Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW Motorrad Lac Rose Concept: Zpátky k Růžovému jezeru

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Motocyklová divize BMW chrlí k nejrůznějším příležitostem jeden koncept za druhým. Ten poslední připomíná úspěchy na Dakaru.

BMW a slavný maraton z Paříže do Dakaru? Ti mladší si vzpomenou na dvě vítězství Richarda Saincta z přelomu milénia. Jenže ten nejel na velkém enduru s boxerem. Nejnovější koncept dostal jméno podle senegalského Růžového jezera, tam, kde Dakar ve svých počátcích pravidelně končíval. A upraveným legendárním géesům, ještě s pomlčkou mezi oběma písmeny, se tu dařilo. Hubert Auriol vyhrál ročníky 1981 a 1983, další dva triumfy přidal v letech 1984 a 1985 Belgičan Gaston Rahier, bývalý to dosti slavný motokrosař. Speciály nevznikaly v Mnichově, potažmo tehdejším Západním Berlíně, kde dodnes sídlí fabrika, vývoj a stavbu měla na starosti specializovaná firma HPN.

Novodobá vzpomínka s názvem Lac Rose (BMW oficiálně nepoužívá čárku nad e) má premiéru na festivalu Wheels & Waves u francouzského Biarritzu na pobřeží Atlantiku. Ten se letos koná od 8. do 12. června. Koncept je dalším z mnoha továrních customů, které Bavoři v poslední době stavějí jak na běžícím pásu. Motorka ale nevychází z řady GS, nýbrž z R nineT. Barevné provedení se signální červenou a bílou, odpovídá právě Rahierovu stroji z pětaosmdesátého, kdy jel se startovním číslem 101. Nesmí chybět závodní trikolóra, kterou známe dobře i z aut.

Lac Rose má pochopitelně terénní gumy, vysoko umístěné blatníky, drátová kola, vpředu dva pořádné teleskopy, kulaté světlo, větrný štítek a ochranu rukou na řídítkách, kde dostal prostor také itinerář, i když moderní elektronický. Ale jinak je jasně vidět, že vychází ze sériového naháče, respektive z něj odvozeného scrambleru. Je to pořád poměrně kompaktní motorka. Krátké sedlo také odkazuje na originál, stejně jako ochrana podvozku.

Jasně, že v černém trubkovém rámu musí být dvouválcový boxer a od něj vést k zadnímu kolu kloubový hřídel, to prostě jinak nejde... Navíc ten v R nineT pořád chladí kromě oleje částečně i vzduch. Bavoři se s konkrétními technickými specifikacemi neobtěžovali, v sérii má tenhle klasik, ovšem s již nutným moderním vstřikováním a čtyřventilovou technikou, výkon 81 kW a točivý moment 119 N.m z objemu 1,17 l.

Výkon se jistě nezvýšil, tady šlo hlavně o vzhled. Proto dostal motor efektní kryty válců, také odkazují na historii. A design se povedl opravdu náramně. Tentokrát se na něm nepodílel žádný externista, ale pouze tovární tým návrhářů vedený Edgarem Heinrichem. Součástí konceptu je i kolekce oblečení. Motorku by klidně mohli začít rovnou vyrábět, jistě by modrobílým zájemci utrhli ruce. Nebylo by to poprvé, co se koncept dostane do série... Nechme se překvapit, BMW Motorrad Days v Garmisch-Partenkirchenu proběhnou na samém začátku července. To už není daleko.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)