Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW chystá elektronického asistenta pro odbočování vlevo

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
BMW vyvíjí elektronický asistent pro odbočování vlevo. Momentálně jej zkouší v nové pětkové řadě.

Hlavním účelem je zvýšení bezpečnosti a zamezení srážkám s protijedoucími vozidly. Systém se aktivuje automaticky, jakmile senzory zjistí, že auto přejelo do levého pruhu. Díky navigaci s GPS modulem je poloha vozidla v křižovatce stanovena s přesností jednoho metru. Speciální kamera registruje značení jízdních pruhů a jejich okraje. Trojice laserových skenerů pak mapuje dění až do vzdálenosti 100 metrů před vozem. Skenery jsou schopny poznat nejen osobní, ale i nákladní automobily a motocykly.

Pokud jedou v opačném směru nějaká vozidla a automobil přesto pokračuje v pohybu směrem do křižovatky, asistent sám aktivuje automatické brzdění, aby zabránil případně kolizi. Současně s tím varuje řidiče výstražnými zvukovými signály.

Obrazové symboly na přístrojovém panelu a head-up displeji v čelním skle informují o důvodu zásahu. Řidič není upozorněn předem, protože by střetu pak již nešlo zabránit.

Nový elektronický pomocník funguje pouze do 10 km/h, není určen pro panickou deceleraci z vyšších rychlostí. Pokud řidič stlačí brzdový pedál sám, systém se neaktivuje. Dá se také kdykoli vypnout, pokud byť jen lehce šlápne na plyn.

Testovací sedan BMW řady 5 je rovněž vybaven bezdrátovým komunikačním rozhraním, které umožňuje přenášení dat do ostatních vozidel. Mohou si vzájemně povídat až na vzdálenost 250 m místo stometrové, musí ovšem pochopitelně disponovat totožným zařízením. Mnichovský výrobce jej testuje ve dvojici s motocyklem R 1200 GS. Když automobilista dá znamení ke změně směru jízdy doleva, protijedoucímu a blížícímu se motorkáři by překřížil dráhu. Proto se na jednostopém stroji samočinně rozsvítí varovné LED diody na zpětných zrcátkách. V automobilu se pak aktivuje odbočovací asistent, který jej zabrzdí a motocyklista bez problémů projede.

BMW svou elektronickou novinku v oblasti zvýšení bezpečnosti na křižovatkách poprvé ukázalo v praxi 17. a 18. května na závěrečné prezentaci výsledků projektu Intersafe 2. Spolupráce s další desítkou firem začala již v roce 2008, partnery jsou kromě jiných i Volvo Truck a Volkswagen. Možná právě proto se akce uskuteční ve Wolfsburgu.

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Avatar - ManInBlack
20. 5. 2011 08:51
Re: "asistent"
Tak to tam nemusí vůbec být, ne?
19. 5. 2011 23:56
Re: "asistent"
"Nový elektronický pomocník funguje pouze do 10 km/h, není určen pro panickou deceleraci z vyšších rychlostí. Pokud řidič stlačí brzdový pedál sám, systém se neaktivuje. Dá se také kdykoli vypnout, pokud byť jen lehce šlápne na plyn."
Avatar - misoo
19. 5. 2011 15:18
"asistent"
som zvedavy ako sa s takymto niecim bude dat odbocit v pripade ak ide oproti kolona aut a niet inej moznosti ako vyuzit vacsiu medzeru a prejst natesno... to mi esp pribrzdi akceleraciu a henten bazmek ma zastavi s cumakom v protismere... 8-s
miesto takychto blbosti by sa radsej mohli venovat zmysluplnejsim veciam napr znizovaniu hmotnosti !
Avatar - ManInBlack
19. 5. 2011 11:30
Mozek nechte doma...
...protože ho nebudete potřebovat. V zájmu takzvané bezpečnosti se z řidičů dělají akorát cvičené opice, které udávají jen základní směr pohybu a kolikrát ani to ne. Hurá ;-\