Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bosch Diesel: nová čerpadla common-rail z Jihlavy

Ondřej Láník
Diskuze (2)
V jihlavském Pávově byla včera slavnostně otevřena další výrobní hala společnosti Bosch Diesel, s.r.o., ve které se bude vyrábět nástupce první generace vstřikovacích čerpadel pro systémy common-rail...

V jihlavském Pávově byla včera slavnostně otevřena další výrobní hala společnosti Bosch Diesel, s.r.o., ve které se bude vyrábět nástupce první generace vstřikovacích čerpadel pro systémy common-rail.

Pávovský závod, patřící do dieselové divize automobilové skupiny Robert Bosch GmbH, je mateřským závodem pro dieselová čerpadla typu CP3. Tento typ čerpadla je v Jihlavě vyráběn od roku 2000, v současné době na čtyřech výrobních a montážních linkách.

Rostoucí poptávka po vznětových motorech si vyžádala výstavbu další výrobní kapacity. Rozhodnutí automobilového koncernu padlo vloni v květnu, výroba běží již od letošního dubna. Výstavba haly Jh 301 trvala jen 7 měsíců a po dokončení druhé fáze výstavby by zde mělo najít práci až 1000 zaměstnanců. Již nyní pracuje ve firmě Bosch Diesel, s.r.o. v Jihlavě 5800 zaměstnanců, do roku 2007 by toto číslo mohlo vzrůst až na 7000. Průměrný plat bez započtení platů managementu činí více něž 24.400,-Kč. Skupina Bosch v Jihlavě od poloviny devadesátých let do konce roku 2004 proinvestovala více než 500 miliónů Euro (tj. asi 15 miliard korun).

V nové hale se bude vyrábět nástupce první generace vstřikovacích čerpadel pro systémy common-rail s označením CP1H.

Jihlavská pobočka je v současnosti největším závodem firmy Bosch na výrobu vstřikovacích čerpadel na světě. Ve všech třech výrobních závodech jsou vyráběny komponenty, resp. je prováděna finální montáž vstřikovacích čerpadel common-rail. Starší typ čerpadla CP1 (max. vstřikovací tlak 1350 bar) se v Jihlavě přestal vyrábět v roce 2004, i přesto, že v dalších světových pobočkách výroba tohoto typu pokračuje. Pávovská pobočka Bosch Diesel se bude nadále zaměřovat na výrobu modernějších čerpadel.

Čistota výrobních prostor pro výrobu přesných strojírenských sestav je hodná chirurgického sálu. Zde ovšem nejde jen o německou preciznost ale píše o nutnost, uvážíme-li, že montované díly jsou sestavovány do celků s mikrometrovou přesností (např. píst uvnitř tělesa má vůli jen 1,5 mikrometru). Během prezentace byla náročnost některých operací na bezprašnost srovnávána s požadavky na čistotu při výrobě počítačových čipů.

Roční kapacita produkce řady čerpadel CP3 činí přes 2,1 milionu kusů ročně, nová výrobní hala má ještě letos vyrobit dalších 350 tisíc čerpadel CP1H. Pro srovnání: podle údajů sdružení evropských výrobců automobilů ACEA se v Evropě ročně prodá přes 6 miliónů automobilů se vznětovým motorem (údaj za rok 2003).

Mezi odběrateli nejdeme snad všechny významné značky, které nabízejí diesely se systémy common-rail. Za všechny jmenujme alespoň některé vozy, které jezdí s jihlavskými čerpadly: Audi, BMW, Honda, PSA Peugeot Citroën, DaimlerChrysler, Renault, Toyota, Volkswagen nebo Volvo.

Ondřej Láník
Diskuze (2)
18. 6. 2021 08:33
Juhu
Zajímalo by mě, jak je vyřešena rekuperace vzduchu v tak obrovské hale. Podle mě na to musí být najatí profíci alespoň jako je https://www.recu-clim.cz/…erace-pardubice, jinak si něco tak obrovského nedovedu představit. Vezměte v potaz, že ta hala má něco okolo 280 metrů. To není jak u vás doma, to už je monstrum!