Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 540i xDrive Touring – Auto, které si vás získá

Ondřej Mára
Diskuze (336)

Vozy karoserie kombi si lidé kupují především kvůli jejich praktičnosti. Zájemci o BMW 540i xDrive Touring však dostanou mnohem víc. Tohle auto totiž není jen praktické, ale také reprezentativní, výkonné, zábavné a silně návykové.

Design, interiér


Zatímco kolega se nedávno rozplýval nad dokonalostmi BMW M5 Competition, na mě vyšel nejvýkonnější zástupce pětkové řady Touring s benzínovým pohonem, který nese označení 540i xDrive. A i když se nejedná o nejvýkonnější pětku v provedení kombi, kterou je naftová M550d s výkonem 294 kW (400 k), rozhodně vás neochudí o všechny ty radosti, kvůli kterým máme mnichovské vozy tak rádi.

Prémiový elegán

Sedmá generace BMW řady 5 (G30/G31/G38) je na trhu od roku 2017 a od té doby se už v naší redakční garáži pár kousků protočilo. Zastavovat se proto nad designem asi nemá moc velký smysl, přesto nemohu opomenout pár zajímavých detailů testovaného modelu.

Tím nejvýraznějším je tmavě fialová barva z nabídky laků Individual, která zdůrazňuje příslušnost pětkového BMW do prémiového segmentu. V podbězích jsou pak ukryta černě lakovaná 19 palcová litá kola 664M (+47.424 Kč), která se s lakem skvěle doplňují. Pokud totiž vůz není na přímém světle a nedíváte se na něj ze správného úhlu, působí karoserie velmi tmavým dojmem.

Oku znalého milovníka vozů BMW pak jistě neunikla přítomnost sportovního M paketu a aerodynamického M paketu. Vpředu jsou instalovány adaptivní LED světlomety, které vám ochotně přisvítí do zatáčky či vystínují protijedoucí vůz, a vzadu se lesknou dvě výrazné koncovky výfukového systému. Ne jen imitace.

Specialitou kombíků BMW, na kterou ale řada lidí zapomíná, je pak možnost samostatně otevírat pouze zadní okno, namísto celých zadních dveří. A i když BMW používá toto řešení již řadu let, je to jen pár měsíců, co si jeden z představitelů automobilky postěžoval, že o této funkci spousta lidí neví. A pokud ji nebudou využívat, BMW ji přestane nabízet. A to by byla škoda, neb je to funkce velmi praktická.

BMW 540i xDrive Touring BMW 540i xDrive Touring

Celkově vzato je zkrátka současná generace BMW nádherným vozem, což platí i pro variantu Touring, tedy kombi (G31). Dokonce i ledvinky, schopné upravovat množství nasávaného vzduchu potřebného ke chlazení motoru (technologie BMW Efficient Dynamics), mají stále rozumnou velikost a tak je pohled na pětku velmi příjemný a nemám k němu takřka žádných výhrad. Je to zkrátka pět metrů mnichovské reprezentativnosti.

Stvořeno ke zdolávání kilometrů

A stejně jako exteriér, i interiér se nese v duchu dobře známé mnichovské písničky. Po usednutí za volant mě přivítaly komfortní sedačky (+29.380 Kč), které se dají nastavit snad v každém směru. Sedák lze prodloužit, bočnice přifouknout a bederní opěrka je už snad samozřejmostí. Nastavení sedadla řidiče i spolujezdce si přitom můžete snadno uložit prostřednictvím systému iDrive.

Ten stále potvrzuje statut jednoho z nejlepších infotainmentů na trhu – a to jak kvalitou nabízených informací, tak přehledností menu a jednoduchostí ovládání. Sofistikovanou technologickou výbavu navíc doplňuje i digitální přístrojový štít, který nabízí jemnou grafiku a celkem přehledné uspořádání ve stylu klasických analogových budíků. Osobně jsem si však většinu času vystačil s velkým a barevným průhledovým (Head-up) displejem (32.240 Kč), který promítá všechny důležité informace na čelní sklo - přímo do zorného pole řidiče.

Zpracování interiéru je tradičně na vysoké úrovni. Ať už se bavíme o materiálech, kvalitě slícování nebo ergonomii. Najít si pohodlnou pozici za volantem s příjemně silným věncem je hračka, navíc máte vše na dosah ruky a současně vůz nabízí dostatek odkládacích a úložných prostor.

BMW 540i xDrive Touring BMW 540i xDrive Touring

Sednout si při svých 183 cm sám za sebe samozřejmě nebyl žádný problém, přesto není prostor zadních sedadel při celkové velikosti vozu nijak ohromující. Ale to ostatně u mnichovských modelů nikdy nebyl. Důležitější než velikost mezery před koleny a nad hlavou je však komfort, který je vzadu opět příkladný. Svůj podíl na tom má jak příjemně tvarované opěradlo, tak poměrně dlouhý sedák. I přes přítomnost 12V zásuvky ale trochu zamrzela absence USB nabíjecích portů. Zvláště v dnešní době.

Zavazadlový prostor nabízí standardně 570 litrů, po sklopení sedadel dělených v poměru 40:20:40 však získáváme až 1700 litrů. Využití kufru navíc usnadňuje i systém posuvných kotvících bodů, možnost dálkového sklopení sedadel nebo schránka (nejen) na lékárničku s vlastní plynovou vzpěrou. Pro zapálené chalupáře, kterým by prostor nestačil, je pak připraveno i elektricky výklopné tažné zařízení.

Motor, jízdní vlastnosti


Šest důvodů k radosti

Pod kapotou nejvýkonnějšího benzínového pětkového kombíku je ukryt přeplňovaný třílitrový řadový šestiválec o výkonu 250 kW (340 k) s točivým momentem 450 Nm, který je spojen výhradně s osmistupňovým automatem ZF. Podobných motorizací přitom v dnešní době už na trhu příliš nenajdete. A je to ohromná škoda.

Šestiválec pod kapotou je totiž ideálním společníkem snad pro všechny situace. Pokud nikam nespěcháte a toužíte jen po komfortní přepravě z bodu A do bodu B, pak vás potěší svou příkladnou kultivovaností a pouhým ševelením, které se skrze izolaci sotva probojovává do kabiny. Řazení probíhá okamžitě a takřka neznatelně. Ani jednou jsem se zkrátka nesetkal se situací, kdy by převodovka zaváhala a zbytečně motor vytáčela nebo podtáčela.

Pokud ale potřebujete předjíždět, nebo se jen chcete svézt o něco svižněji, dokáže motor bleskurychle odhalit i svou druhou tvář. Zvláště po přepnutí do sportovního režimu, kdy dojde i ke zvýšení tuhosti elektronicky nastavitelných tlumičů (+20.878 Kč) a lepší odezvě řízení, je motor připraven okamžitě podat to nejlepší, co se v něm ukrývá. Maximum točivého momentu 450 Nm je dostupné již od 1380 ot./min. a v kombinaci s pohonem všech kol si můžete být naprosto jisti, že se síla motoru přenáší na asfalt s maximální efektivitou.

Z 0 na 100 km/h se tak něco málo přes 1800 kg vážící kombík dostává za 5,1 sekundy a maximální rychlost je omezena na 250 km/h. Způsob, jakým 540i xDrive svůj výkon prezentuje, je ale opojně návykový. Auto má totiž příjemný zvuk a dokáže vás velmi příjemně zatlačit do sedaček. Díky výborné ergonomii vás navíc takřka nenásilně nutí mít stále obě ruce na volantu a vy tak máte pocit naprosto dokonalé kontroly.

BMW 540i xDrive Touring BMW 540i xDrive Touring

Trochu zrádný je ale způsob, jakým rychlost uvnitř vozu vnímáte. Při všem tom pohodlí lze totiž velmi rychle ztratit přehled o aktuální rychlosti, což může vést k problémům se zákonem i průjezdem některých zrádnějších úseků. Tady ale naštěstí přichází ke slovu kvalitně odladěný podvozek, který mě i při svižné jízdě udivoval svou jistotou a současně vysokým komfortem.

Jistý a přesto komfortní

Ačkoliv je BMW řady 5 Touring o 36 mm delší, 8 mm širší a 10 mm vyšší než sedan, jeho jízdní vlastnosti nejsou o nic horší. Svůj podíl na tom má především nová platforma OKL a s ní spojené odlehčování, díky němuž je nový Touring o 100 kilogramů lehčí, než minulá generace. Hmotnost se podařilo ušetřit například na hliníkovém víku pátých dveří (-4,5 kg) nebo zadním diferenciálu (-6 kg).

Ať už pojedete do práce v klidu, nebo budete zkoušet dohnat manko způsobené nefunkčním budíkem, pětka se celkem spolehlivě postará o to, aby vás po cestě neobtěžovaly žádné větší rány a po vystoupení vás nebolela záda ani pozadí. Dokonce i na 19 palcových kolech s run-flat pneumatikami dokázal být vůz příjemný i na tradičně rozbitých středočeských okreskách, kde se na hranici nejvyšší povolené rychlosti pohybují jen ti nejzoufalejší opozdilci. BMW se však nad nerovnostmi spíše vznášelo a elegantně žehlilo všechny záplaty, přesto však zůstávalo plně ovladatelné a skvěle reagovalo na každou změnu směru.

Po přepnutí adaptivního podvozku do sportovního režimu pak vůz příjemně ztuhne, stále si však zachovává svou komfortní charakteristiku. Ostatně těžko byste mohli od téměř 5 metrů dlouhého a přes 1800 kilogramů těžkého vozu očekávat, že bude vymetat okresky s naprostou lehkostí. Skutečné rozměry jsou ale na autě znát až při vyšším tempu a ostřejším průjezdu úzkých zatáček, kdy se můžete setkat s citelnými přenosy váhy.

Zážitek z jízdy s testovaným kouskem však výrazně zvyšoval i příplatkový systém natáčení zadní nápravy (+33.878 Kč), který zvyšuje stabilitu ve vyšších rychlostech a současně zlepšuje manévrovatelnost při rychlostech nižších. Systém pohonu všech kol xDrive by pak měl řidiči přinést vyšší pocit jistoty jak na povrchu s nižší adhezí, tak jistotu maximálního přenosu výkonu na silnici. Trochu se ale obávám, že v zimních měsících se může stát limitem vozu jeho světlá výška, která je skutečně až nebezpečné nízko. Zvláště u sportovně laděného podvozku.

Ekonomika provozu

Přeplňované řadové šestiválce už jsou dnes u podobných aut spíše ohroženým druhem, čemuž se ale nelze příliš divit. Lidé touží spíše po nižší spotřebě dieselů, kterou však benzínová pětka dokáže vykompenzovat úžasným charakterem.

Sama automobilka sice hovoří o průměrné spotřebě cca 7,8 až 7,9 l/100 km, jenže k tomu jsem se nebyl schopen přiblížit. Pokud jsem se skutečně snažil a má jízda připomínala svátečního řidiče v klobouku a platem vajec za zadním sklem, dostal jsem se zhruba na úroveň okolo 9,0 l/100 km. Jenže to jsem většinou cestoval pouze po okreskách. Jakmile jsem s autem dojížděl svou tradiční pracovní trasu okolo 25 km po nekvalitních okreskách, městech a vesnicích, pohyboval se můj průměr zhruba na úrovni dvanácti litrů. Nutno však dodat, že jsem se na cestách chtěl spíš bavit za volantem, než škudlit na benzínu. Automobilka navíc vozu nadělila 68 litrovou nádrž, díky níž se nemusíte bát, že byste museli neustále hledat čerpací stanici.

BMW 540i xDrive Touring BMW 540i xDrive Touring

Pro ekonomičtěji založené jedince, kteří bezpodmínečně touží po této motorizaci, má však BMW chytré řešení. Pokud s autem jezdíte v Eco Pro režimu, začne vás prostřednictvím přístrojového štítu/Head up-displeje upozorňovat na blížící se křižovatky, kruhové objezdy či známá omezení rychlosti a vyzve vás k sundání nohy z plynu. Auto pak jednoduše doplachtí k překážce a vy šetříte za brzdy i palivo. Jenže škudlit při jízdě s tímhle autem je prostě škoda.

Závěr


Závěr

Jak už jsem naznačil v úvodu, BMW 540i xDrive je skvělým autem a hlavně báječným společníkem na cestách. Ať už se s ním vydáte na rodinnou dovolenou, nebo si chcete občas zařádit na své oblíbené silničce, tohle auto vám to dopřeje. Primárně je sice stavěno spíše ke komfortnímu překonávání dlouhých vzdáleností, ale poradí si i s trochou té nezřízené zábavy. A díky tomu si mě rychle získalo.

Spotřeba možná nepatří k nejnižším, zvláště pokud se necháte unést zátahem řadového šestiválce, přesto bych si ji dokázal ospravedlnit. BMW 540i xDrive zkrátka funguje skvěle a po technické i praktické stránce mě nenapadá moc věcí, co bych mu mohl vyčíst.

Obezřetnost se však vyplatí při konfiguraci vozu. Jak můžete vidět z ceníku, základní model s testovaným motorem vyjde na cca 1,7 milionu korun. Pokud se ale necháte unést při brouzdání katalogem příplatkové výbavy, rychle byste mohli zjistit, že vás vyšla na skutečně pořádný balík. Stačí se přitom podívat, jakou příplatkovou výbavu nabízelo naše testované BMW, které je oproti sérii draží o nějakých 500.000 Kč.

Nejlevnější verze modelu 1.392.300 (BMW 520i AT)
Základ s testovaným motorem 1.735.500 Kč (BMW 540i xDrive Touring, AT)
Testovaný vůz bez příplatků 1.747.200 Kč (BMW 540i xDrive Touring, Sportovní AT)
Testovaný vůz s výbavou 2.244.488 Kč(BMW 540i xDrive Touring, Sportovní AT)


Plusy

  • Výkon
  • Komfort
  • Ergonomie

Minusy

  • Příplatková výbava se prodraží
  • Nižší světlá výška

Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (336)

Doporučujeme

BMW 540i xDrive Touring
Cena základní sestavy 1 747 200 Kč
Výbava základní sestavy Bezpečnostní šrouby kol, Ukazatel tlaku v pneumatikách, Alarm, Velurové koberečky, Výstražný trojúhelník a lékárnička, Paket zrcátek, Vysokotlaké ostřikovače světlometů, Automatická klimatizace, LED mlhová světla, CD přehrávač, BMW Emergency Call (automatické/manuální volání v případě nouze), Teleservices, ConnectedDrive Services - přístup na BMW Online portál a integrace aplikací Kč
Cena testované sestavy 2 244 488 Kč
Výbava testované sestavy Integrované aktivní řízení včetně natáčení kol zadní nápravy, Funkce plynulého dovírání Soft-Close, M Sportovní paket, 19“ M kola z lehké slitiny Double-spoke 664 M, Runflat, Jet Black; Elektronické nastavení tuhosti tlumičů, Dojezdové pneumatiky Runflat, M sportovní brzdy včetně třmenů v modré barvě, Sportovní automatická převodovka, Komfortní elektricky nastavitelná přední sedadla, Kožená přístrojová deska (černá umělá kůže Sensatec), Dřevěné obložení interiéru Fineline Ridge s akcentní lištou Pearl Chrome, Ambientní osvětlení, Parking Assistant, M sportovní kožený volant, M aerodynamický paket, BMW Individual černé vysoce lesklé okenní lišty, BMW Individual čalounění stropu v barvě antracitu, Elektricky ovládané tažné zařízení, BMW Display Key, BMW Individual střešní podélné nosníky v provedení High-gloss Shadow Line, Paket „Zavazadlový prostor,“ Protisluneční ochrana oken, Galvanická povrchová úprava pro ovládací prvky, BMW Head-Up Display, Harman Kardon Surround Sound System, Preparation for Apple CarPlay, Multifunkční přístrojový štít, WiFi hotspot, Česká jazyková verze, Manuál a servisní knížka v ČJ, Paket Business Class, Komfortní přístupový systém, Vyhřívání sedadel řidiče a spolujezdce, Paket ConnectedDrive Plus, Navigační systém Professional, Rel Time Traffic Information (informace o hustotě provozu), Concierge Services (dálkové ovládání vybraných funkcí vozu mobilem), Příprava pro mobilní telefon s rozhraním Bluetooth včetně bezdrátového dobíjení, Paket Safety, Adaptivní LED světlomety včetně LED světel pro odbočování a BMW Selective Beam, High-beam Assistant – asistent dálkových světel, Aktivní ochrana, Driving Assistant, Service Unclusive – 5 let / 100.000 km. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 250 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 450 / 1380 - 5200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.3 / 6.6 / 7.9
Emise CO2: 180
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 570 / 1700
Objem nádrže (l): 68
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1814 / 655
Rozměr pneu: 245/40 R19, 275/35 R19
BMW 540i xDrive Touring
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4942
b) šířka (mm): 2126
c) výška (mm): 1498
d) rozvor (mm): 2975
e) rozchod vpředu (mm): 1605
f) rozchod vzadu (mm): 1630
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1135
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 835
k) šířka vpředu (mm): 1475
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 515
výška opěradla vpředu (mm): 680
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
25. 11. 2019 22:46
Re: Kvalita sedadel a tak vubec
Ee, auto je nové, najeto cca 20tkm, jezdím denně. Nikde nic nebouchá ani nevrže - zatím. Kvalita šla podle mně dost nahoru, i použité materiály a slícování koneckonců rozebírají ve všech testech. Starám se o něj pravidelně a je to určitě znát, ale pokud se nepodělá něco vážného, nechám si ho taky pár let. Mám pocit, že je to poctivě - na dnešní dobu - udělané auto.
25. 11. 2019 20:39
Re: Kvalita sedadel a tak vubec
Ahoj, resil jsi nejake zavady?
25. 11. 2019 19:05
Re: Gumy
Přesně, nechápu proč nedávají u tak velkých aut 100 litrovou jako do Panamery! Propojení ti blbne s iPodem nebo iPhonem? Používám denně (x-krát) iPhone a úplně bez problémů. Co ti to dělá?

K těm kolům, já teď obul zimní 18" a po těch 19" je to velký rozdíl. Přijde mi, že to auto je na gumě, víc plave, komfortnější o kousek je, to jo, ale letní sedí a pruží parádně. A to jezdím tady po tom našem Oppidu (Brno) a cesty tak průměr. Co se dost změnilo, tak na 18kách je takové jakoby lehčí řízení, je asi znát nižší váha disků (menší gyroskopický efekt).
25. 11. 2019 18:59
Re: Gumy
Ahoj,

taky by mě zajímalo. Na 19" je to s runflatama fakt skvěle odladěno, ale jak tu píšete, na nerovnostech odskakují. Každej v okolí i tady v diskuzích tvrdí, že jak se zbavíš RT je to úplně jiná liga a podobné řeči. Kdybys to fakt zkoušel, dej vědět, příští rok mě čeká nová letní sada. Bodlo by to.

Dík
25. 11. 2019 18:55
Re: Kvalita sedadel a tak vubec
Ahoj,

ohoooo, 550i mám v plánu v druhém kole. Škoda, že ten motor nedávají do kombíků, tomu bych neodolal :-) No k sedadlům, kůže je krásná, voní, atak. Kolega má bílou, je to luxusní, ale nee. Látkové sportovní - měl jsem strach, že nebudou komfortní - jsou totálně super sedačky.

V moc lepších jsem nejel, možná jen Mková. Látka + alcantara není na první pohled tak luxusní, pro neznalé to vypadá, že máš nízkou výbavu. Ale alcantara i látka se parádně udržuje a věřím, že je stabilní. Jsem těžký hovado a nemůžu po skoro roce říct, že by byla jakkoliv opotřebovaná. Alcantara je skvělá v tom, že tě perfektně drží a neklouže - proto se asi používá na závodních sedadlech a volantu (nejsem závodník, ale tak nějak tuším, jestli se pletu tak sory závodníci).

Další auto (550i nebo M5 :D) si beru určitě zase v této kombinaci, ikdyž v M5 to nejde :(
Neboj se toho. Dobře to i dýchá a taky se to dobře vysává. Děcka tomu dávají vzadu pořádně zabrat (ikdyž mám ty chrániče) tak, že je tam dycky chlív. Vysaju to a je to čisté. Pohoda.

Gratuluju k parádní volbě. Hoď pak recenzi, mám na ni zálusk jak se budu moct zbavit kombíku. Ocenil bych hlavně podrobněji otestovaný motor. Novináři to píší všichni stejně a majitelé co s tím jezdí denně o tom moc nepíšou. Dík a hodně km bez nehod!