Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW 503 a 507 - sportovci z Mnichova

Karel Haas
Nedávno jsme vám představili kupé a kabriolet „šestkové“ řady BMW. Nyní krátce nahlédneme do bohaté historie výroby sportovních vozů mnichovské automobilky.

Nedávné představení kupé a kabrioletu „šestkové“ řady BMW vybízí ke krátkému nahlédnutí do bohaté historie výroby sportovních vozů této mnichovské automobilky. Bayerische Motoren Werke mají ve stavbě těchto vozů bohatou tradici začínající již v roce 1928. Tehdy bylo kupé jen úspornou variantou „normálních“ automobilů. Postupně však sportovní kupé a roadstery začaly uspokojovat náročné požadavky bohatších zákazníků a staly se syntézou sportovních vlastností a luxusu.

Před druhou světovou válkou završily tento trend úspěšná šestiválcová sportovní kupé BMW 327 a dvousedadlové roadstery BMW 328. Dnes se tyto vozy považují za jedny z nejkrásnějších v celé historii automobilismu. Staly se přímými předchůdci všech poválečných sportovních vozů BMW. Tyto vozy se vyráběly až do roku 1941 a jejich závodní verze slavily úspěchy v mnoha závodech, mj. v Le Mans a na Mille Miglia.

Během války bylo zničeno více než 60 procent výrobních zařízení firmy BMW a zbytek se stal sovětskou válečnou kořistí. Výroba automobilů se obnovila až v roce 1952 typem BMW 501 s šestiválcovým motorem zdvihového objemu 2,6 litru a výkonu 53 kW (72 k). Důsledkem chabého prodeje těchto velkých a luxusních vozů bylo v roce 1954 uvedení typu BMW 502 se stejnou „barokní“ karoserií, ale s výkonnějším vidlicovým osmiválcovým motorem. Od tohoto sedanu bylo odvozeno BMW 502 Coupé. Vzhledem k ceně 20.000 DM (ta v té době téměř postačovala ke koupi rodinného domu) není divu, že se prodalo jen 30 exemplářů.

V roce 1954 představila konkurenční automobilka Mercedes-Benz sportovní model 300 SL (podrobný popis jeho historie je zde) a bylo jasné, že BMW nebude moci typem 502 Coupé konkurovat. Vedení bavorské automobilky proto pověřilo hraběte Albrechta von Görtze, naturalizovaného Američana německého původu, aby navrhl atraktivnější sportovní modely. Výsledkem bylo BMW 503 Coupé a BMW 503 Cabriolet, představené v roce 1955. BMW 503 vstoupilo na trh v roce 1956 s výkonným motorem V8 a veškerým myslitelným luxusem, jako je kožené čalounění a elektrické stahování oken. Mimořádné schopnosti návrháře Görtze se projevily na výrazných liniích tohoto mistrovského karosářského díla.

Zaujaly zejména výrazně vystupující přední světlomety a střecha typu hardtop, tehdy velmi oblíbená u amerických vozů. Sloupky mezi oknem dveří a zadním bočním oknem bylo možno sklopit. Úpravami karoserií typu 503 se zabývala řada specializovaných karosářských firem. Jednou z častých úprav bylo použití bočních větracích otvorů z typu 507. Střídmě řešená přístrojová deska měla „kapličku“ přístrojů před čtyřramenným volantem a radiový přijímač uprostřed. Řadicí páka byla umístěna pod volantem a mezi příčkami volantu byla umístěna tlačítka světelné houkačky. Jediným problémem bylo získání dostatečného počtu zákazníků, ochotných zaplatit 30.000 marek. Do skončení výroby v roce 1959 tak vzniklo jen něco málo přes 400 těchto pohledných vozů.

Ve stejném roce jako typ 503 (1955) se na frankfurtském autosalonu objevil i dvousedadlový roadster BMW 507 Touring Sport a stal se jeho hlavní atrakcí. Hliníkovou karoserii na tuhém rámu navrhl rovněž hrabě Albrecht von Görtz, který studoval design u legendy amerických průmyslových návrhářů Raymonda Loewyho. Byl to sportovní vůz neobyčejně vyvážených tvarů a i z dnešního pohledu, téměř po padesáti letech, je považován za jeden z nejhezčích roadsterů. Právem má proto své místo v muzeu BMW v Mnichově. Kromě otevřeného roadsteru s plátěnou stahovací střechou se vyrábělo i neméně krásné kupé. Při zajímavém pohledu shora stojí za pozornost dlouhá kapota motoru s dopředu výklopným víkem. Motor byl umístěn podélně za přední nápravou. Při pohledu zboku stojí za povšimnutí velká 16palcová kola, elegantní prolisy nad výkroji blatníků a výrazná chromovaná mřížka otvoru k odvodu vzduchu z motorového prostoru. Poslední provedení se odlišovalo svislými sloupky na náraznících a kotoučovými brzdami na předních kolech.

Kromě popsané tovární verze, vyrobené v celkovém počtu 252 kusů, vzniklo na podvozku BMW 507 i několik karosářských kreací. V jediném exempláři bylo v roce 1959 postaveno kupé Vignale podle návrhu Giovanniho Michelottiho (ten později navrhl i karoserii pro BMW 700). Velmi zajímavý automobil si na podvozku BMW 507 postavil pro svoji vlastní potřebu Görtzův učitel, americký návrhář Raymond Loewy. Vůz s karoserií z plastické hmoty Duralinox dostal jméno §bmw5021 Gran Turismo Coupé. Zvláště při pohledu zezadu vyniknou neobvyklé tvary tohoto vozu.

Přesto, že vozy BMW 503 a 507 byly technicky i esteticky zajímavé, neměly hlavně díky vysoké ceně potřebný prodejní úspěch a boj o zákazníky s firmou Mercedes Benz prohrály. Roadster BMW 507 se dočkal uznání i po letech, když některé jeho karosářské prvky převzala studie BMW Z07 (1997) a také sériový roadster BMW Z8 (1999).

Hlavní technické údaje:

ModelBMW 503 CoupéBMW 507 Touring Sport
Výroba v letech1955–19591955–1959
MotorVidlicový osmiválec (90o)
Objem motoru [cm3]3168
Maximální výkon [kW (k)]103 (140)110 (150)
Rozvor náprav [mm]26002480
Délka [mm]4740 4380
Šířka [mm]17001650
Výška [mm]13951260
Pohotovostní hmotnost [kg]1500 1330
Maximální rychlost [km/h]190196 – 220 (podle převodu)
Zrychlení z 0 na 100 km/h [s]13,011,1
Průměrná spotřeba [l/100 km]11,518,5

Karel Haas