Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW M340i xDrive – Stojí vysněná trojka za to?

David Bureš
Diskuze (259)

Šestiválcová trojka je pro mnohé fanoušky BMW ta vysněná varianta. Stojí však M340i xDrive opravdu za to? A je něco, co bychom na ní rádi změnili?

BMW v posledních letech výrazně rozkročilo svoji nabídku všemi směry. I v době obliby SUV však z globálního hlediska tím vůbec nejprodávanějším modelem mnichovské značky zůstává tradiční řada 3. Popularita modelu střední třídy je nepochybně způsobena jeho charakterem, stejně jako rozsáhlou nabídkou motorů. 

Ta totiž pokrývá různorodé potřeby zákazníků. Na spodní hraně nabídky najdeme třeba základní dvoulitrový čtyřválec 318i (115 kW), dále jsou tu typické verze pro fleetové zákazníky – benzinové 320i (135 kW) a dieselové 320d (140 kW) nebo třeba naftový šestiválec 330d (210 kW) pro dálkové letce či plug-in hybrid 330e s kombinovaným výkonem až 215 kW. Opravdoví fajnšmekři ale pokukují po benzinovém řadovém šestiválci, který považují za typický pohon bavoráka.

Trojka takový motor už dnes nabízí výhradně ve sportovně laděném provedení M340i xDrive, které vyplňuje mezeru mezi běžnou nabídkou a opravdovým vrcholem v podobě rovněž šestiválcového BMW M3. V minulé generaci ale šestiválec pod kapotou 340i nadchl, platí to však i pro nejnovější provedení, které se stalo v rámci nabídky sportovnějším derivátem, s písmenem M v názvu?

Nebudu chodit kolem horké kaše, BMW M340i xDrive je opravdovou esencí bavoráku. Chová se přesně tak, jak byste od sportovního sedanu z Mnichova očekávali. A je tak obrovským rozdílem proti unylé naftové verzi 320d.

Výtečný motor

Už samotný motor je jednoduše famózní. Jde o dobře známý řadový šestiválec o objemu 2998 cm3 přeplňovaný turbodmychadlem typu twin-scroll, který je vyzbrojen všemi těmi pro BMW typickými prvky, jako je plně variabilní zdvih sacích ventilů Valvetronic nebo variabilní časování vačkových hřídelů double-Vanos.

BMW ale motor dále ladilo, výsledkem čehož je výkon 275 kW, o 35 kW více než v případě předchůdce, v podobě modelu BMW 340i. Motor s hliníkovým blokem i hlavou válců má odlehčené písty, ojnice a kovaný ocelový klikový hřídel. Třecí ztráty zase snižují honované vnitřní plochy válců s tenkou vrstvou oceli, která je na ně aplikována nástřikem. Dvoukomorové turbodmychadlo s nepřímým chlazením stlačeného vzduchu je pak integrováno do sacího systému, což dělá motor kompaktnějším a snižuje vzdálenost, které musejí urazit výfukové plyny, což spolu se snížením jeho setrvačnosti zlepšuje reakce turbodmychadla. Maximální tlak systému přímého vstřikování s tlakovými zásobníky byl zase zvýšen z 200 na 350 barů.

Vyspělý motor se zkrátka povedl a funguje přesně tak, jak byste od šestiválce BMW očekávali. Má neskutečnou sílu a úctyhodný odpich a zátah poskytne snad za jakékoliv situace. Já osobně bych jen kvitoval zajímavější zvuk. Tóny třílitru jsou možná i kvůli filtru pevných částic bohužel poněkud utlumené, minimálně ve sportovním režimu bych čekal větší rambajs. Zvlášť když jde o „skoro eMko,“ které je na stovce za 4,4 sekundy.

BMW M340i xDrive BMW M340i xDrive

Vynikající je také spolupráce s převodovkou, kterou je však v Evropě výhradně osmistupňový automat. Jasně, chápu nářky petrolheadů, jak by si M340i zasloužila manuál, a do jisté míry si to myslím i já. Jenže během týdnu ježdění jsem si vlastně ani jednou neřekl, že by mi manuální převodovka chyběla. Automat totiž řadí fantasticky, jak jsme u BMW zvyklí, rychle a zároveň hladce. Dokonce i automatika má tak vynikající logiku, až jsem se nejednou přistihl u myšlenky, že mění převod v době, v níž bych řadil i já. A také na manuální pokyn převodovka okamžitě reaguje, a tak si řízení tohoto bavoráka budete opravdu užívat.

Čtyřkolka? No a!

Fanouška může zamrzet i nemožnost objednání zadokolky, BMW má ale svoji klientelu dobře přečtenou, a tak dobře ví, že u takto silného auta už žádají xDrive. A musím říct, že mně ve výsledku ani nijak nevadil. 

Díky pohonu obou náprav je totiž v zatáčkách auto úžasně obratné, přitom krásně cítíte, jak ho zadek tlačí do zatáček. Když se pak budete chtít trochu sklouznout, stačí přepnout elektroniku do režimu DSC Off a rázem tu máte hravý sedan, který rád pohne zádí, když se mu zachce. Bavorák však zůstává krásně čitelný. 

Také samotný podvozek jako celek zaslouží pochvalu. Jakožto „polo-eMko“ je logicky tužší, zůstává však poddajný. Navíc typicky pro bavoráky začne úžasně fungovat a tlumit nerovnosti ve vyšší rychlosti, už svižnější průjezd okreskami tak zanechá pozitivní dojem. Opravdovou tvrdost tak pocítíte jen při pohybu ve městě, někde na kočičích hlavách.  Vliv na to ale jistě měla i kombinace 19palcových kol a pneumatik typu runflat. Jsem to ale ochoten akceptovat, byť každodenní jízda po pražské magistrále by pro mě byla tryzna, spíš bych však ocenil lepší odhlučnění. Na dálnici už je auto nečekaně hlučné.

A spotřeba? Vzhledem k síle šesti válců pod kapotou je dlouhodobá spotřeba, tzv. od výrobního závodu, s hodnotou 11,1 l/100 km parádní výsledek. Jasně, když se jdete jen tak projet a vyčistit hlavu, rychle se dostanete na 17litrovou hranici a klidně ještě výše, ve městě se ale klidně dá jezdit za devět a po dálnici za 8,5 l/100 km, což jsou hodnoty vzhledem k výkonu pořád skvělé.

Hezký sportovní sedan

Technicky je to tedy na jedničku a musím říct, že v případě testovaného sedanu se mi líbil i vzhled. Pro M340i xDrive standardně dodávaný M aerodynamický paket v kombinaci s tím decentním spoileříkem na zádi dělají z trojky ten správně sportovně šmrnclý, ale zároveň pořád nenápadný sedan, což podtrhuje šedý odstín Frozen Dark Grey. Lak z nabídky BMW Individual je součástí úvodní edice First Edition, oslavující příchod M340i na trh. 

BMW hodlalo postavit jen 680 exemplářů tohoto speciálu (půl na půl sedan a kombi), přičemž dnes už jej v konfigurátoru nenajdete. Poznávacím znakem edice vedle tmavě šedého laku karoserie jsou též 19palcová kola, leskle černé okenní lišty nebo originální barevná kombinace interiéru. Mně osobně modro-bílé čalounění kůží Merino s kontrastním oranžovým prošíváním přijde poněkud kýčovité, své fanoušky si ale svým odkazem na vrtulku BMW jistě najde. 

Oceňuji však sportovní přední sedačky, které výtečně podrží tělo. Sedí se pak velice nízko, skoro jak v nějakém sporťáku, což už trochu znesnadňuje nastupování, zvlášť v úzkých parkovacích místech. M340i xDrive má mimochodem o 10 mm snížený podvozek ve srovnání s běžnými verzemi 3-Series. Zpracování i výběr materiálů je pak na vysoké úrovni, to už jsme však o aktuální trojce prohlašovali několikrát. Stejně jako to, že digitální přístrojový štít má sice skvělý obraz díky detailnímu rozlišení, někdejší analogové ukazatele nebo digitální v kombinaci s kovovým rámečkem, ale zkrátka vypadaly lépe.

BMW M340i xDrive BMW M340i xDrive

Na zadních sedadlech je pak spíše jen průměrný prostor, tak už to ale u sedanů střední třídy s pohonem zadní nápravy bývá. Zavazadelník s objemem 480 litrů však kategorii odpovídá, byť se v rámci mezigenerační proměny nezvětšil. Překvapuje mě pak fakt, že sedan nemá v základu elektricky ovládané víko kufru. 

Závěr

Nabídka BMW 3 je dnes opravdu bohatá, od základního 318i, přes typického fleeťáka 320d či plug-in hybrid 330e, až po šestiválcové BMW M340i xDrive, které je pro mnohé fanoušky jistě tou vysněnou formou. Po týdnu ježdění mám jasno, ano, tohle je ta přesná definice charakteru BMW. Takhle nějak si zkrátka představuju sedan z Mnichova, zábavný, rychlý a zároveň pořád použitelný každý den. Klidně bych ho bral místo M3, protože je hezčí a jeho síla už dostatečná. Byť mu chybí možnost manuálu a pohonu jedné nápravy...

Osobně bych čekal jen výraznější zvuk motoru a lepší odhlučnění na dálnici. A navíc na něj musíte mít, už základ dosahuje hranice 1,6 milionu korun a příplatková výbava rychle cenu navýší přes dva miliony.

Jestli je ale pro vás BMW M340i xDrive vysněnou volbou, můžu ho jedině doporučit. Jen pozor, pokud ho budete objednávat nové, vězte, že se šestiválec stal po vzoru M440i xDrive stal nově mildhybridem, když mu pomáhá elektromotor. Celkový výkon zůstává na 275 kW, v nízkých otáčkách ale má být znatelná práce 8kW elektromotoru. Takže by teoreticky mohlo být ještě svižnější. Co bych vám povídal, už vyhlížím, kdy se objeví v testovací flotile, abych si ho mohl vyzkoušet. Jízda s M340i xDrive je zkrátka radost a věřím, že na tom mildhybrid nic nezmění.

 

Nejlevnější verze modelu 824.200 Kč (318i/115 kW)
Základ s testovaným motorem 1.649.700 Kč (M340i xDrive/275 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 1.649.700 Kč (M340i xDrive/275 kW)
Testovaný vůz s výbavou 2.352.666 Kč (M340i xDrive/275 kW)  

BMW M340i xDrive BMW M340i xDrive

Plusy

  • Vynikající jízdní vlastnosti
  • Silný motor
  • Skvěle řadící automat
  • Hravý charakter
  • Tužší, ale pořád poddajný podvozek

Minusy

  • Přece jen poněkud mdlý zvuk
  • Průměrné odhlučnění na dálnici
  • Analogové budíky vypadaly lépe
  • Vysoká pořizovací cena
David Bureš
Diskuze (259)

Doporučujeme

BMW M340i xDrive
Cena základní sestavy 1 649 700 Kč
Výbava základní sestavy Sportovní brzdy se třmeny v modré barvě, M sportovní diferenciál, variabilní sportovní řízení, elektricky nastavitelná sportovní přední sedadla, ambientní osvětlení, automatická klimatizace, M sportovní podvozek, M sportovní kožený volant, M aerodynamický paket, šest airbagů, 18“ kola z lehkých slitin, čalounění kombinací alcantary a umělé kůže sensatec, přední a zadní parkovací čidla, diodové světlomety, dešťový a světelný senzor, třízónová automatická klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná okna, atd. Kč
Cena testované sestavy 2 352 666 Kč
Výbava testované sestavy Paket M technology (+9.490), protisluneční ochrana oken (+10.842,-), galvanická povrchová úprava pro ovládací prvky (+2.704,-), aktivní ochrana (+9.490,-), příprava pro mobilní telefon s bluetooth rozhraním (+12.194,-), paket First Class (+9.802,-), hudební systém Harman Kardon (+14.898,-), paket Business Class – akustická izolace předních oken, bezklíčový vstup, vyhřívaná přední sedadla (+57.070,-), M340i First Edition – metalický lak Frozen Dark Grey, celokožené čalounění Merino s kontrastním prošíváním, 19“ kola z lehkých slitin, M bezpečnostní pásy (+376.324,-), paket Innovation – asistent dálkových světlometů, head-up displej, Driving Assistant Professional – hlídání mrtvého úhlu, adaptivní tempomat s funkcí stop & go, aktivní asistent pro jízdu v pruzích; ovládání gesty, Live Cockpit Professional – digitální přístrojový štít s 12,3“ a obrazovka infotainmentu s 10,25“ (+171.236,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 275 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 500 / 1850 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.2 / 5.8 / 7
Emise CO2: 160
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 480 / 59
Objem nádrže (l): 59
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1670 / 575
Rozměr pneu: 225/40 R19
BMW M340i xDrive
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4713
b) šířka (mm): 1827
c) výška (mm): 1440
d) rozvor (mm): 2851
e) rozchod vpředu (mm): 2583
f) rozchod vzadu (mm): 1567
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 450
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 680
výška opěradla vzadu (mm): 700
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - white label
13. 1. 2021 17:38
Re: hmotnosti
Ty si nejsi schopen přečíst příspěvek na který reaguješ, nebo nerozumíš česky???
Napsal jsem ti jasně, že jsem reagoval na tvou reakci na speedfreda, navíc jsem ti to ještě polopaticky ocitoval! A ty tu znovu meleš něco o sobě a iudexovi, o 2er...., k čemuž já jsem se vůbec nevyjadřoval a ani jsem to tu nečetl. Logicky reaguji na to, co jsem četl, a nejsem povinen číst tuhle nesmyslně nafouklou diskusi (převážně o ničem) celou.
Prostě speedfred jasně napsal, že se mu 8er líbí nesrovnatelně víc, než 4er.
A ty na to "dementně" (naprosto nelogicky) zareaguješ tím, co tobě dává větší smysl.
Co bude příště, až tu někdo napíše, že se mu líbí třeba nějaký model Ferrari? Taky budeš "argumentovat" tím, že Duster ti dává mnohem větší smyls. Svatá prostoto.
A pak se divíš, že tě někdo přirovnává k Burešovi, který taký mluví jen o tom, o čem chce on sám a otázky, které se mu nelíbí, ignoruje.
Místo toho diskusního fňukání a žalování se raději občas zamysli nad tím, co a jak tu sám píšeš.
13. 1. 2021 07:23
Re: hmotnosti
Tak naposledy. Iudex tady píše, ze kdo chce středně velké kupé blablabla... osma není středně velké kupé. Kdybych to napsal já, už bys me opravoval. Začal argumentovat jízdními vlastnostmi, dvojka je ve všem lepší. Ale tady je typicky vidět, ze tebe proste bavi rýpat se v těch nejmenších nesmyslech a mas pocit, jak to protistrane strašně “davas”...
Mne nedává smysl jezdit v aute, které se mi nelíbí. A vidíš to - nejsou to dvě rozdílné věci...
a zase tak na tři měsíce sbohem čus
Avatar - white label
13. 1. 2021 00:09
Re: hmotnosti
Ale já přece reagoval na tvoji reakci na speedfreda:
sf: "8-er je ale voči 4-kupé pop.rdeli krajšia. Tak to je aspoň u mna."
Mig: "Stačí je postavit vedle sebe a zeptat se prvního kolemjdoucího, jestli mu to větší dává smysl"
12. 1. 2021 21:01
Re: hmotnosti
WL: kdybych se na to díval těmi parametry, které psal Iudex, tak bych si v životě nemohl koupit trojku, ale daleko větší smysl by dávala dvojka... která je ve všem lepší...
Avatar - white label
12. 1. 2021 10:07
Re: hmotnosti
Líbit se a dávat smysl jsou dvě různé "věci", na to už bys, za tu dobu co jsi na světě, mohl přijít.
A ptát se jednoho kolemjdoucího na cokoli nemá smysl, si představ, že bys šel kolem třeba zrovna ty... :-O :D