Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW
BMW
BMW
3 Fotogalerie

BMW 123d (150 kW): malá dieselová střela

Nejmenší BMW dostane nový čtyřválcový dieselový motor se dvěma turbodmychadly.

Nový dvoulitrový naftový čtyřválec od BMW se ve své nejsilnější verzi pyšní výkonem 150 kW (204 koní) při 4400 ot./min. a nejvyšším točivým momentem 400 Nm při 2000 otáčkách za minutu. Je to první sériově vyráběný celohliníkový dieselový agregát s litrovým výkonem vyšším než 100 koní. Zároveň se bude jednat o první velkosériově vyráběné auto s výkonem nad 200 koňských sil a emisemi CO2 nižšími než plánovaných limitních 140 g/km (emise CO2 činí 138g/km).

Pro dosažení obzvláště rychlé odezvy a získání vysokého výkonu bylo poprvé ve čtyřválcovém motoru BMW zavedeno dvoustupňové přeplňování. Tuto techniku zavedlo BMW nejdříve v šestiválcovém motoru v BMW 535d a nyní je již k dispozici v několika dalších modelech. Konstrukční skupina zajišťující přeplňování se skládá ze dvou turbodmychadel menšího a většího. Menší turbodmychadlo je v činnosti díky malé hmotnosti a minimálnímu momentu setrvačnosti již v otáčkách mírně přesahujících volnoběh. Ve vyšších otáčkách začíná účinkovat také větší turbodmychadlo. Poměrně náročný systém je elektronicky řízen, proud spalin a plnící tlak je rozdělován regulačními klapkami, bypassem a obtokovými ventily.

Nový agregát byl postaven tak, aby efektivita spalování byla co největší a vnitřní ztráty např. ze tření komponent o sebe byly naopak co možná nejmenší. To vede k vyššímu výkonu a menší spotřebě pohonných hmot. Další úspory pak jsou dosahovány zavedením funkcí Start-Stop, Brake Energy Regeneration a elektrickým posilovačem řízení.

BMW 123d by se mělo spokojit pouze s 5,2 l/100 km (měřeno podle metodik Evropské unie). Ke koupi budou tyto vozy připraveny příští rok v rámci modelové řady pro rok 2008 a to ve třídveřové i pětidveřové variantě.