Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW řada 5
BMW řada 5
BMW řada 5
BMW řada 5
34 Fotogalerie

BMW 5 (1995-2003) – Ano, pětku ano

Čtvrtou generaci pětkové řady, interně označovanou kódem E39, mnozí považují za poslední klasické BMW. Vyvážený kompromis mezi ovladatelností, komfortem, luxusem a účelností korunuje pověst spolehlivého vozu vyšší střední třídy.

Ceny po deseti letech od uvedení na trh klesly i na méně než pětinu původní částky a tak mít střední BMW neznamená vysokou počáteční investici. Provozování takového vozu však obvykle bývá dražší.

Nástup BMW řady 5 s označením E39 znamenal malou revoluci ve vyšší střední třídě. Reakce na moderní, technikou napěchovaný Mercedes-Benz řady E, byla v roce 1995 působivá. BMW přišlo na trh s vozem vybaveným vyspělým hliníkovým podvozkem, podobným tomu ve větší sedmičkové limuzíně, což byl základ pro ve své době nepřekonané jízdní vlastnosti. Sportovní charakter typický pro vozy z Mnichova se podařilo optimálně sladil s jízdním komfortem vyšší střední třídy. Výkonné brzdy, spolehlivé převodovky a nově hřebenové řízení v šestiválcových motorizacích, patřily ke standardu pětkové řady od poloviny devadesátých let.

Tradičně bohatá motorová nabídka obsahovala v benzinové sekci výhradně šestiválcové a osmiválcové motory. Zpočátku byly v nabídce verze 520i (2,0 l, 110 kW), 523i (2,5 l, 125 kW) a 528i (2,8 l, 142 kW), zájemci o vznětové motory se museli nejdříve spokojit jen se starším agregátem v 525tds (2,5 l, 105 kW), který má s bezmála 1600 kg těžkým vozem mnoho práce. Motorová nabídka se pochopitelně obměňovala a rozrůstala, právě tak, aby BMW neztratilo nic z pověsti špičkového výrobce spalovacích motorů. V roce 1996 přibyly osmiválcové verze 535i (3,5 l, 180 kW) a 540i (4,4 l, 210 kW), jako jediná verze se šestistupňovou manuální převodovkou.

testy technika euroncap bmw crashtesttesty technika euroncap bmw crashtest | aczV roce 1997 se na trh dostala také verze kombi označovaná u BMW přívlastkem touring. Její základní zavazadlový prostor sice nabídne pouze 410 l (sedan 460 l), ale těžit můžete především z variability (po sklopení sedadel až 1525l) a možnosti naložit vůz až po střechu v případě potřeby. Kombi narostlo oproti sedanu do délky o 3 cm a dosáhlo tak úctyhodné míry 4805 mm. Obě karosářské verze měly stejný rozvor 2830 mm, což je o 7 cm více než v předchozí generaci. Kvůli koncepci „motor vpředu-pohon zadních kol“ vpřed vysunutá přední náprava ale ubírá část prostoru mezi nápravami, takže zejména cestující na zadních sedadlech si příliš volnosti neužijí. Konkurence na tom byla v tomto ohledu lépe. V případě verzí touring je nutno počítat s pohotovostní hmotností o 100 kg vyšší než u sedanů, což se projevuje na horší dynamice (akcelerace z 0 na 100 km/h asi o 0,5 s pomalejší), vyšší spotřebě (0,5 – 1 l/100 km u zážehových motorů) a horším jízdním komfortu kvůli tužšímu odpružení.

testy technika euroncap bmw crashtesttesty technika euroncap bmw crashtest | aczRok 1998 byl ve znamení obměny ve vznětové části motorové nabídky. Na trh se dostaly řadové šestiválce pro 525d (2,5l, 120 kW) a 530d (3,0 l, 135 kW) a jediný čtyřválec v této řadě v modelu 520d (2,0 l, 100 kW). Ten zastával také roli základního modelu, který jako jediný nebyl v nabídce s automatickou převodovkou.

V roce 2000 přišla na řadu velká modernizace, která prodloužila život této pětkové řadě až do roku 2003 (resp. 2004 u kombi). Nejmarkantnější změnou jsou nové světlomety s charakteristickými kroužky, více lakovaných dílů karoserie a nové zážehové motory. Základní zážehový šestiválec v 520i již opustil symboliku a z objemu 2,2 l dával stejný výkon 125 kW jako předním motor v 523i. Posílení bylo zavedeno i pro 525i (2,5 l, 142 kW) a novinkou byl šestiválec v 530i (3,0 l, 170 kW). Jeden z nejrychlejších sedanů počátku 21. století – BMW M5 – dostal v roce 1999 poprvé pod přední kapotu vidlicový osmiválec o objemu 5,0 l. Výkon 294 kW při 6600 ot./min, akcelerace z 0 na 100 km/h, ale také kombinovaná spotřeba 14 l/100 km patří i dnes ke špičkovým hodnotám. Automobil, který se prodával jako nový za více než 3 miliony korun dnes pořídíte i za méně než 500 tisíc. Vznětový šestiválec v 530d má od roku 2000 142 kW.

testy technika euroncap bmw crashtesttesty technika euroncap bmw crashtest | aczBMW řady 5 (E39) patří ke spolehlivějším vozům své třídy. Jeho vyspělá technika podvozku však není stavěná na horší silnice, kterých u nás je požehnaně a proto byste se při koupi ojetého vozu měli zaměřit zejména na stav náprav. Hliníková konstrukce je náchylná na zacházení a jakmile se vytvoří vůle v čepech nebo uloženích, hrozí vám rekonstrukce v řádu několika tisíc korun. Při zkoumání stavu podvozku se zaposlouchejte do zvuku odvalujících se kol, který může napovědět cosi o stavu ložisek. Po motorické stránce bývají hlášeny problémy s přehříváním motorů, které mají příčinu v netěsnosti chladící soustavy, vadném termostatu, vodním čerpadle nebo v závažnějším případě v prasklé hlavě válců. Vadný měřič množství nasávaného vzduchu potrápil nejen mnoho řidičů vozů pocházejících z výroby VW Group, ale i prémiových BMW. Vozy z prvního roku výroby bývají postiženy vadným ovládáním spojky. Předčasné opotřebení tohoto dílu bývá časté u osmiválcových motorů. K obvyklým problematickým místům patří také závady alternátoru, problémy s elektronikou (imobilizér, řídící jednotka). Problémy s korozí karoserie jsou tomuto vozu cizí, dlouhou životnost má také výfukové potrubí.

testy technika euroncap bmw crashtesttesty technika euroncap bmw crashtest | aczBezpečnostní výbava všech pětkových BMW obsahovala od počátku ABS a dva airbagy, od roku 1997 také boční airbagy a od roku 2000 stabilizační systém. Robustní a tuhá karoserie potvrdila svou pověst i v crash testu Euro NCAP, když už v roce 1998 obdržela 4 hvězdy.

Mezi doporučované vozy této modelové řady patří zejména exempláře vyrobené od podzimu 2000, kdy toto BMW prošlo faceliftem. S tímto datem vzaly za své všechny dětské nemoci (vrzání sedadel, proměnlivá kvalita slícování plastů čalounění interiéru, ale i některé mechanické problémy), automobil byl v nejlepší kvalitativní formě, prakticky všechny motory nabízejí velmi slušné výkony i hospodárnost provozu. Populární šestiválcové turbodiesely vynikají zajímavou spotřebou i slušným výkonem (v případě 525d a 530d), narazíte-li na zachovalý agregát zcela jistě vás nezklame ani při dalším prodeji. Základnímu čtyřválci v 520d schází kultivovanost, kterou mají všechny šestiválce. Základní zážehový model 520i bude vyhovovat spíše klidnějším řidičům, dynamika objemnějších verzí znamená vždy jen plus pro jízdní zážitky. Akustický komfort je v této třídě standardem.

Další informace najdete také na odkazech:

Plusy:

  • výborné jízdní vlastnosti
  • výkonné a kultivované šestiválcové motory
  • vysoká úroveň pasivní bezpečnosti
  • kvalitní materiály, dobré dílenské zpracování

Minusy:

  • špatné obestavění prostoru, málo místa na zadních sedadlech
  • problémy s přenosem hnací síly na vozovku na nedokonalém povrchu
  • nekultivovaný chod motoru 520d
  • podvozek náchylný k poškození na špatných cestách
  • vysoké provozní náklady (pojištění, opravy, spotřeba u větších motorů)

Nejčastější závady

  • přehřívání motorů
  • prasklá hlava válců
  • závady na přední nebo zadní nápravě
  • problémy s imobilizérem, alternátorem, vybitými akumulátory
  • závady měřiče množství nasávaného vzduchu
  • vadné spojky