Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Brno chce snížit imise z aut a vylepšit dopravní situaci

redakce AUTO.CZ

Brněnský magistrát hodlá snížit imise z automobilové dopravy a vylepšit dopravní situaci ve městě. Zpracovává proto komplexní plán opatření, která bude postupně naplňovat. Až 80 procent imisí způsobuje individuální automobilová doprava. Od roku 2001 do roku 2011, kdy se konala sčítání lidu, vzrostl podíl tohoto druhu dopravy z 15 na 23 procent. U nejzatíženějších dopravních tepen se pravidelně překračují imisní limity pro polétavý prach, informovala na konferenci o ovzduší v Brně Ivana Jordánková z odboru dopravy.

"Až bude plán udržitelné dopravy hotový, vznikne soubor opatření, která seřadíme podle priorit. Přednost budou mít ta nejúčinnější," uvedla Jordánková.

Podle odborníků by si však město mělo ujasnit především, kde auta chce a kde ne a jak s nimi naloží v centru. Upozornili však na to, že pokud by v centru auta být neměla, je potřeba dostavět velký městský okruh. Nyní však ještě podstatná část chybí. "Není třeba auta z centra vyhnat, ale například po vzoru Londýna zpoplatnit vjezd a stání," uvedl Jan Hollan, který se zabývá změnou klimatu a působí v ekologickém institutu Veronica.

Podle většiny zúčastněných odborníků je třeba připravit takový balíček změn, které povedou k omezení individuální automobilové dopravy. Proto musí obsahovat i zvýšení atraktivity MHD, větší podporu nemotorové dopravy a také je nutná rychlejší práce na klíčových stavbách. "Zásadní jsou R43, která odvede z Brna tranzit ze severu na jih, a další části velkého městského okruhu. To je poměrně nekonfliktní stavba, která se táhne neúměrně dlouho," řekl Jakub Bucek, který je expertem na dopravní řešení.

Martin Šuba z iniciativy Dejchej Brno upozornil ještě na problém informovanosti. "Znečištění ovzduší z aut není vidět, veřejnosti chybí informace. Na vzorce chování při výběru dopravy nemá vliv jen cena. Například v Hamburku se rozhodli vyhnat auta z centra a určitě tam nejsou chudí," řekl Šuba. Ambice politiků v této otázce jsou podle něj často jiné než ambice občanů. "Aby se to změnilo, je potřeba lidi informovat. Lidé si v Brně neuvědomují, co dýchají, a přemýšlejí jen v relacích cena a čas," upozornil Šuba, že zdravotní hledisko opomíjejí.

Podle údajů Brněnských komunikací se od roku 2008 počet osobních aut registrovaných v tomto městě nezvyšuje a pohybuje se kolem 160.000, v roce 2000 to bylo 134.000. Stejně tak stagnují počty kilometrů, které auta za den v Brně ujedou. Loni to bylo 4,7 milionu kilometrů, pro srovnání v roce 2000 to bylo 3,6 milionu kilometrů.

redakce AUTO.CZ