Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW se brexitu nebojí. Zvažuje koupit továrnu Hondy v britském Swindonu

David Bureš David Bureš 27. 3. 2019
13
1
Zobrazit náhledy (13)
Výroba BMW řady 7 Výroba BMW řady 7 Výroba BMW řady 7 Výroba BMW řady 7 Výroba BMW řady 7 Výroba BMW řady 7 Výroba BMW řady 7 Výroba BMW řady 7

Honda minulý měsíc oznámila, že uzavře svoji továrnu v britském Swindonu. Už se ale prý našel zájemce, který by mohl pokračovat v jejím provozu.

Brexit je pro automobilové výrobce velký strašák, přestože je situace na britských ostrovech nepřehledná a stále se neví, kdy a jestli vůbec k odchodu Velké Británie z Evropské unie dojde. Hrozily by jim totiž komplikace kvůli možným frontám na hranicích nebo kvůli nevýhodnému kurzu, a tak se hned v několika případech hovoří o uzavření tamějších automobilových továren, nebo minimálně omezení produkce. BMW Group se ale brexitu podle všeho nebojí.

Ozývají se totiž zprávy, že německá automobilka zvažuje nákup továrny značky Honda ve Swindonu. Japonský výrobce ji hodlá do roku 2021 uzavřít, údajně však nikoliv v souvislosti s brexitem, ale kvůli globální restrukturalizaci firmy. Honda totiž plánuje zavřít také svůj závod v Turecku.

Pro BMW Group by přitom mohlo být převzetí závodu Hondy výhodné. Vyrábí už v nedalekém Oxfordu (vozy značky Mini), přímo ve Swindonu má pak lisovnu, dodávající komponenty pro výrobu modelů Mini.

Lokalizace produkce vybraných modelů se shodnou platformou ve Velké Británii by pak paradoxně mohla pomoci i v případě uskutečněného brexitu. Automobilka vyrábí též v Nizozemí, u tamější firmy VDL Nedcar, a tak by její fronty na hranicích mezi unií a Británií mohly při převozu komponentů sem a tam nemile postihnout. Při lokalizaci produkce na ostrovech by tenhle problém mohl odpadnout, v Británii si totiž firma vyrábí i motory – v závodě Hams Hall. Swindonskou lisovnu pak hodlá rozšířit.

A BMW se na to možná opravdu připravuje, přičemž by do Swindonu mohlo převést alespoň část výroby právě z VDL Nedcar. Holandský závod sice loni zaznamenal neskutečný nárůst produkce (meziročně z 169.000 aut na více než 200.000), hlavně díky zahájení produkce SUV BMW X1, pro letošní rok však očekává pokles výroby. Neurčitě to VDL Nedcar vysvětluje vývojem globálních trhů, přičemž se na to již připravuje snížením stavů.

Co by se ve Swindonu pod vedením BMW Group vyrábělo, je zatím ve hvězdách. Možná by se tam ale mohla přesunout část produkce Mini. Spekuluje se totiž o tom, že do Oxfordu, domovské továrny Mini, by se mohla přesunout část produkce kompaktního hatchbacku BMW 1, a to v rámci letošní mezigenerační proměny tohoto modelu. A jelikož dnes jede oxfordský závod na plné obrátky, je nasnadě, že se část kapacity bude muset uvolnit.

BMW Group zatím v tomto ohledu oficiálně mlčí. Pouze nejasně hovoří o tom, že závod Mini v Oxfordu může čekat nějaká reorganizace. Tak se nechme překvapit, pokud ale BMW Group v následujících letech skutečně přesune výrobu všech svých aut s platformou s motorem vpředu napříč a pohonem předních kol do jedné lokality, nebudeme se tolik divit. Bylo by to totiž vcelku logické. Britský automobilový průmysl má obrovské zkušenosti a jen tak se toho vzdát kvůli nějakému brexitu by pozbývalo smysl.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Avatar - karel47
V případě Hondy
karel47
| 27. 3. 2019
to dává smysl. EU a Japonsko mají smlouvu o volném obchodu, tak žádná cla. Z Británie by museli clo platit a platí i z Turecka, kde chtějí také skončit. Prodeje v Evropě nic moc, tak si to spočítali a zjistili, že bude pro ně výhodnější do Evropy auta dovážet. BMW se v Británii daří. Co ale trh udělá po Brexitu je otázkou? Celkový trh s novými vozy se loni v Británii propadl. Mini je v Evropě už nyní drahé....plus 10%....?

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku