Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW už testuje nové iX5 na vodík. I v extrémním arabském horku

Lukáš Volšický
Diskuze (2)

Vodíkové prototypy BMW iX5 Hydrogen procházejí testováním různými skupinami zákazníků po celém světě. Automobilka se snaží vyvinout bezchybně fungující technologii inovativního pohonu, který dokonce testuje i v extrémním horku arabských měst i pouště.

Mnichovské BMW věří, že vodík je všestranným zdrojem energie a letos v únoru zahájilo testování nového inovativního vodíkového pohonu. Ten představilo v pilotní flotile nových BMW iX5 Hydrogen, když ji poskytlo různým skupinám zákazníků. Hlavním cílem je získat zkušenosti uživatelů z reálného života s nejmodernějšími vodíkovými auty, na nichž bude zakládat při dalším vývoji. Vodík je významnou technologií budoucnosti mobility.

Necelá stovka vodíkových BMW iX5 Hydrogen se aktuálně testuje ve skutečném provozu v Evropě, Spojených státech amerických, Číně, Japonsku, Koreji, a dokonce i na Blízkém východě. Ve Spojených arabských emirátech technologie prochází intenzivním testováním v horkém počasí, protože musí bezchybně fungovat jak ve vysokých teplotách dosahujících až 45°C, tak v písku a prachu, na různých převýšeních a při výrazných výkyvech vlhkosti vzduchu.

BMW využívá testování nové technologie také pro vylepšení podmínek v jednotlivých regionech, aby podpořilo vývoj plnící infrastruktury pro osobní a lehké užitkové vozy nebo autobusy. Technika nových BMW iX5 Hydrogen je spolu s vysoce efektivním palivovým článkem, elektromotorem a akumulátorem vybavena i dvěma nádržemi z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP) pro uložení vodíku pod tlakem 700 barů.

Video se připravuje ...

BMW iX5 Hydrogen má palivové články o výkonu 125 kW (170 koní) a integrovanou elektrickou pohonnou jednotku eDrive páté generace. Kombinovaný výkon je 295 kW (401 koní), zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 6 sekund a nejvyšší rychlost dosahuje 180 kilometrů v hodině. Automobilka udává, že vodíkové SUV ujede až 504 kilometrů v cyklu WLTP na jedno naplnění. Přibližně 6 kilogramů v plynném stavu lze natankovat za pouhé tři až čtyři minuty.

Inženýři z Mnichova na evoluci technologie FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) spolupracují s Toyotou. Japonci ji úspěšně uvedli do sériové výroby v produkční limuzíně Mirai, která se prodává i v Česku. Automobilky spolupracují už od roku 2013 a vzájemná spolupráce přivedla na svět i novodobou Toyotu GR Supra, zakládající na německém roadsteru BMW Z4.

BMW při technologické transformaci pohonných systémů následuje vizi, že lokálně bezemisního provozu lze dosáhnout i jinými technickými řešeními než pouze bateriovými elektromobily (BEV). Automobilka chce být schopna reagovat na měnící se požadavky na různých trzích i politické a regulační prostředí v různých koutech světa. Technologie vodíkových palivových článků tak má být dalším pilířem v budoucím portfoliu pohonných systémů celého koncernu BMW Group.

Lukáš Volšický
Diskuze (2)

Doporučujeme

11. 9. 2023 03:02
Re: Správná cesta....
Tenhle tech meli vsichni plne vyvinuty uz pred rokem 2000. Jenze neni ten vodik kde natankovat a to se jen tak nezmeni :-!
Avatar - pradeda777
9. 9. 2023 09:07
Správná cesta....
..... :yes: