Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 130i - Rozcestí mezi nebem a peklem

Ladislav Čermák
Podobně jako v šesti komorách legendárního koltu, i v šesti válcích hořčíkového třílitru vybuchují pekelné ohně, které pohánějí horký kov a udělují událostem rychlý spád. Dvěstěšedesátpět koní v autě o velikosti a hmotnosti Golfa, k tomu zadní pohon a...

Podobně jako v šesti komorách legendárního koltu, i v šesti válcích hořčíkového třílitru vybuchují pekelné ohně, které pohánějí horký kov a udělují událostem rychlý spád. Dvěstěšedesátpět koní v autě o velikosti a hmotnosti Golfa, k tomu zadní pohon a špičkový podvozek. Zrychlení na stovku za šest vteřin a ručička rychloměru, snadno dosahující posledního dílku stupnice. Je to divoký sen, nebo žhavá skutečnost? BMW 130i vyráží bořit předsudky...

130i

Známá číslice už neznačí jen vlajkovou loď mladoboleslavských AZNP z osmdesátých let minulého století, je to také nová zkratka s ambicemi ovládnout třídu vysokovýkonných víceválcových kompaktů. A nepokrytě jde po krku – bok po boku s novým Focusem ST – doyenovi této kategorie, Golfu R32. Zájemce o extrémně rychlý 4,2 m dlouhý hatchback má tedy unikátní možnost volby ze tří různých koncepcí – čtyřkolky V6 v podání VW, předního pohonu s přeplňovaným pětiválcem od Fordu, či klasiku - podélně uložený řadový šestiválec se zadním náhonem. Je řešení od BMW tím pravým?

Vybírali jsme

Jedničku jsme testovali již třikrát – premiéru jsme si odbyli se základní zážehovou šestnáctistovkou 116i, druhé a důkladnější prověření se týkalo pro změnu vznětového vrcholu – 120d. Ke všem motorům lze objednat také šestistupňovou samočinnou převodovku. V nabídce figurují ještě další tři dvoulitry – 118i, 120i (test zde) a 118d. V blízké budoucnosti se lze těšit na špičkový přeplňovaný model 135i, který nahradí původně uvažovanou novou M1, stále ve hře je také případného nasazení menšího, dvaapůllitrového „hořčíku“, jenž by vyplnil propast mezi 120i a 130i a podle mnohých zasvěcených fandů se stal optimální volbou. Využili jsme také možnost premiérově vyzkoušet sportovní M-paket, který nově obohatil nabídku doplňků pro Jedničku.

Nový motor

pod kapotou nejmenšího BMW vyrazil dech všem srdcařům – nejsilnější zážehový šestiválec z momentální firemní produkce by v kompaktním hatchbacku čekal jen bezvýhradný optimista. Stalo se a hořčíkový třílitr dokonce dostal do vínku 5 kW a 15 Nm navíc proti větším limuzínám a také trochu ostřejší charakter.

M-paket

zušlechtil už tak vybrané způsoby malé Jedničky, dodává jí sportovní šmrnc a podobně jako u větších řad přidává solidní porci výbavy. Kromě elegantních 17“ kol a sníženého podvozku tak nechybí zdramatizované nárazníky a prahové nástavce, sportovní sedačky a volant, černé čalounění stropu a mlhovky (u 130i standardně). To vše se obléklo do chic modré metalízy a jednička se stává pikantním zbožím, které bere tuningovým firmám obživu; na agresivním exteriéru totiž už prakticky není co zlepšovat a rozdíl proti standardní Jedničce s vyšší světlostí, menšími koly a obyčejnějšími spoilery je přímo dramatický.

Jednička

se za rok a půl výroby nezměnila, stále hájí pozici nejextravagantnějšího pětidveřového hatchbacku nižší střední třídy. Opět jsme se setkali s již známými neduhy - skrovný příděl centimetrů na zadních sedadlech, špatný výhled a beztak tvrdé pérování, které se instalací snížených sportovních pružin změnilo bezmála na natřásací stolici. Na druhou stranu již dříve vynikající jízdní vlastnosti dosáhly na adjektivum excelentní a k tuhé karoserii a dospělé technice přibyl fantastický motor. Stejně jako minule se nám vůbec nechtělo vstávat z povedených sportovních křesel a „M“ sportovní volant s pořádně tlustým věncem vyplnil velkou mužskou dlaň dokonale.

Startujeme

bmw hothatch nizsistredni testy bmw hothatch nizsistredni testy a precizní baryton z výfuku v nás vyvolává samé ušlechtilé myšlenky. Po rychlém zahřátí chladící kapaliny, které není nijak indikováno, zkusíme plynový pedál. Otáčkoměr doslova vystřelí vzhůru a příval akustické krásy se blíží nirváně; jestliže si nás zvuk větší 330i podmanil, tak Jednička nás ohromila.

V přívalu kilowattů

Neustálý přebytek výkonu dodává jistotu pro všechny předjížděcí a zrychlovací manévry a srovnání tempa s rychle jedoucí kolonou je otázka vteřin. Pocit rychlosti se v malém kokpitu ještě násobí, takže svižná jízda ždíme z nadledvinek další a další dávky adrenalinu. Využívat lze téměř kompletní rozsah pracovních otáček; agregát neprotestuje ani na šestku v tisíci otáček, takže městem lze plout na nejvyšší stupeň 45 km/h a pro zrychlení pak bez podřazování prostě šlápnout na plyn. Po dosažení 1300 otáček se šestiválec probudí k životu a začne ze sebe vydávat to nejlepší, v čemž pokračuje až k červenému poli, tedy pokud zrovna není zařazená šestka.

Daleko zábavnější jsou ovšem výlety pod červené pole; otáčky se dají snadno naposlouchat, takže přeřazování těsně před zásahem omezovače se zavrtává do hlavy nádherným tenorem a tělo odolává podobnému přetížení, jaké předtím zažilo v první šestiválcové M3. Radost přináší jak nepopsatelný akustický projev, tak nepolevující zátah a skvělá pružnost. Pocit zcela dospělého vozu je i přes nevelké vnější rozměry takřka absolutní.

bmw hothatch nizsistredni testy bmw hothatch nizsistredni testy Převodovka spolupracuje bezchybně; má kratší řadící páku než v Trojce, takže rychlostní stupně zapadají na své místo dříve a přesněji; ovšem také větší silou. Při klidném rozjezdu je klidně možné přeskakovat tři rychlosti, nebo naopak vystřídat všech šest a kochat se kolísáním chytlavé melodie z výfuku. Měnit rychlosti lze plynule i prudce; dostatečná synchronizace umí obojí

Jízda

se díky M-paketu s většími koly a sníženým tužším podvozkem změnila v intenzivní sportovní zážitek každým metrem. Pocit kontaktu s vozovkou dále zesílil a řidičovo tělo přesně ví o každé nerovnosti silnice. Ačkoliv utrpěl komfort posádky, tyto úpravy se zdají být vzhledem k potenciálu motoru nutností a výsledkem je pocit totální kontroly nad obrovskou sílou.

Město je hřištěm pro kompaktní rozměry a agilní motor. Z každé křižovatky se dá vyjet v čele kolony, hbitě měnit pruhy na obchvatech a úsporně předjíždět lze pouhým trháním zápěstí a ťukáním do inteligentní páčky ukazatelů směru. Lze však jet i zcela klidně a pohodově s ručkou otáčkoměru trvale pod dvojkou a pracovat s precizní spojkou. Nebezpečnou pastí pro přemotorovaná zadní kola jsou ovšem tramvajové koleje; zvláště v zimních podmínkách stačí neopatrně přidat plyn a v tom lepším případě se pouze rozbliká na dlouhé vteřiny kontrolka stabilizačního systému. Z nevelké nádrže ubývá při občasném využití plného výkonu průměrně 13 l/100 km, snížit ji o litr a půl by jistě nebyl problém.

Okresky jsou jasnou výzvou; kde neplatí řeči, ale skutky. Přehoupnout krátkou záď do ostré vracečky a pak šlápnout na plyn a s rychlým kontra dokroužit oblouk nádherným přetáčivým smykem, to umí „stotřicítka“ jako žádné jiné auto. Ovšem radost je srůst i s vynikajícími sedačkami uprostřed auta a znamenitým volantem a do každé zatáčky volit „profesorskou“ stopu. Počítat je třeba s trochu cholerickými reakcemi zádě na změny poloměru oblouků, stoprocentní spoleh je zato na nepříliš jedovaté, avšak dostatečně dimenzované, pečlivě dávkovatelné a neúnavné brzdy, na které je možné bez rizika panicky šlápnout i v zatáčce či na dvou různě přilnavých površích. Apetit motoru kolísá od výborných osmi litrů při klidné jízdě až po 15 při permanentních atacích na hranice možností auta i řidiče. Průměr při delší zkušební cestě se ustálil na 9,5 l/100 km.

Dálnice zvládá mnichovský multitalent s dostatkem grácie, avšak ve vysokých rychlostech začnou být znát chybějící centimetry a směrová stabilita je to, čím zaplatila Jednička za své kompaktní rozměry. Ovladatelnost zůstává nadprůměrná, ovšem řidič cítí záchvěvy zádě, které z větší Trojky nezná a díky nimž má neustále napnutou pozornost. S Trojkou se tak dá létat po dálničním asfaltu klidněji a proto komfortněji.

Jinak je ovšem vše v nejlepším pořádku, potentní motor pasuje mnichovský hot-hatch na krále levého pruhu, řidič ani na zlomek vteřiny neztrácí bezvýhradnou vládu nad vozem a relativně nízký aerodynamický hluk podkresluje příjemné pocity všech na palubě. S dlouhými převody nemá výkonný agregát nejmenší problém a při stotřicítce točí ekonomických 3100 otáček za minutu. Při podřazení na pětku hodnota povyskočí na 3700, na čtyřku pak na stále přijatelných 4600. Při stošedesáti ručka povyleze na 3800/4500/5600 ot./min. a síly je stále na rozdávání.

Pozitivní překvapení čeká na závěr u benzinového čerpadla – svižná dálniční jízda rychlostmi kousek nad českým dálničním limitem s občasnou prudší akcelerací stojí cca 11 l/100 km, při dodržování dopravních předpisů se dá stlačit až k devíti.

Exkluzivita v malém balení za dospělé peníze

130i, ačkoliv dostala pětidveřový kabát nižší střední třídy a nomenklaturně se tedy dostala mezi golfy, mazdy 3, almery, cerata a focusy, se značně vzdaluje konfekční produkci a to nejen špičkovou technikou a vrcholnými jízdními výkony, ale také cenou, již v základu dvojnásobnou, než je mezi kompakty zvykem. Jednička se špičkovým šestiválcem stojí v každém případě přes milion s tím, že ve výbavě zejí povážlivé mezery, jejichž zaplnění vyjde téměř určitě na další šestimístnou sumu, která nejspíš nebude začínat jedničkou. Náš exemplář nabobtnal téměř o 400 tisíc a přitom nechal cca půlku položek příplatkové výbavy nezaškrtnutou. M-paket lze považovat k výkonnému motoru za nezbytný doplněk, totéž platí o xenonových světlometech. Sedmdesát tisíc, které je nutné vydat za navigační systém, také poněkud kazí chuť tohoto výborně fungujícího a dnes již prakticky nezbytného doplňku pro ty, kdo často cestují po přelidněné Evropě.

bmw hothatch nizsistredni testy bmw hothatch nizsistredni testy Za stejné peníze lze sice koupit i skvěle vybavenou a motorizovanou limuzínu vyšší střední třídy, a to i v rámci vlastní značky, ovšem tolik radosti z jízdy a univerzality jinde nedostanete. Jednička se sice svými základními verzemi přiblížila masám a v ekonomicky silnějších zemích dobře slouží jako druhý či třetí rodinný vůz, ovšem pro vrcholný šestiválec to v žádném případě neplatí.

Exkluzivní je i spotřeba, která sice během testu dosáhla dlouhodobého průměru 11,5 l/100 km (330i při podobném stylu používání vykazuje o půl litru méně), ovšem v této hodnotě se skrývá časté ježdění po městě a občasné využití plného potenciálu; v tomto světle se jedná v znamenitou hodnotu, kterou jistě lze při ekonomičtějším zacházení s plynovým pedálem snadno stlačit pod deset litrů. Ovšem kdo by jezdil s takovým autem ekonomicky?

130i versus 330i

Díky ochotě soukromého majitele jsme provedli subjektivní porovnání obou nositelů špičkového šestiválce. Papírově má navrch menší Bavor; kromě zmíněného vyššího výkonu poskytuje také o dvě desetiny svižnější zrychlení na 100 km/h a lepší pružnou akceleraci. Jisté zjednodušení doznalo ovládaní některých palubních systémů, zejména tempomatu.

V praxi jsme pocítili rozdíl v projevu obou třílitrů; decibely, linoucí se z dvojité roury pod nápisem 130i jsou intenzivnější a ostřeji podané zejména ve středních frekvencích. Díky odlišnému naladění elektroniky se také Jednička o kousek ochotněji vytáčí. Zajímavým detailem je také zcela odlišný zvuk při zaklapování ocelové kapoty proti hliníkové u Trojky.

bmw hothatch nizsistredni testy bmw hothatch nizsistredni testy Při jízdě je velmi znát delší zadní převis u limuzíny – průjezdy rychlými zatáčkami jsou mnohem suverénnější a odpadá neklidné chování zádě, které občas při extrémním manévru vyleká pilota malého hatchbacku. Trojka má jasně navrch ve směrové stabilitě a poskytuje více subjektivního bezpečí, Jednička se zase mnohem ochotněji vrhá do ostrých protioblouků a hravého rohování.

Závěr

s přemotorovaným malým hatchbackem se dá najít nebe; ovšem také peklo, pokud nezkušené ruce přecení svoje schopnosti. Kočírovat téměř dvě stě kilowattů na obvodu zadních kol v autě o velikosti a hmotnosti golfa není nic pro začátečníky; vynikající podvozek sice dělá maximum, ovšem hranice adheze je nepříjemně na dosah, zvláště pokud nevládne, stejně jako v době testu, ideální počasí.

Majetným individualistům ovšem „malý-velký“ Bavor přinese za výjimečné peníze výjimečné zážitky, díky modrobílé vrtuli na kapotě a předpokládanému nikoliv masovému rozšíření i dostatek prestiže a s několika akceptovatelnými ústupky zcela nahradí velkou sportovní limuzínu. A především, ani na vteřinu nepřipustí k sobě ani své posádce nudu!

První cena vozu 622.400,-Kč (116i, 85 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.006.900,-Kč (130i, 195 kW)
Základní cena testovaného vozu 1.006.900,-Kč (130i, 195 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.372.619,-Kč (130i, 195 kW)

Plusy

  • výjimečný charakter
  • efektní dotažený design
  • exaktní jízdní vlastnosti
  • pružný, úsporný a kultivovaný motor
  • špičkové jízdní výkony
  • znamenité sportovní sedačky a volant

Mínusy

  • omezený komfort pérování
  • pozice volantu pro menší řidiče
  • stísněný prostor vzadu
  • výhled vzad a šikmo vzad
  • ceny příplatkové výbavy
Ladislav Čermák
BMW 130i
Cena základní sestavy 1 006 900 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy, ABS, DSC, ASC+T, DTC, CBC, DBC, klimatizace, sportovní kožený volant, 17“ litá kola, kožený potah madla ruční brzdy a hlavice řadící páky, Shadow-line, dálkové ovládání centrálního zamykání, elektrické ovládání oken vpředu a vzadu, imobilizér, posilovač řízení, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, zadní opěradlo dělené a sklopné, palubní počítač Kč
Cena testované sestavy 1 372 619 Kč
Výbava testované sestavy M-paket (díly exteriéru v barvě karoserie, dekorační panely Satin chrome, polstrování stropu Anthracite, sportovní sedačky vpředu, mlhovky) (+66.783,-), paket vnějších zpětných zrcátek (+7.315,-), velurové koberečky (+3.180,-), automatické zacloňování vnitřního zpětného zrcátka (+5.088,-), elektrické nastavení sedadla řidiče s pamětí (+39.752,-), odkládací paket (+5.406,-), vyhřívání předních sedaček (+10.176,-), ostřikovače světlometů (+8.269,-), PDC zadní (+12.721,-), dešťový senzor (+3.816,-), xenonové světlomety (+16.855,-), automatická dvouzónová klimatizace (+17.491,-), tempomat (7.951,-), světelný paket (+6.360,-), 18“ kola Double Spoke 208 (+19.081,-), metalický lak (+19.717,-), navigační systém Professional (+69.964,-), Hi-Fi systém (+16.537,-), loketní opěrka (+4.770,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2996
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 195 / 6600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 315 / 2750 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13.7 / 6.6 / 9.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 330 / 1150
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1450 / 500
Rozměr pneu: 205/50 R17
BMW 130i
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4227
b) šířka (mm): 1751
c) výška (mm): 1415
d) rozvor (mm): 2660
e) rozchod vpředu (mm): 1484
f) rozchod vzadu (mm): 1497
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1170
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 500 / 740
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: ano