více než aktuální síla
Ze současného pohledu je 63 kW pro vozidlo s užitečnou hmotností kolem jedné tuny málo. Přesto tato verze nepatří mimo silnice.

Poslední generace Transporteru na rozdíl od zkoušeného sice nabízí ještě méně výkonnou motorizaci 2.0 TDI/62 kW, ale u užitkových vozidel má prioritu točivý moment. Ten v případě testovaného vozidla měl být u nového čtyřválce 1.9 TDI 200 N.m, zatímco současný agregát 2.0 TDI/62 kW produkuje 220 N.m.

My jsme se však smířili s devatenáctistovkou, která má u použitého vozu velký význam. Pověst nezničitelnosti motoru při slušném zacházení je u ojetiny mnohem důležitější než veškerá výbava a naleštěný interiér.

Držák

Pátá generace Transporteru přišla v roce 2003, ze kterého pocházelo zkoušené vozidlo. Kromě mnoha továrních zkoušek tehdy nikdo pořádně neprověřil, co čtyřválec se vstřikováním čerpadlo-tryska ve velké dodávce vydrží. Výrobce sice při zátěžových zkouškách simuluje dlouhodobější proběh, ale vzhledem k výdrži řady Transporter nebývá problém potkat velmi zachovalé desetileté vozidlo. Tím také mělo být s chybějícím rokem to, které jsme dostali do rukou.

Nepřekvapil

Slabý zátah a 1,8 tuny kamarády rozhodně nebyly. Nečekali jsme žádné zázraky, ale takový lenochod nás ve srovnání s dynamikou současných lehkých užitkových vozidel překvapil. Při otáčkách pod 1500/min motor netáhl a nakvašeně drnčel, při 1900 se rázně vzchopil, ale jeho maximum bylo pro nás minimem, co bychom v současném provozu byli ochotni tolerovat. Vzpomínka na snadný start po krátkém žhavení, olej bez náznaku vody a čisté výfukové plyny bez přítomnosti spáleného oleje však nám náladu pozvedly.

Během jízd jsme nezaznamenali náznak závady motoru a výsledná spotřeba významně pod osm na sto kilometrů nás rozhodně velmi těšila. Proč ne, když poslední generace Transporteru s motorem 2.0 TDI/62 kW má předepsanou podobnou žízeň. Devítiletý vůz však nebyl zatížen filtrem pevných částic, což je pro zájemce o ojetinu a jeho peněženku velmi zásadní informace. Přesto nelze základní devatenáctistovce upřít velký kus hrdinství, že vydržela přes sto tisíc kilometrů pracovat v tak velkém vozidle bez infarktu. Pravděpodobně jezdila na výměnu oleje a filtrů včas. To se brzy po skončení záruční doby dobře pozná.

Výměna sedadla

Přístrojová deska a její součásti byly natolik zachovalé, že vzbuzovaly obdiv. Volkswagen i na tomto modelu ukázal, že klade důraz na výdrž a udržení ceny u svých modelů v průběhu let. Pouze sedadlo řidiče s jiným potahem než dvoulavice vpravo dávalo najevo, že potahová látka již byla natolik prošoupaná či potrhaná, že se majiteli už nechtělo v tak opotřebované sedačce jezdit. Tím, však významně znatelné používání prostoru

pro posádku končilo.

Koroze? Jen náznaky

Dvanáctileté ručení proti prorezavění karoserie u řady Transporter by výrobce mohl bez dalších ztrát na opravách prodloužit cca o dva až tři roky. Téměř desetileté vozidlo bez náznaku větší opravy karoserie prozradilo sklon k rezavění pouze ve spojích plechových dílů. Škoda že transporter neměl jako některé osobní vozy celoplastové kryty podběhů kol a tudíž nebyl vůči korozi imunní. Odletující kamínky od kol narušily na několika místech lakování podběhů tak, že už zde kvetly klasické korozní prskavky. K prorezavění, jak jej známe u jiných vozidel, však měl Volkswagen ještě přibližně čtyři až pět let k dobru.

Podvozek bez potíží

Nejslabší motorizace a předpokládaná nízká hmotnost nákladu měly významný podíl na tom, že vozidlo nedostávalo příliš zabrat. Proto také řízení vykazovalo přesnost skoro jako u nového automobilu a byla radost se s ním pohybovat v členitém městském provozu. Ve stejně velmi dobrém stavu se nacházela ramena a svislé čepy. Po dlouhé době jsme měli radost z jízdních vlastností vozu, který překročil hranici 100 000 km.

Ani brzdová soustava nevykazovala slabinu a rovněž řazení bylo v naprosté pohodě. Tedy pouze na jednu drobnost – z hlavice páky upadla krytka se schématem.

Něco vozil

Nejviditelnější stopy prozrazující používání vozidla se nacházely v nákladovém prostoru. Papírové krytí ložného místa bylo na mnoha místech proražené, ale to nijak neomezovalo funkční schopnosti. Největší zásek jsme našli proti bočním posuvným dveřím, což mohlo souviset s velmi nešetrnou nakládkou. Kdo by však u koupě tak staré ojetiny řešil krásu ložného prostoru, když se mu nabízí motor, podvozek a karoserie v tak solidním stavu?

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 1.9 TDI
Typ přeplň. vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/8
Objem válců (cm3) 1896
Chlazení kapalinou
Největší výkon (kW/ot. za min) 63/3500
Točivý moment (N.m/ot. za min) 200/2000
Pohon předních kol
Spotřeba paliva (l/100 km) 7,5
Nejvyšší rychlost (km/h) 146
Rozvor (mm) 3000
D/š/v vozidla (mm) 4890/1904/1959
Objem nákladového prostoru (m3) 5,8
Provozní hmotnost (kg) 1735
Celková hmotnost (kg) 2600
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2000
Objem nádrže paliva (l) 80
Cena (Kč) 190 000

Související články

Témata
Avatar - marek.g
28. 2. 2013 07:49
Re: ????
>:-[]
Avatar - twistedTSD
27. 2. 2013 23:03
Re: ????
No tak jezdil s Transporterem jen pro rohlíky a do kostela, co je na tom divného? >:-[]
27. 2. 2013 19:05
Re: 100000km???
Pomylit sa moze kazdy, tak to redaktorovi prepacime! Staci len doplnit clanok, ze mu z toho cisla vypadla jedna nula...
27. 2. 2013 15:50
Re: někam odešly součástky
A víš co je největší umění výrobce aut? Udělat ho blbuvzdorný. Zatím jsem měl všechny auta z druhé až třetí ruky a nikdy jsem neměl problémy a turbo turbovalo i po 500tkm, v jiném autě zas common raill fungoval navzdory nájezdu 60tkm ročně bez zaváhání až do totálky ve 220tkm. Spojku jsem na žádném autě nikdy neměnil i když si auta nechávám v průměru na 100tkm, ale měl jsem i 250tkm na jednom autě. A to ty auta dostávaj za uši až to není hezký ;-\ , krátký trasy v létě v zimě, MPVčka stále naložený k horní hranici užitečné hmotnosti, často vozík, a navíc se na autech střídáme s manželkou. Že bych bral jinou naftu/benzín než ostatní? Že bych jezdil jak "klobouk"? Jestli to jen náhodou nebyly spíš kvalitnější auta ;-)
Avatar - m.z.
27. 2. 2013 15:25
někam odešly součástky
Honza: a víš proč odešly vstřiky, turbo, spojka? Lopaty za volantem a špatná nafta.
Články odjinud