BUGATTI EB 16.4 Veyron - impozantní návrat legendy
První sériově vyráběný vůz "novodobé éry" bude v roce 2003 typ EB 16.4 Veyron. Aby se zákazníci měli na co těšit, byl tento skvost představen na 71. ženevském autosalonu se skutečným motorem, 16válcem s přímým vstřikováním o výkonu neskutečných 736 kW (1001 k)! Jméno dostal po slavném vítězi 24 hodinovky v Le Mans s vozem Bugatti 51A v roce 1939, Pierre Veyronovi.
Design karoserie dvoumístného sportovního vozu byl navržen v designérském středisku "Center of Exellence Design" koncernu VW. Výrazné linie karoserie a její proporce zdůrazňují koncepci a sportovní charakter vozu. Střídání ploch a linií, kompaktní tvar karosérie, spolu s třemi odstíny modrého laku, připomínajícími klasické vozy této značky. Tradičním stylistickým prvkem Bugatti je chromovaná maska chladiče, zdařile integrovaná do aerodynamické karosérie a doplněná přídavnými otvory pro přívod chladícího vzduchu. Charakteru vozu odpovídá i záď se širokými blatníky, dvojicemi kruhových koncových svítilen a třemi hranatými vyústěními výfukového potrubí, nekonvekčně umístěnými nad sebou uprostřed zadní stěny. Jednotu tvaru a funkce zdůrazňují i dvě stříbřitě lesklá ústí sacího potrubí, vystupující po obou stranách motoru nad plochou střechu.
Interiér se dvěma anatomickými sedadly je čalouněn kůží, kontrastující s matnými hliníkovými plochami. Také volant a pedály jsou z hliníku. Přístrojové desce vévodí velký hlavní kruhový přístroj, obklopený čtyřmi menšími. Vozy minulosti připomínají páčkové spínače. Výbavu však doplňují moderní prvky jako klimatizace či audiosoustava.
Srdce vozu tvoří šestnáctiválcový motor s přímým vstřikováním paliva. Konstrukce hliníkového "W16" se čtyřmi vačkovými hřídeli a variabilním časováním 64 ventilů je absolutně ojedinělá. Dva V-bloky svírající úhel 90 stupňů tvoří základ šestnáctiválce. Ten je umístěn před zadní nápravou a je dlouhý pouze 710 mm a vysoký 771 mm. Uspořádání V-V, respektive W přináší nejen kompaktní rozměry, ale také vynikající tuhost motoru. O dokonalé plnění motoru o objemu 7.993 litru se starají čtyři(!) výfukové turbodmychadla. Dva chladiče stačeného vzduchu jsou umístěny nad hlavami válců. Díky dokonalému sladění objemu, přeplňování a přímého vstřikování dosahuje motor neuvěřitelného točivého momentu 1250 Nm mezi 2200 až 5500 ot/min(!!) Žádný výrobce osobních automobilů nemůže nabídnout motor takových impozantních parametrů.
Hnací síla je přenášena přes šestistupňovou převodovku trvale na všechna čtyři kola. Nová hliníková kola byla vyvinuta pro verzi představenou v Ženevě. Přední kola mají rozměr 265/30 R 20, zadní pak 335/30 R 20. Hodnoty zrychlení a maximální rychlosti budou oznámeny později.
Technické údaje | |
Motor | W, 2 V-bloky svírající úhel 90 stupňů |
Druh | přeplňovaný zážehový(přímé vstřikovánípaliva FSI,4 turbodmychadla) |
Zdvihový objem (cm3) | 7993 |
Válce/ventily na válec | 16.IV |
Max. výkon (kW/(k)/ot) | 736/(1001)/6000 |
Max. točivý moment (Nm/ot) | 1250/2200-5500 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4380 |
Šířka (mm) | 1994 |
Výška (mm) | 1206 |
Rozvor (mm) | 2650 |
Rozchod vpředu (mm) | 1712 |
Rozchod vzadu (mm) | 1640 |
Rozměr pneu vpředu | 265/30 R20 |
Rozměr pneu vzadu | 335/30 R20 |