Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Berliet: Značka, která vyráběla největší náklaďák Evropy

Stroj T100 byl určen k výstavbě těžních věží na Sahaře. Na největší poušť světa se různé modely Berliet vydaly i v rámci řady expedic.
Berliet T100 vážil 50 tun a uvezl rovněž padesát, odtud jeho název. Rozměry činily 15 x 5 x 4,45 metru; jen pneumatiky měly průměr 220 cm. K pohonu sloužil dvanáctiválec Cummins o výkonu 447 nebo 515 kW (700 koní). Čtyřstupňová hydraulická převodovka nesla značku Clark.
Brzdy Messier měly na na každém kole čtyři kotouče, což bylo řešení v té době používané pouze v leteckém průmyslu nebo u závodních aut.
Berliet 40 HP z roku 1906 používal motor o objemu 6,3 litru, před válkou se značka ale dopracovala až na 9,5 l. Na svou dobu byla nezvyklá dvě zpětná zrcátka, řidič se s kabinou domlouval přes ohebnou trubku.
20 Fotogalerie
Diskuze (0)

Jméno Berliet je možné spojit nejen s výrobou zřejmě největšího nákladního vozu Evropy všech dob, ale také také se samotnými kořeny koncernu Renault.

Před 155 lety se do rodiny skromných výrobců klobouků v La Croix Rousse (dnešní čtvrť v Lyonu) narodil Marius Berliet. První zkušenosti sice získával v otcově dílně, ale táhlo ho to spíše ke strojům – po večerech navštěvoval kursy mechaniky a angličtiny. Když mu bylo 24, přidal k aktivitám otcova podniku třeba produkci umělé kůže a její ražbu. Pak ovšem přišly první úspěchy na poli automobilů – v roce 1894 navrhl a postavil svůj první jednoválcový motor a o rok později se dopracoval dokonce k celému naftovému automobilu! Možná by mu už tehdy dopřál velkorysé rozměry, ale šířku mu prý určila branka do zahrady!

Video placeholder
Martin Vaculík, upoutávka na Premium • Zdroj: Auto.cz

Je zajímavé, jak se Berlietovy začátky doplňují se startem Louise Renaulta. Ten pocházel také z rodiny textiláků (i když bohatší) a jeho prvním slavným počinem byla v jednadvaceti letech čtyřstupňová převodovka. Oba muži se tak postupně dopracovávali ke kariérám, jež daly vzniknout značkám, které se nakonec v roce 1978 spojily.

Berliet si první objednávku na automobily zapsal v roce 1897, pocházela od lyonského výrobce hedvábí jménem Porte. Ten začínajícího podnikatele pobídl zálohou 10.000 franků, ovšem ten ještě ani neměl halu, natož podporu svého otce, který jeho směřování sledoval s velkou nelibostí.

Tento článek je součástí balíčku AUTO+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!

Začít diskuzi