Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW Vision ConnectedDrive: Tři barvy a tři vrstvy

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Poslední koncept z dílen BMW hýří barvami, které symbolizují jeho zaměření: bezpečnost, informace a zábavu a komfort.

Automobilka ani nesdělila technické parametry konceptu, soustřeďuje se pouze na vymoženosti, které jsou dvoučlenné posádce plně k dispozici. Není tak zcela jasné, zda je Vision ConnectedDrive plně funkční, nebo ne, rovněž rozměry jsou tajemstvím. Jednotlivé obory zaměření studie sám výrobce nazývá vrstvami.

O v titulku zmíněné barvy (oranžovou, modrou a zelenou), které září také na sérii firemních fotografií, se starají optická vlákna. Oranžové světelné trubice symbolizují bezpečnost. Představují propojení senzorů na vozidle a jejich interakci s řidičem. Koneckonců, různými čidly je automobil doslova protkán, jeho bezprostřední okolí skenují radary v předním nárazníku a zadních skupinových svítilnách. Komunikaci mezi řidičem a spolujezdcem symbolizuje modrá barva, spojení vozu a okolního světem pak zelená. Také trojice obrazovek uvnitř je vzájemně propojena. Vždyť se studie jmenuje ConnectedDrive.

Head-up displeje známe i ze sériové výroby, u běžně dostupných aut však doplňují klasické, či digitální přístroje. Tady je tomu přesně naopak - jedná se o hlavní informační jednotku. Údaje o rychlosti jízdy, navigačních datech a různá varovná upozornění se zobrazují trojrozměrně a mohou se vzájemně překrývat dle důležitosti. Například, blíží-li se nějaké nebezpečí (chodec přebíhající silnici, jiné vozidlo...), varování o něm vystoupí do popředí a překryje údaj o aktuální rychlosti. Přístrojový štít doplňuje informace z head-up displeje. Řidič zde vidí třeba mapu navigačního systému, nebo si může přečíst SMS a e-maily. Displej lze programovat dle potřeby, údaje lze také zvýraznit.

Další obrazovka je umístěna před spolujezdcem (či spíše spolujezdkyní?). Ten jej může využívat k obsluze různých komunikačních a zábavních systémů (hudba, navigace) a vybrané informace pak posílat pohybem ruky řidiči na přístrojový štít, na displej totiž vidí jen on. Ovládá jej prsty na způsob touchpadu, povrch s osvětlenými body mu dává zpětnou vazbu o jeho pohybech. Informace se zobrazují ve formě virtuálního časopisu. Funkce jsou zajímavé, například jedete-li kolem historické budovy, automobil vám sdělí, že se jedná o muzeum, kde se právě koná zajímavá výstava. Pokud je obrazovka v nečinnosti, je skryta v přístrojové desce.

Vision ConnectedDrive je roadster. Má tedy dlouhý rozvor náprav i kapotu motoru, která je opticky propojena se silně skloněným čelním sklem. Prostor pro posádku je pak posunut co nejvíce vzad. Celek je, jak se na správný sportovní vůz sluší, široký a nízký, kola mají rozměr 20 palců. Zajímavost představuje otevírání dveří. Vnější plášť se odsouvá směrem dopředu, vnitřní části naopak dozadu. Lze tedy jezdit s otevřenými dveřmi - odkaz na legendární BMW Z1 je zde patrný naprosto jasně. Exteriér a interiér jsou laděny do šedých odstínů. Jsou celkem tři (opět symbolika tří vrstev): kůže na sedadlech je světle šedá, v okolí přístrojů a na výplních dveří najdeme tmavě šedou, jiný je lak karoserie.

Při pohledu zepředu možná u fanoušků značky vyvstanou další vzpomínky na klasická BMW ze sedmdesátých a osmdesátých let se čtveřicí předních kruhových světlometů. Typické ledvinky jsou však mnohem širší a dvojice nasávacích otvorů na krajích předního nárazníku v jeho spodní části také není nijak malá.

      

      

Aleš Dragoun
Diskuze (0)