BMW 5 (1995-2003) – Ano, pětku ano
Ceny po deseti letech od uvedení na trh klesly i na méně než pětinu původní částky a tak mít střední BMW neznamená vysokou počáteční investici. Provozování takového vozu však obvykle bývá dražší.
Nástup BMW řady 5 s označením E39 znamenal malou revoluci ve vyšší střední třídě. Reakce na moderní, technikou napěchovaný Mercedes-Benz řady E, byla v roce 1995 působivá. BMW přišlo na trh s vozem vybaveným vyspělým hliníkovým podvozkem, podobným tomu ve větší sedmičkové limuzíně, což byl základ pro ve své době nepřekonané jízdní vlastnosti. Sportovní charakter typický pro vozy z Mnichova se podařilo optimálně sladil s jízdním komfortem vyšší střední třídy. Výkonné brzdy, spolehlivé převodovky a nově hřebenové řízení v šestiválcových motorizacích, patřily ke standardu pětkové řady od poloviny devadesátých let.
Tradičně bohatá motorová nabídka obsahovala v benzinové sekci výhradně šestiválcové a osmiválcové motory. Zpočátku byly v nabídce verze 520i (2,0 l, 110 kW), 523i (2,5 l, 125 kW) a 528i (2,8 l, 142 kW), zájemci o vznětové motory se museli nejdříve spokojit jen se starším agregátem v 525tds (2,5 l, 105 kW), který má s bezmála 1600 kg těžkým vozem mnoho práce. Motorová nabídka se pochopitelně obměňovala a rozrůstala, právě tak, aby BMW neztratilo nic z pověsti špičkového výrobce spalovacích motorů. V roce 1996 přibyly osmiválcové verze 535i (3,5 l, 180 kW) a 540i (4,4 l, 210 kW), jako jediná verze se šestistupňovou manuální převodovkou.
V roce 2000 přišla na řadu velká modernizace, která prodloužila život této pětkové řadě až do roku 2003 (resp. 2004 u kombi). Nejmarkantnější změnou jsou nové světlomety s charakteristickými kroužky, více lakovaných dílů karoserie a nové zážehové motory. Základní zážehový šestiválec v 520i již opustil symboliku a z objemu 2,2 l dával stejný výkon 125 kW jako předním motor v 523i. Posílení bylo zavedeno i pro 525i (2,5 l, 142 kW) a novinkou byl šestiválec v 530i (3,0 l, 170 kW). Jeden z nejrychlejších sedanů počátku 21. století – BMW M5 – dostal v roce 1999 poprvé pod přední kapotu vidlicový osmiválec o objemu 5,0 l. Výkon 294 kW při 6600 ot./min, akcelerace z 0 na 100 km/h, ale také kombinovaná spotřeba 14 l/100 km patří i dnes ke špičkovým hodnotám. Automobil, který se prodával jako nový za více než 3 miliony korun dnes pořídíte i za méně než 500 tisíc. Vznětový šestiválec v 530d má od roku 2000 142 kW.
Mezi doporučované vozy této modelové řady patří zejména exempláře vyrobené od podzimu 2000, kdy toto BMW prošlo faceliftem. S tímto datem vzaly za své všechny dětské nemoci (vrzání sedadel, proměnlivá kvalita slícování plastů čalounění interiéru, ale i některé mechanické problémy), automobil byl v nejlepší kvalitativní formě, prakticky všechny motory nabízejí velmi slušné výkony i hospodárnost provozu. Populární šestiválcové turbodiesely vynikají zajímavou spotřebou i slušným výkonem (v případě 525d a 530d), narazíte-li na zachovalý agregát zcela jistě vás nezklame ani při dalším prodeji. Základnímu čtyřválci v 520d schází kultivovanost, kterou mají všechny šestiválce. Základní zážehový model 520i bude vyhovovat spíše klidnějším řidičům, dynamika objemnějších verzí znamená vždy jen plus pro jízdní zážitky. Akustický komfort je v této třídě standardem.
Další informace najdete také na odkazech:
Plusy:
- výborné jízdní vlastnosti
- výkonné a kultivované šestiválcové motory
- vysoká úroveň pasivní bezpečnosti
- kvalitní materiály, dobré dílenské zpracování
Minusy:
- špatné obestavění prostoru, málo místa na zadních sedadlech
- problémy s přenosem hnací síly na vozovku na nedokonalém povrchu
- nekultivovaný chod motoru 520d
- podvozek náchylný k poškození na špatných cestách
- vysoké provozní náklady (pojištění, opravy, spotřeba u větších motorů)
Nejčastější závady
- přehřívání motorů
- prasklá hlava válců
- závady na přední nebo zadní nápravě
- problémy s imobilizérem, alternátorem, vybitými akumulátory
- závady měřiče množství nasávaného vzduchu
- vadné spojky