Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BYD Dolphin
BYD Dolphin
BYD Dolphin
BYD Dolphin
45 Fotogalerie

BYD chystá elektromobil s cenou pod 400 tisíc. Má podrazit nohy hlavní konkurenci

Mario Rychtera

Zatímco někteří výrobci zpomalují, BYD šlape na plyn. Nový kei car pod hranicí 400.000 Kč by mohl přepsat pravidla hry v oblasti městské mobility a v určité podobě i v Evropě.

Čínský gigant BYD rozšiřuje svou působnost po Evropě a nově má zastoupení také v hlavní metropoli České republiky. Automobilka zde nabízí dva elektromobily a jeden hybrid. Na ostatních evropských trzích ale najdeme i například kompaktní hatchback Dolphin – konkurenta Peugeotu e-208. A výhledově se BYD hodlá vydat do ještě útlejšího segmentu elektromobilů.

BYD dokazuje, že být velkým hráčem má své výhody. Navzdory globálnímu poklesu zájmu o elektromobily, který v Japonsku dosáhl 33 %, automobilka odešla s pozitivní finanční bilancí a brousí si zuby na největší místní konkurenci. S odkazem na portál Asia Nikkei informuje redakce InsideEVs, že automobilka vyvíjí elektrický kei car s cenovkou v přepočtu kolem 400.000 Kč. Pokud by se něco takového dostalo do Evropy, podrazilo by to nohy i dlouho očekávanému vstupnímu elektromobilu od Volkswagenu.

V Japonsku bude hlavním soupeřem Nissan Sakura, který dobře prezentuje účel nenáročného městského vozu. Pohání jej 47kW elektromotor čerpající energii z 20kWh akumulátoru pro dojezd přibližně 180 km. Výhodou je vysoká akceschopnost díky 100kW nabíjení, takže z 10 na 80 % to trvá jen 40 minut. Podle recenze magazínu Wired utratí majitel vozu za nabíjení v přepočtu necelých 800 Kč měsíčně.

Vzhledem k tomu, že v neprospěch bateriových vozů hovoří stále cena, se chce BYD dostat na hranici 390.000 Kč a to do roku 2026. To už by bylo pro řadu lidí atraktivní, protože i servis elektromobilů vychází levněji ve srovnání se spalovacími deriváty. Segment kei car má striktně dané rozměrové i výkonnostní limity. Délka nesmí přesáhnout 3,4 m, šířka má maximum na 1,48 m a výšku lze dimenzovat do 2 m. Výkon je omezen na 47 kW.

Na druhou stranu, co by automobilce bránilo vzít techniku takového prcka a vsadit ji do větší karoserie, lépe odpovídající trendům evropského trhu? Rozhodně by to bylo zajímavé zpestření, protože opravdu malých aut typu Citroën Ami, Dacia Spring nebo Hyundai Inster je v Evropě málo. To je ale pouze teorie.

Zatím si tak budeme muset vystačit s elektrickým SUV – kupé Sealion 7, vybaveným 91kWh akumulátorem. Ten vystačí pro ujetí 502 kilometrů. Zajímavé je i po praktické stránce, protože kromě zavazadelníku o objemu 520 až 1.789 litrů nabídne i 58litrový přední úložný prostor.

Alternativou je elektrický sedan Seal s menší 82,5kWh baterií, na kterou ale ujede 570 km. Stovku pak zvládne za 3,8 sekundy.

Video placeholder
Crashtest BYD Sealion 7 • Zdroj: Euro NCAP

Třetím a posledním u nás dostupným modelem je Seal U DM-i. Plug-in hybridní soustava nabízí kombinovaný dojezd 1.125 km, z toho 125 km v čistě elektrickém režimu. I s pohonem všech kol činí spotřeba paliva 5,9 l/100 km.

Zdroj: Asia NikkeiBYDInsideevs I Foto: BYD, Nissan, video: Euro NCAP