Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bodový systém v ČR: Alespoň jeden bod má již každý desátý řidič

Aleš Dragoun
Diskuze (24)

Bodový systém platí na území České republiky od 1. 6. 2006, tedy více než tři roky. Za toto období jsou k dispozici některé velmi zajímavé statistiky.

Bodový systém nepoužívá jen naše republika, v EU je celkem běžnou záležitostí. V platnosti je ve Francii, Německu, Dánsku, Itálii, Velké Británii, Polsku, Maďarsku, Slovinsku, Irsku, Řecku, Finsku, Španělsku, Rakousku, Lucembursku, Lotyšsku a Belgii. Na podobné bázi funguje i v zámoří - v Kanadě, USA a dokonce v Austrálii a na Novém Zélandu. Bodové systémy jsou dvojího druhu - s odečítáním nebo naopak s přičítáním bodů (jako v ČR). Nejdéle jsou takto odměňováni řidiči v Německu, již od roku 1974! Bez něj se naopak obejdou v Portugalsku, Belgii, Nizozemí, Litvě, Estonsku, Norsku, Slovensku a Rumunsku.

Bod má již přes 600 tisíc řidičů

Alespoň jeden bod má v ČR na kontě k 31. červenci letošního roku již 629.969 řidičů, tedy zhruba každý desátý. Nejvíce pak v Praze, již takřka 82 tisíc. Jejich nejvyšší podíl v přepočtu na registrované držitele řidičských oprávnění je ale na západě Čech, v Karlovarském kraji (12,6 %), hodně zlobí policejní hlídky také v sousedním Ústeckém kraji, kde jejich podíl dosahuje 11,9 %. Nejnižší je naopak ve východních Čechách, na Pardubicku (8,3 %). Co se týče ORP (obcí s rozšířenou působností), nejlépe jsou na tom řidiči v jihočeské Blatné, nejhůře v Kraslicích, opět tedy v západní části naší republiky.

Třetina z takřka 630 tisíc řidičů spáchala jeden, nebo maximálně dva hříchy, které se započítávají do registru, má tedy dva body. Pouhý jeden bod má na kontě zhruba 125 tisíc osob, oprávněných sedat za volant automobilu či řídítka motocyklu. Třetí největší skupinu – tříbodovou tvoří přes 90 tisíc lidí.

Dvanáct bodů

Hranice dvanácti bodů, tedy ta, při které je provinilci na rok znemožněno řízení motorového vozidla, dosáhlo již takřka 21 tisíc řidičů, přesně 20.818. Jejich počet je vyšší, než těch ve skupinách s devíti, deseti a jedenácti body. Drtivou většinu tvoří muži – 95,6 % respektive 19.900, žen je tedy necelá tisícovka.

Rozdíly mezi pohlavími

Něžnější pohlaví jezdí mnohem bezpečněji, vždyť v dnešní emancipované době se na silnicích v České republice pohybuje již 42 % žen, které usedají do motorových vozidel. Body zatím získal každý sedmý řidič, zatímco u žen je to každá osmadvacátá. Řidičky je získávají zhruba do 37. roku věku, starší dámy se dopouštějí dopravních přestupků, případně trestných činů méně častěji.

Cizinci

Cizincům, kteří spáchají dopravní přestupek na území České republiky, je po dosažení hranice 12 bodů znemožněno na jeden rok řídit vozidlo na našich silnicích, ve své domovské zemi tak ovšem činit mohou. Zatím se to týká jen asi 8 % řidičů z celkových 69.055, kteří se dopustili nějakého provinění. Nejvíce z nich má ovšem na svém kontě jeden bod (17,7 %), jedná se tedy spíše o drobnější prohřešky. Největší procento hříšníků zaznamenal Karlovarský kraj, skoro čtvrtina bodovaných jsou cizí státní příslušníci, vzhledem ke geografické poloze tohoto regionu se jedná většinou o německé občany. Co se týče obcí, jsou na tom nejhůře Vimperk a Český Těšín, dobrou vizitkou se tak nemohou pochlubit ani někteří Rakušané a Poláci. Nejlépe si v této statistice stojí naopak severomoravský Vítkov v opavském okrese.

Nejrizikovější skupiny

Největší skupina bodovaných řidičů je ve věku 34 let, těsně následují další tři, všechny přes třicet let. Při přepočtu na registrované řidiče jednotlivých věkových kategorií jsou však nejvíce bodovanými jedenadvacetiletí, tedy mnohem mladší. O oprávnění řídit motorové vozidlo pak přišlo nejvíce dvaadvacetiletých, 1.018, zhruba procento z celé věkové skupiny. Drtivá většina, takřka 950, získala řidičský průkaz před třemi lety, tedy v roce 2006. Počty dvanáctibodových řidičů mají pochopitelně s vyšším věkem sestupnou tendenci.

Školení bezpečné jízdy

Od prvního září loňského roku je možné absolvovat tzv. školení bezpečné jízdy. Toho se mohou na polygonu mosteckého autodromu zúčastnit řidiči, kteří mají maximálně 10 bodů, přičemž za jeden přestupek získali nejvíce 5 bodů. Po jeho absolvování se jim z jejich konta odečtou body tři. Do 31. července letošního roku tak učinilo celkem 1.354 řidičů, deset z nich mělo menší než tříbodový zisk a přesto se na školení přihlásilo. Největší zájem vzešel z řad devítibodových, dle krajů pak z jižní Moravy.

Slušnost především

Centrální registr řidičů dále říká, že 88 procent z těch, kteří obdrželi již alespoň jeden bod, se již dále, minimálně po dobu jednoho roku, chová na dálnicích a silnicích slušně. Další body již tedy nezíská. Bodový systém, který byl zamýšlen původně jako bič na řidiče a je postupně upravován, tak alespoň v tomto ohledu přináší své ovoce.

Aleš Dragoun
Diskuze (24)
Avatar - Ada je zase tady
25. 8. 2009 20:47
Re: Nezdá sa mi to
Vetsinou ovsem jako idiot jede clovek v rendliku, ne v Passatu. I kdyz, uznavam, vyjimky potvrzuji pravidlo.
Avatar - da_b0mb
24. 8. 2009 19:44
Re: Vlastní zkušenost
Já blikám o 106...ještě tak 10km za hlídkou ;-) Doufám, že to tak dělá většina, protože na to občas spoléhám. Ale takovej důchodce, ženská nebo německej turista nebliknout snad nikdy :-)
Avatar - Ronault.
24. 8. 2009 11:46
Re: Nezdá sa mi to
Tak na nich nejezdi jak šílenec. Nevím, co furt máte, cesty by mohly mít kvalitnější povrch, ale to by šlo komfort. Přehlednější by taky mohly být, ale s tím stavevně taky často nepohneš, znám mnoho křižovatek, které jsou nebezpečné, ale rozboř půlku kopce pro jednu křižovatku. Řeší se to omezením rychlosti, holt to někteří nechápou, že tam ta padesátka není pro legraci. Úzké? Snad nechceš do vašeho Horního Zapadákova šestiproudou dálnici?
Avatar - Ronault.
23. 8. 2009 20:08
Re: Nezdá sa mi to
Silnice nikdy není nebezpečná, nebezpečný je jen řidič za volantem, který nepřizpůsobí rychlost svého vozidla stavu komunikace, provozu a povětrnostním podmínkám. Nikdo nikoho nenutí jet rychleji, než je na dané cestě bezpečné, pokud jede je to jeho chyba.

Takový dobrý příklad těch tvých bezpečných cest jsem si vyzkoušel minulou neděli u vás na Slovensku. Krásná výpadovka, široká, asfalt rovný jak stůl z Čadce do Žiliny. Je tam 90, já měl 115 na tahometru, tu mě předjel Passat s přívěsem (na něm byla nálepka max 90) a to takovým stylem, že já i protijedoucí auto jsme museli uhýbat až na krajnici. Takže mě tady někdo o bezpečných silnicích, které nás chrání nikdo vyprávět nebude.

Oni ti angličani dobře ví, proč tam těch 110 km/h mají a ty klikatičky jim můžeme jen závidět
23. 8. 2009 19:23
Re: Statistický doklad nefunkčnosti.
Co dodat? Figurka poznamenal to, co zřejmě nikovi ušlo, vzhledem k tomu, že se tu ohání kuličkami :-) Řidiči jsou slušní právě proto, že k jednou získaným bodům (nejvíce jich má dva bodíky) napřidávají žádné další. Je na tom něco nepochopitelného? Jak pro koho, že :-)