Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Budoucnost dvanáctiválců Ferrari: Turbo ne, hybrid ano!

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Downsizing vynucený bruselskými úředníky v drahých oblecích se nevyhne ani Ferrari. Ale dvanáctiválce v nabídce vzpínajícího se koníka zůstanou a nebudou mít turbo!

Prvním modelem s velkým motorem, který čekají v sezóně 2016 změny, je shooting brake FF s pohonem všech kol. Ano, budou stylistické i technické, ale pod kapotou díkybohu zůstane vidlicový dvanáctiválec, jen posílí ze současných 485 kW na zhruba 515 kW. Zdvihový objem ze 6,26 l asi nevyroste, to by šel vzpínající se koník dost proti proudu, že? Dalším na řadě je F12berlinetta, jistě, zajde si na kosmetiku a dostane určitě nějaké ty plnokrevníky do stáda navíc, ale důležité je, že nepřibudou díky dopingu. Žádné turbo! Ba dokonce ani hybrid! Dvanáctiválce budou stále „volně dýchat“, jak velí tradice. V počátcích firmy přece jiné motory než V12 u Ferrari nepoužívali...! Značka je s nimi prostě úzce spjata a klienti je chtějí. Jak jednoduché!

To samozřejmě neznamená, že slavnou továrnu neminou moderní trendy. První vlaštovkou nové éry v Maranellu je již představená California T se šestiválcem 3,86 l/412 kW dopovaným dvojicí turbodmychadel. I nový nejlevnější supersport, zatím se mu říká 456, dostane V6, sice menšího objemu 2,9 l, ale rovněž se dvěma turby. Pak by se ovšem měl jmenovat spíše 296 TT :-). „Foukaná“ 458 Italia je v plánu už na rok 2015. Neměli bychom zapomínat ani na LaFerrari, které má sice tutéž atmosférickou jednotku jako FF (akorát vyladěnou), ale navíc ještě elektromotor se 120 kW. Hybridní éra je jasná, té se prostě vyhnout nelze a v budoucnosti dostanou tuto architekturu všechny modely. Včetně dobíjení z běžné elektrické sítě (plug-in) a nutně posílenou elektrickou instalaci s napětím 48 V. Britský magazín Car mluví konkrétně o sezónách 2017, respektive 2019. První letopočet se týká aut s motorem vpředu, druhý těch s agregáty uloženými před zadní nápravou, tedy uprostřed.

U budoucích Ferrari také klesne hmotnost díky karbonové střeše a prvcích zavěšení. Lehčí mí být i nová osmistupňová převodovka a v případě většiny produkce hliníková modulární podvozková platforma, která ušetří sama o sobě 20-50 kg.

Mimochodem, Ferrari a malé turbomotory, to už tu kdysi bylo. Nejen vidlicové šestiválcové patnáctistovky pro formuli 1, dnes jsou v monopostech šestiválcové agregáty s objemem 1,6 l. Ale vzpomeňme na legendu F40 s vé-osmičkou 2,94 l. I ta měla dvě turba od IHI. Historie se prostě tak nějak opakuje, i když v současnosti je vynucena nesmyslnými emisními předpisy jakési Evropské unie a včetně jednomístných střel pro královskou automobilovou disciplínu přibyly zmíněné elektromotory.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)