TEST BMW 540i xDrive Touring – Auto, které si vás získá
Vozy karoserie kombi si lidé kupují především kvůli jejich praktičnosti. Zájemci o BMW 540i xDrive Touring však dostanou mnohem víc. Tohle auto totiž není jen praktické, ale také reprezentativní, výkonné, zábavné a silně návykové.
Design, interiér
Zatímco kolega se nedávno rozplýval nad dokonalostmi BMW M5 Competition, na mě vyšel nejvýkonnější zástupce pětkové řady Touring s benzínovým pohonem, který nese označení 540i xDrive. A i když se nejedná o nejvýkonnější pětku v provedení kombi, kterou je naftová M550d s výkonem 294 kW (400 k), rozhodně vás neochudí o všechny ty radosti, kvůli kterým máme mnichovské vozy tak rádi.
Prémiový elegán
Sedmá generace BMW řady 5 (G30/G31/G38) je na trhu od roku 2017 a od té doby se už v naší redakční garáži pár kousků protočilo. Zastavovat se proto nad designem asi nemá moc velký smysl, přesto nemohu opomenout pár zajímavých detailů testovaného modelu.
Tím nejvýraznějším je tmavě fialová barva z nabídky laků Individual, která zdůrazňuje příslušnost pětkového BMW do prémiového segmentu. V podbězích jsou pak ukryta černě lakovaná 19 palcová litá kola 664M (+47.424 Kč), která se s lakem skvěle doplňují. Pokud totiž vůz není na přímém světle a nedíváte se na něj ze správného úhlu, působí karoserie velmi tmavým dojmem.
Oku znalého milovníka vozů BMW pak jistě neunikla přítomnost sportovního M paketu a aerodynamického M paketu. Vpředu jsou instalovány adaptivní LED světlomety, které vám ochotně přisvítí do zatáčky či vystínují protijedoucí vůz, a vzadu se lesknou dvě výrazné koncovky výfukového systému. Ne jen imitace.
Specialitou kombíků BMW, na kterou ale řada lidí zapomíná, je pak možnost samostatně otevírat pouze zadní okno, namísto celých zadních dveří. A i když BMW používá toto řešení již řadu let, je to jen pár měsíců, co si jeden z představitelů automobilky postěžoval, že o této funkci spousta lidí neví. A pokud ji nebudou využívat, BMW ji přestane nabízet. A to by byla škoda, neb je to funkce velmi praktická.
Celkově vzato je zkrátka současná generace BMW nádherným vozem, což platí i pro variantu Touring, tedy kombi (G31). Dokonce i ledvinky, schopné upravovat množství nasávaného vzduchu potřebného ke chlazení motoru (technologie BMW Efficient Dynamics), mají stále rozumnou velikost a tak je pohled na pětku velmi příjemný a nemám k němu takřka žádných výhrad. Je to zkrátka pět metrů mnichovské reprezentativnosti.
Stvořeno ke zdolávání kilometrů
A stejně jako exteriér, i interiér se nese v duchu dobře známé mnichovské písničky. Po usednutí za volant mě přivítaly komfortní sedačky (+29.380 Kč), které se dají nastavit snad v každém směru. Sedák lze prodloužit, bočnice přifouknout a bederní opěrka je už snad samozřejmostí. Nastavení sedadla řidiče i spolujezdce si přitom můžete snadno uložit prostřednictvím systému iDrive.
Ten stále potvrzuje statut jednoho z nejlepších infotainmentů na trhu – a to jak kvalitou nabízených informací, tak přehledností menu a jednoduchostí ovládání. Sofistikovanou technologickou výbavu navíc doplňuje i digitální přístrojový štít, který nabízí jemnou grafiku a celkem přehledné uspořádání ve stylu klasických analogových budíků. Osobně jsem si však většinu času vystačil s velkým a barevným průhledovým (Head-up) displejem (32.240 Kč), který promítá všechny důležité informace na čelní sklo - přímo do zorného pole řidiče.
Zpracování interiéru je tradičně na vysoké úrovni. Ať už se bavíme o materiálech, kvalitě slícování nebo ergonomii. Najít si pohodlnou pozici za volantem s příjemně silným věncem je hračka, navíc máte vše na dosah ruky a současně vůz nabízí dostatek odkládacích a úložných prostor.
Sednout si při svých 183 cm sám za sebe samozřejmě nebyl žádný problém, přesto není prostor zadních sedadel při celkové velikosti vozu nijak ohromující. Ale to ostatně u mnichovských modelů nikdy nebyl. Důležitější než velikost mezery před koleny a nad hlavou je však komfort, který je vzadu opět příkladný. Svůj podíl na tom má jak příjemně tvarované opěradlo, tak poměrně dlouhý sedák. I přes přítomnost 12V zásuvky ale trochu zamrzela absence USB nabíjecích portů. Zvláště v dnešní době.
Zavazadlový prostor nabízí standardně 570 litrů, po sklopení sedadel dělených v poměru 40:20:40 však získáváme až 1700 litrů. Využití kufru navíc usnadňuje i systém posuvných kotvících bodů, možnost dálkového sklopení sedadel nebo schránka (nejen) na lékárničku s vlastní plynovou vzpěrou. Pro zapálené chalupáře, kterým by prostor nestačil, je pak připraveno i elektricky výklopné tažné zařízení.
Motor, jízdní vlastnosti
Šest důvodů k radosti
Pod kapotou nejvýkonnějšího benzínového pětkového kombíku je ukryt přeplňovaný třílitrový řadový šestiválec o výkonu 250 kW (340 k) s točivým momentem 450 Nm, který je spojen výhradně s osmistupňovým automatem ZF. Podobných motorizací přitom v dnešní době už na trhu příliš nenajdete. A je to ohromná škoda.
Šestiválec pod kapotou je totiž ideálním společníkem snad pro všechny situace. Pokud nikam nespěcháte a toužíte jen po komfortní přepravě z bodu A do bodu B, pak vás potěší svou příkladnou kultivovaností a pouhým ševelením, které se skrze izolaci sotva probojovává do kabiny. Řazení probíhá okamžitě a takřka neznatelně. Ani jednou jsem se zkrátka nesetkal se situací, kdy by převodovka zaváhala a zbytečně motor vytáčela nebo podtáčela.
Pokud ale potřebujete předjíždět, nebo se jen chcete svézt o něco svižněji, dokáže motor bleskurychle odhalit i svou druhou tvář. Zvláště po přepnutí do sportovního režimu, kdy dojde i ke zvýšení tuhosti elektronicky nastavitelných tlumičů (+20.878 Kč) a lepší odezvě řízení, je motor připraven okamžitě podat to nejlepší, co se v něm ukrývá. Maximum točivého momentu 450 Nm je dostupné již od 1380 ot./min. a v kombinaci s pohonem všech kol si můžete být naprosto jisti, že se síla motoru přenáší na asfalt s maximální efektivitou.
Z 0 na 100 km/h se tak něco málo přes 1800 kg vážící kombík dostává za 5,1 sekundy a maximální rychlost je omezena na 250 km/h. Způsob, jakým 540i xDrive svůj výkon prezentuje, je ale opojně návykový. Auto má totiž příjemný zvuk a dokáže vás velmi příjemně zatlačit do sedaček. Díky výborné ergonomii vás navíc takřka nenásilně nutí mít stále obě ruce na volantu a vy tak máte pocit naprosto dokonalé kontroly.
Trochu zrádný je ale způsob, jakým rychlost uvnitř vozu vnímáte. Při všem tom pohodlí lze totiž velmi rychle ztratit přehled o aktuální rychlosti, což může vést k problémům se zákonem i průjezdem některých zrádnějších úseků. Tady ale naštěstí přichází ke slovu kvalitně odladěný podvozek, který mě i při svižné jízdě udivoval svou jistotou a současně vysokým komfortem.
Jistý a přesto komfortní
Ačkoliv je BMW řady 5 Touring o 36 mm delší, 8 mm širší a 10 mm vyšší než sedan, jeho jízdní vlastnosti nejsou o nic horší. Svůj podíl na tom má především nová platforma OKL a s ní spojené odlehčování, díky němuž je nový Touring o 100 kilogramů lehčí, než minulá generace. Hmotnost se podařilo ušetřit například na hliníkovém víku pátých dveří (-4,5 kg) nebo zadním diferenciálu (-6 kg).
Ať už pojedete do práce v klidu, nebo budete zkoušet dohnat manko způsobené nefunkčním budíkem, pětka se celkem spolehlivě postará o to, aby vás po cestě neobtěžovaly žádné větší rány a po vystoupení vás nebolela záda ani pozadí. Dokonce i na 19 palcových kolech s run-flat pneumatikami dokázal být vůz příjemný i na tradičně rozbitých středočeských okreskách, kde se na hranici nejvyšší povolené rychlosti pohybují jen ti nejzoufalejší opozdilci. BMW se však nad nerovnostmi spíše vznášelo a elegantně žehlilo všechny záplaty, přesto však zůstávalo plně ovladatelné a skvěle reagovalo na každou změnu směru.
Po přepnutí adaptivního podvozku do sportovního režimu pak vůz příjemně ztuhne, stále si však zachovává svou komfortní charakteristiku. Ostatně těžko byste mohli od téměř 5 metrů dlouhého a přes 1800 kilogramů těžkého vozu očekávat, že bude vymetat okresky s naprostou lehkostí. Skutečné rozměry jsou ale na autě znát až při vyšším tempu a ostřejším průjezdu úzkých zatáček, kdy se můžete setkat s citelnými přenosy váhy.
Zážitek z jízdy s testovaným kouskem však výrazně zvyšoval i příplatkový systém natáčení zadní nápravy (+33.878 Kč), který zvyšuje stabilitu ve vyšších rychlostech a současně zlepšuje manévrovatelnost při rychlostech nižších. Systém pohonu všech kol xDrive by pak měl řidiči přinést vyšší pocit jistoty jak na povrchu s nižší adhezí, tak jistotu maximálního přenosu výkonu na silnici. Trochu se ale obávám, že v zimních měsících se může stát limitem vozu jeho světlá výška, která je skutečně až nebezpečné nízko. Zvláště u sportovně laděného podvozku.
Ekonomika provozu
Přeplňované řadové šestiválce už jsou dnes u podobných aut spíše ohroženým druhem, čemuž se ale nelze příliš divit. Lidé touží spíše po nižší spotřebě dieselů, kterou však benzínová pětka dokáže vykompenzovat úžasným charakterem.
Sama automobilka sice hovoří o průměrné spotřebě cca 7,8 až 7,9 l/100 km, jenže k tomu jsem se nebyl schopen přiblížit. Pokud jsem se skutečně snažil a má jízda připomínala svátečního řidiče v klobouku a platem vajec za zadním sklem, dostal jsem se zhruba na úroveň okolo 9,0 l/100 km. Jenže to jsem většinou cestoval pouze po okreskách. Jakmile jsem s autem dojížděl svou tradiční pracovní trasu okolo 25 km po nekvalitních okreskách, městech a vesnicích, pohyboval se můj průměr zhruba na úrovni dvanácti litrů. Nutno však dodat, že jsem se na cestách chtěl spíš bavit za volantem, než škudlit na benzínu. Automobilka navíc vozu nadělila 68 litrovou nádrž, díky níž se nemusíte bát, že byste museli neustále hledat čerpací stanici.
Pro ekonomičtěji založené jedince, kteří bezpodmínečně touží po této motorizaci, má však BMW chytré řešení. Pokud s autem jezdíte v Eco Pro režimu, začne vás prostřednictvím přístrojového štítu/Head up-displeje upozorňovat na blížící se křižovatky, kruhové objezdy či známá omezení rychlosti a vyzve vás k sundání nohy z plynu. Auto pak jednoduše doplachtí k překážce a vy šetříte za brzdy i palivo. Jenže škudlit při jízdě s tímhle autem je prostě škoda.
Závěr
Závěr
Jak už jsem naznačil v úvodu, BMW 540i xDrive je skvělým autem a hlavně báječným společníkem na cestách. Ať už se s ním vydáte na rodinnou dovolenou, nebo si chcete občas zařádit na své oblíbené silničce, tohle auto vám to dopřeje. Primárně je sice stavěno spíše ke komfortnímu překonávání dlouhých vzdáleností, ale poradí si i s trochou té nezřízené zábavy. A díky tomu si mě rychle získalo.
Spotřeba možná nepatří k nejnižším, zvláště pokud se necháte unést zátahem řadového šestiválce, přesto bych si ji dokázal ospravedlnit. BMW 540i xDrive zkrátka funguje skvěle a po technické i praktické stránce mě nenapadá moc věcí, co bych mu mohl vyčíst.
Obezřetnost se však vyplatí při konfiguraci vozu. Jak můžete vidět z ceníku, základní model s testovaným motorem vyjde na cca 1,7 milionu korun. Pokud se ale necháte unést při brouzdání katalogem příplatkové výbavy, rychle byste mohli zjistit, že vás vyšla na skutečně pořádný balík. Stačí se přitom podívat, jakou příplatkovou výbavu nabízelo naše testované BMW, které je oproti sérii draží o nějakých 500.000 Kč.
Nejlevnější verze modelu | 1.392.300 (BMW 520i AT) |
Základ s testovaným motorem | 1.735.500 Kč (BMW 540i xDrive Touring, AT) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.747.200 Kč (BMW 540i xDrive Touring, Sportovní AT) |
Testovaný vůz s výbavou | 2.244.488 Kč(BMW 540i xDrive Touring, Sportovní AT) |
Plusy
- Výkon
- Komfort
- Ergonomie
Minusy
- Příplatková výbava se prodraží
- Nižší světlá výška