Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BRM postavilo novou formuli 1 z padesátých let, pod kapotou má V16

Ondřej Mára Ondřej Mára 16. 9. 2021 • 08:18
21
Zobrazit náhledy (21)
BRM P15 V16 BRM P15 V16 BRM P15 V16 BRM P15 V16 BRM P15 (1950–1953) (Ken Wharton) BRM P15 (1950–1953) BRM P15 (1950–1953) (Juan Manuel Fangio) BRM P15 (1950–1953) BRM P15 (1950–1953) (Ken Wharton) BRM P15 (1950–1953) BRM P15 (1950–1953) (Ken Richardson) BRM P15 (1950–1953) BRM P15 (1950–1953) (Ken Wharton) BRM P15 (1950–1953) BRM P15 (1950–1953) BRM P15 (1950–1953)

Pod kapotou uložený 1,5litrový motor V16 točí až 12.000 otáček a pumpuje necelých 600 koní.

Britská společnost British Racing Motors (BRM) se pochlubila prvním z celkem tří vozů tzv. pokračovací série závodní formule 1 s označením P15 V16. Stavba nových vozů je oslavou sedmdesátileté existence společnosti, která vyvrcholí představením vozů na trati Goodwood Revival v rozmezí 17. až 19. září.

Za projektem stojí John Owen, syn bývalého šéfa týmu Formule 1 BRM Sira Alfreda Owena, který se již před lety rozhodl oživit slávu a vrátit k životu závodní vozy P15 s jejich motory V16. Zajímavostí pak je, že všechny vozy pokračovací série dostanou původní čísla šasi z padesátých let, které automobilka tehdy nevyužila.

Ostatně první z vozů vyrobených v rámci této pokračovací série je prvním BRM P15 V16, který vznikl od roku 1953. Společnost přitom ke stavbě využila původní poválečné nákresy a vůz postavila z více než 36.000 nezávisle vyrobených komponent.

Samotný motor, tedy je 1,5litrový kompresorem přeplňovaný vidlicový šestnáctiválec, pak technici složili z více než 4.000 komponent, přičemž některé si museli samostatně vyrobit. Na stavbě motoru se navíc podíleli techničtí specialisté z Hall and Hall a jeho první ostrá jízda probíhala nedávno na závodním okruhu Blyton Park v Lincolnshire.

Motor je schopný točit až 12.000 otáček a jeho maximální výkon by měl být až 591 koní, což je při rozměrech a hmotnosti formulí z padesátých let více než působivá hodnota. Navíc má naprosto úžasný zvuk.

video

Slyšet po tolika letech motor V16 byl neuvěřitelný moment a splnění snu,“ uvedl John Owen. „Je to pocta obrovským dovednostem, vytrvalosti a pozornosti věnované detailům technického týmu v Hall and Hall, a já se skutečně nemohu dočkat, až auto představím na Goodwood Revival.

S BRM jsme blízce spolupracovali již od chvíle, kdy jsem se v roce 72 přidal k týmu, a potřebovali jsme každý kousek té zkušenosti, abychom toto skutečně úchvatné závodní auto opět přivedli k životu,“ uvedl Rick Hall z Hall and Hall. „Trvalo to dva roky, z originálních nákresů až k shakedownu, jenže pokud pracujete s kvalitou, detaily a autenticitou jakou jsme potřebovali, pak neexistují zkratky.

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud