Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Biopaliva: Země EU se nedohodly na míře jejich omezení

Biopaliva: Země EU se nedohodly na míře jejich omezení

Biopaliva: Země EU se nedohodly na míře jejich omezení Zdroj: acz

redakce AUTO.CZ
Diskuze (3)
Členské země Evropské unie nenašly shodu v míře omezení výroby tradičních biopaliv, které by mělo podpořit přechod k používání jejich nové generace.

Některým zemím se zdál kompromisní návrh litevského předsednictví málo, jiným naopak moc ambiciózní. Zatím se tedy nic nemění. Nicméně je v tom výrazně aktivní Evropský parlament a nepochybně bude další tlak na to, aby došlo ke změně směrnice.

Podle evropských pravidel z roku 2008 má v roce 2020 z obnovitelných zdrojů pocházet deset procent energie v dopravě. Před pěti lety se předpokládalo, že těchto deset procent budou tvořit z největší části právě biopaliva, tehdy ještě bez rozlišení.

Tradiční biopaliva jsou vyráběna z potravinářských plodin, jejich nová generace z alternativních zdrojů jako jsou mořské řasy či odpadky. Nyní se v EU vyjednává o přechodu z tradičních biopaliv k nové generaci především kvůli snaze omezit skleníkové plyny, které vznikají z rostoucího užívání zemědělské půdy k výrobě biopaliv.

Europoslanci schválili návrh, podle něhož mají v roce 2020 pokročilá biopaliva představovat nejméně 2,5 procenta spotřeby. Klasická paliva by ve stejném roce měla tvořit šest procent energie spotřebované v osobních a nákladních automobilech.

Kompromisní návrh k roku 2020 plánoval sedm procent biopaliv vyrobených z plodin využitelných pro potravinářské účely. Litevské předsednictví navrhovalo také větší podporu využití elektrické energie v dopravě, jak při využívání elektromobilů, tak v železniční dopravě.

Čeští zástupci byli připraveni podpořit kompromis navržený litevským předsednictvím, který snižoval původní návrh Evropské komise i požadavky europarlamentu. Hlavně proto, že je to rozumný způsob jak přežít a zajistit co nejmenší dopady do cen. Většina zemí však byla proti kvůli „nízkým ambicím“ litevského návrhu směrem k biopalivům druhé generace. Jiné státy to nepodpořily naopak z důvodů vysokých ambicí a obav z dopadů do cen pohonných hmot.

Technologie výroby biopaliv druhé generace je v Evropě rozšířena jenom minimálně a v Česku zatím není dostupná vůbec. V důsledku nedohody unijních zemí hrozí oživení návrhů Evropského parlamentu, které by měly ještě vyšší dopady na ceny.

Vstoupit do diskuze (3)