Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Další rána pro britský automobilový průmysl. Honda zavře továrnu ve Swindonu

ČTK ČTK 19. 2. 2019
13
27
Zobrazit náhledy (13)
Honda Honda Honda Honda Honda Honda Honda Honda
Brexit za zavření britského závodu Hondy nemůže. Firma krokem chce ušetřit, proto zavře i další svůj závod, v Turecku.

Japonská automobilka Honda Motor plánuje v rámci globální restrukturalizace své výroby zavřít do roku 2021 svůj závod v britském městě Swindon. O práci přijde až 3500 zaměstnanců. Oznámila to automobilka na tiskové konferenci a potvrdila tak pondělní spekulace britských médií. Podle agentury Reuters se závod na celkové produkci automobilů v Británii loni podílel více než deseti procenty.

Rozhodnutí je velkou ranou pro ekonomiku Británie, která 29. března odchází z Evropské unie. Honda v závodě 115 kilometrů západně od Londýna vyrábí oblíbený model Civic. Výroba se pohybuje kolem 150.000 vozů ročně, zhruba 90 procent vozů je určeno na vývoz do EU.

Británie by měla unii opustit už 29. března, dosud však nebyla schválena dohoda o podmínkách brexitu. Před riziky, jaká by mohl brexit bez dohody přinést, varují automobilky i další britští podnikatelé. Upozorňují na vyšší cla, přerušení dodavatelských řetězců a ohrožení pracovních míst. Město Swindon, kde je továrna Hondy, se přitom v referendu vyslovilo pro brexit: schválilo ho 54,7 procenta voličů.

Generální ředitel Hondy Takahiro Hačigo nicméně na tiskové konferenci uvedl, že rozhodnutí o ukončení výroby nesouvisí s brexitem. Stejně se pro rozhlasovou stanici BBC vyjádřil i šéf evropských operací firmy Ian Howell. Ukončení výroby podle nich souvisí s globálními změnami v celém odvětví. Krokem chce Honda ušetřit, proto zavře i svoji další továrnu, v Turecku.

Automobilka se také podle Howella hodlá více zaměřit na investice v Číně, v USA a v Japonsku. Nová obchodní dohoda mezi EU a Japonskem snižuje cla na dovoz japonských aut do unie do roku 2027 na nulu. To znamená, že japonské automobilky nebudou potřebovat mít výrobní základny v EU. Do budoucna tak Honda plánuje, že do Evropy bude své vozy dovážet z domovského Japonska a také prý z Číny.

Honda se spolu s japonskými konkurenty Toyota a Nissan podílí na celkové výrobě aut v Británii téměř polovinou. Nissan začátkem února oznámil, že zrušil plány výroby nové verze malého sportovně-užitkového vozu (SUV) X-Trail v továrně v britském Sunderlandu. Firma sice uvedla, že za tímto rozhodnutím stojí podnikatelské důvody, zároveň však poukázala na problémy spojené s nejistotou kolem budoucích vztahů Británie s EU.

Údaje britského Svazu výrobců a prodejců automobilů (SMMT) nedávno ukázaly, že investice do automobilového průmyslu v Británii se v loňském roce kvůli obavám ohledně brexitu propadly téměř o polovinu na 589 milionů liber (zhruba 17 miliard Kč).

Výroba automobilů v Británii se loni podle SMMT snížila o devět procent na pětileté minimum 1,52 milionu vozů. Zaznamenala tak nejprudší pokles od hospodářské recese z let 2008 a 2009.

Související články

Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Emel
Brexit
Emel
| 20. 2. 2019
Evropský trh je regulovaný, s cílem (mimo jiné) chránit spotřebitele. Třeba jsou zakázané rtuťové teploměry, protože rtuť je jedovatá (aby se pořád nemluvilo o rumu a máslu). A logicky není možné, aby výrobci z členských států museli vyrábět digitální, zatímco britští výrobci by mohli vyrábět a v celé Unii prodávat rtuťové.

Je to prostě takový klub. Pokud v něm chceš být, pak musíš dodržovat pravidla a platit členské příspěvky.
Brexit
spaleny6
| 20. 2. 2019
A to je právě špatně. Volný obchod je výhodný pro obě strany a není důvod ho podmiňovat přispíváním do rozpočtu a aplikací nesouvisejících norem.
Avatar - Emel
Brexit
Emel
| 20. 2. 2019
Co se snažím říct je, že nelze mít práva (volně dodávat na evropský trh) bez povinností (aplikovat evropské normy, přispívat do rozpočtu).

Třeba Norsko má volný pohyb zboží, ale taky respektuje evropské normy (dle studie platilo v Norsku v roce 2012 cca. 5000 unijních norem, což tehdy bylo asi 75%) a přispívá do rozpočtu (asi 400M€ ročně).

A to je právě ten problém - Britové si uvědomují, že odchod z Unie a zachování volného pohybu zboží a osob znamená, že budou muset pořád respektovat stejná pravidla, ale nebudou o nich moci hlasovat.
Brexit
spaleny6
| 20. 2. 2019
Nevím co si představit pod pojmem plnohodnotný trh. Já se bavím o volném pohybu zboží.
Brexshit
Londonbridge
| 20. 2. 2019
Neviem ci bola pricina Brexshitu ze Honda tam prepusti 3500 ludi , mozno. vacsina ludi co maju nej ten mozog nechcu no deal a Nemci chcu nadalej predavat svoje MB,BMW,Audi atd. GB je v EU po Nemecku najvacsi automobilovy trh a len blazon z ustavu by to ignoroval...

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku